Verband aanleggen

Auteur Topic: Verband aanleggen  (gelezen 16955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1of4

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 april 2007, 19:13:28
Hey,

Het OK boekje "Verbandleer en kleine ongevallen"meld:
"Zwachtel in het algemeen in de richting van de romp, meestal van de dunne zijde naar de dikke zijde van het lichaamsdeel."

Bij een verband aan de hand ga je zig zaggend, van pols naar hand naar pols naar hand, enz.
Is dus niet alleen richting romp maar ook niet alleen van romp af.

Een verband met een driekante doek (handig en populair bij scouts want die hebben allemaal een driekante doek om hun nek hangen in de vorm van hun groeps das) doe je maar één slag, en is dus ook niet van of naar romp.

Ga je een drukverband aanleggen om een arm dan begin je aan de polskant en ga je naar romp toe. Deels zal dit zijn om bloed naar het hart toe te stuwen en niet naar de vingers (krijg je van die worstjes van) en deels omdat het nu eenmaal makkelijker is om van dun naar dik te zwachtelen  ;D

Volgens mij hangt het dus van de situatie af. Maar als vuistregel kun je denk ik nemen dat het prefereert om naar de romp toe te zwachtelen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 10 april 2007, 19:37:29
ja, de instructie is duidelijk, van dun naar dik (loopt het verband beter) en van distaal naar proximaal, het gaat nu juist om dat laatste, waarom krijg je minder stuwing als je van distaal naar proximaal gaat als je er voor zorgt dat de drukverdeling in beide gevallen gelijk is, ze zou zeggen het uiteindelijke reseltaat is het zelfde, of niet ? het gaat dus echt om een verklaring van het mechanisme wat er voor zorgt dat je stuwing krijgt bij verkeerd wikkelen.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


1of4

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 april 2007, 20:29:03
Ik ben ( nog ;) ) geen expert maar even logica op los laten...

Even arm nemen als voorbeeld
Als je bij de elleboog begint en naar de pols toe stuw je het bloed naar de vingers.
Als je bij de pols begint stuw je het bloed naar de romp.
Bloed gaat daar heen waar je het naartoe "drukt".

Ik denk dat je het moet zien als het (ouderwets handmatig) melken van een koe.
Daar druk je van boven de speen naar beneden (omgekeerd van dus proximaal naar distaal) en spuit de melk er uit.

Ik denk dat je een denk fout maakt.
Als het verband er eenmaal om zit is het resultaat het zelfde. Dan maakt het niet meer uit.
Het gaat om het aanbrengen. Dan moet je juist bloed naar de romp toe stuwen.
Je weet ook niet wat er stuk is van binnen. (ten minste ik als EHV'er ga dat niet bepalen).

Even iets technisch gevonden...
Om de druk van het verband van distaal naar proximaal te doen afnemen, hoeft in feite bij het aanleggen van de windels met de windeldruk geen rekening gehouden te worden. Volgens de wet van Laplace ( P = T/R, waarbij P = druk, T = spanning van de windel, R = straal) zal de druk automatisch afnemen naarmate de diameter toeneemt, zoals dit voor een normaal onderbeen het geval is.

Als het er eenmaal om zit doet het er dus niet meer toe.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 10 april 2007, 21:14:38
Dat zou logisch zijn, wanneer je het verband zo strak aanlegt dat het de veneuze afvoer verhinderd, je zou dan inderdaad het bloed voor je uitduwen in een "doodlopende straat".  Normaal leg je je verband nooit zo strak aan dat er geen veneuze afvoer meer mogelijk is, het bloed wat zich eventueel zou ophopen tussen extremiteit en verband zou dus gewoon via de aders afgevoerd moeten kunnen worden. Toch gebeurt dat niet.....

Dat is dus eigenlijk het punt waar het mij om gaat.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 10 april 2007, 21:19:41
Miischien zelf eens uitproberen op een gewillig slachtoffer?? geen echte natuurlijk O0
weet je meteen wat prettiger is?
Groet Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 10 april 2007, 21:31:13
Miischien zelf eens uitproberen op een gewillig slachtoffer?? geen echte natuurlijk O0
weet je meteen wat prettiger is?
Groet Golly


het gaat er niet om wat er beter is, dat is wel bekend, het gaat nu om het waarom
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


1of4

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 10 april 2007, 21:42:45
Ik dacht dat je voorkomt dat er stuwing optreed als je distaal naar proximaal zwachteld, maar je krijgt dus ook stuwing als je proximaal naar distaal zwachteld? Dat is nieuw voor mij.

Ik zou dan ook niet weten waardoor dat zou komen.

Iemand nog ideën?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 10 april 2007, 21:47:00
Ik dacht dat je voorkomt dat er stuwing optreed als je distaal naar proximaal zwachteld, maar je krijgt dus ook stuwing als je proximaal naar distaal zwachteld? Dat is nieuw voor mij.

volgens mij zeg je 2x het zelfde (en beiden zijn juist),
stuwing voorkomen : distaal -> proximaal
stuwing veroorzaken: proximaal -> distaal

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


1of4

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 april 2007, 07:02:46
Ik bedoel nadat je proximaal naar distaal gezwacheld hebt (dus als verband er al om zit) dat je dan daardoor stuwing krijgt (dus nadat het verband er om zit). Dat is nieuw voor me.

Dat je het kan veroorzaken tijdens het proxaal naar distaal zwachtelen en dus moet voorkomen door distaal naar proximaal aan te leggen, dat begrijp ik wel.
Maar zoals jij het verwoord gebeurt het pas nadat het verband er om zit. En op die manier zie ik ook niet in waarom dat gebeurt.

Nadat het verband er om zit doet het het zelfde, linksom of rechtsom het resultaat is evenredig druk uitoevenen over het geheele verband. Daarom zitten die synthetische watten er onder.

Zou er een cardioloog mee lezen?  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2007, 07:17:58
Wat jacques schrijft is correct ;)

Je wilt juist extra zwelling voorkomen.
Door bijv. een hand afhangend te houden, krijg je juist stuwing (dus de arteriële toevoer, maar weinig tot veneuze afvoer)
door vanaf distaal te beginnen, win je hier al een stuk mee, overdreven gezegd doe je door flink te verbinden al wat vocht(zwelling) terug richting hart. :)

Kennen jullie deze al?
Waar moet je op letten als je een drukverband hebt aangelegd?   op de nederlandse vlag! :)
als het ledemaat mooi roze blijft alles okidokie, maar symptomen van de nederlandse vlag, wijst op een artriële, venuze of zenuw beknelling!

zwachtel ze!

**zuster die geen cardioloog is**  ;)