Om hier ook nog maar even mijn mening te geven:
Ik heb zo het vermoeden dat in 90% van de afgegeven perskaarten die bij (112-) fotografen in het bezit zijn onterecht zijn afgegeven.
Wanneer ben je amateur en wanneer professioneel bezig? Als je er voor wordt betaald/foto's verkoopt?
De mensen die het hier nu over een perskaart hebben cq in bezit zijn van, zit het overgrote deel nog van op school, of is geinteresseerd in de hulpdiensten en legt dit vast. Deze mensen komen niet door zelfstandig een politieperskaart aan te vragen in het bezit hiervan. Deze kaarten zijn dan waarschijnlijk op naam van iemand anders aangevraagd (media bedrijf?), onder valse voorwenselen formulieren ingevuld, of gewoon nagemaakt.
Ik heb zelf de proef op de som genomen: Afgelopen jaar en daarvoor heb ik regelmatig foto's gemaakt en verkocht aan diverse mediabedrijven, tijdschriften en andere belangstellenden. De werkverhouding was 1/3 tijd bezig met mijn "normale" werk bij de brandweer (24-uursdienst) en de overige 2-dagen (2/3-deel) wilde ik gaan werken om te verdienen aan foto's.
Aanvraag gedaan bij de NVJ, beeldmateriaal toegezonden zoals dat in de aanvraag wordt gevraagd en netjes alle gegevens qua inkomen, tijd, referenties etc. ingevuld.
Dit bleek niet voldoende te zijn om in het bezit te komen van een politieperskaart zo stelde men mij per brief op de hoogte.
Dus................je kan mij niet wijsmaken dat iedereen die het hier over een politieperskaart heeft en deze bezit terwijl men niet full-time cq professioneel als niet zijnde hobbymatig bezig is met fotografie deze kaart op een legale wijze verkregen heeft. De NVJ is zeer selectief naar wat ik zelf heb ervaren en wat ik zo hier en daar hoor in het verstrekken van de politieperskaart.
Eerlijkheid duurt het langst............