[witte kolom] Een kind met trekkingen

Auteur Topic: [witte kolom] Een kind met trekkingen  (gelezen 28872 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 21 maart 2007, 22:23:41
ik vind het een griezelig idee hoe sommige mensen hobby'n met het leven van een ander, ja zo zie ik het als je niet dagelijks werkzaam bent in de (accute) hulpverlening of opgeleid bent(word) tot arts.(ook al is het maar een cassus op een forum)
ik zelf bemoei mij ook niet met dit soort zaken omdat ik gewoon de klinische blik mis die de (ambu)plegen en artsen wel hebben.
er zijn te veel valkuilen op de weg om maar wat raak te klooien (weer mijn mening)
daarom zou ik gewoon doen wat kan en wat verantwoord is.

Het gaat in deze casus duidelijk niet om het zelf stellen van een diagnose of het bepalen van een behandeling.
Voor mij is het in dit geval het assisteren van de ouders, op verzoek van de ouders, zij bepalen wat er wel en niet gedaan wordt, ik ben er slechts ter ondersteuning.
Daarbij doe je dus eigenlijk het zelfde wat de persoon of de ouders zelf ook gedaan zouden hebben wanneer ze daar toe is staat zouden zijn.
Je legt er zelfs nog een extra laag 'beveiliging' om heen omdat je niet zomaar het pilletje van buurman jan zal geven terwijl de ouders dat wellicht wel gedaan zouden hebben.


ik zal mij maar niet verder met deze discussie bemoeien , omdat we het vast niet eens gaan worden .
groet kiteman

Het doel van een forum of een discussie is ook niet om het met elkaar eens te zijn maar wel om overwegingen en argumenten uit te wisselen, ook al wordt je het misschien niet eens, toch kun je van elkaar leren, en daar zie ik de grote waarde van een forum.
Dus je inbreng is (voor mij) zeker geen bemoeienis, maar juist een (misschien wel een beetje uitgelokte) reactie die je mag (en wellicht moet) verwachten bij een topic zoals  dit.
Ik heb liever flink wat tegenspraak en inhoudelijke discussie als dat iedereen ja en amen zegt, het dwingt je in ieder geval tot nadenken.
Eigenlijk is er tot nu toe best wel weinig discussie geweest, vandaar dat ik die "for de sake of discussion" opmerking plaatste
Wat mij betreft ....ga zo door ! En dat geldt natuurlijk ook voor de andere deelnemers, discussier gerustgraag over de aanpak van anderen, maar houdt het inhoudelijk, laat iedereen in zijn/haar waarde en maak er geen persoonlijke aanval van.
Doe je dat laatste wel dan loop je het risico dat mensen niet meer durven te reageren omdat ze bang zijn afgebrand te worden en kun je met de casussen wel stoppen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2007, 07:57:13
Kiteman,

Ik zou het ontzettend jammer vinden als je je door wat tegengas direct weer zou terugtrekken van deelname aan deze casus. Ik ben juist blij dat er nu enige discussie ontstaat over de Stesolid (het gele tubetje), dit is zoals Jacques al terecht opmerkte uiteraard met de opzet enige discussie uit te lokken in de casus verwerkt.

Ik ben het volledig met je eens dat je ontzettend voorzichtig moet zijn met het zomaar toedienen van medicatie, echter denk ik dat er al een paar goede oplossingen aangedragen zijn (eerst bellen voor overleg/advies, wanneer je patiënt/medicijn reeds kent, goed controleren of medicijn daadwerkelijk op naam staat van degene aan wie je het wilt geven, etc.).

Vandaag of morgen volgt het slot van de casus met nog wat achtergrondinformatie.


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2007, 16:58:17
ook al ken het kind persoonlijk, medicijnen toedienen vind ik erg link, Dit heb ik al eerder gezecht. Je weet nooit wat de medicijnen doen in dit geval ( het kan misschien een alergische reatie zijn)
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2007, 22:21:36
ik heb net een EHBOer  gesproken en dit onderwerp kwam ook tersprake, het kan volgens haar een reactie zijn op de medicijnen
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2007, 23:30:19
ik heb net een EHBOer  gesproken en dit onderwerp kwam ook tersprake, het kan volgens haar een reactie zijn op de medicijnen

Er zijn inderdaad een heleboel andere potentiele oorzaken van de genoemde sysptomen, het kind is in dit geval onderzocht door een arts en je mag en moet er van uitgaan dat die zijn/haar differentiaal diagnoses nagelopen heeft.
De arts hield kennelijk rekening met een koortsstuip en heeft daarvoor een medicijn (Stesolid) voorgeschreven.
Je mag er dan als leek toch vanuit gaan dat de arts een verantwoorde conclusie getrokken en dat wanneer de door hem/haar voorziene stuipen daadwerkelijk optreden, de door hem/haar behandeling dus ook gestart dient te worden.
Ik ga er dan even van uit dat er duidelijkheid is omtrent de instructie van de arts.

Maar we gaan als het goed is vanavond horen wat er precies aan de hand was in deze (verzonnen ?) casus

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2007, 23:35:33
Sorry, kom nu net terug van een etentje en het zal morgen worden, wil graag nog wat achtergrondinfo geven en heb nu te weinig puf meer om nog wat te schrijven.


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2007, 20:14:13
ben benieuwd wat er nu aan de hand was in de casus, en ben al nieuwschierig naar de volgende
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


kiteman

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2007, 20:51:31
gele tubetje lijkt me trouwens diazepam  :o


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2007, 21:24:28
gele tubetje lijkt me trouwens diazepam  :o

Diazepam = Valium = Stesolid
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kiteman

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2007, 22:55:34
;D gele tubetje is merkloos !! (stofnaam ) , en stesolid is merknaam  net als valium trouwens.

een andere discussie natuurlijk, maar  lastig is t wel .

snappie  ;)