Dat ben ik niet met je eens. Niet dat dat nog enige invloed heeft op wat er gebeurd is maar JUIST die achtervolgingen zijn met reden! Achtervolgingen staken is juist het laatste wat de politie zou moeten doen, in mijn ogen. Behalve als de achtervolgde persoon gevaar voor de agent of omstanders voortbrengt. Het is niet de agent die het ongeval veroorzaakt, dat is nog altijd degene zelf die ervoor kiest om ervandoor te gaan.
Dat heb je helemaal goed... alleen is over het algemeen dat gevaar nou net het probleem....
met 80 door een woonwijk heen waar kinderen spelen....
met 80 een gelijkwaardige kruising op......
door een winkelcentrum....
door een rood stoplicht heen....
Want dat zijn de routes waar het smal is, en/of waar de politieagent zich ondanks de adrenaline realiseerd dat het levensgevaarlijk is,
zelfs met gebruik van alle opvallende middelen aan zijn auto en of motor en dus van het gas af gaat.. maar wel doorgaat...... en dus de "achtervolgde" verder duwt, want hij heeft nu al naast de oorspronkelijke overtreding er een hele collectie verkeersovertredingen aan toe gevoegd.....waardoor de agent(en) ook "ff een scheppie kolen op het vuur doen"
Dan zal alsnog de meldkamer aan de hand van de omschrijvingen van het gedrag/snelheid van verplaatsen door straten heen etc, moeten besluiten de achtervolging af te kappen, want het is gewoon vanaf de straat, in achtervolging voor jezelf heel lastig om jezelf en het gevaar dat je samen met de achtervolgde veroorzaakt te beoordelen......