Vluchtroute aanduiding

Auteur Topic: Vluchtroute aanduiding  (gelezen 2685 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ook-preventist

  • Gast
Gepost op: 13 april 2007, 13:31:00
Ik zou graag horen of iemand van jullie ervaring met het volgende probleem heeft. :-\
In een van de industrieën in onze gemeente (energiecentrale) speelt het volgende.
Men heeft daar een risico inventarisatie laten doen en een onderdeel daar uit is het vernieuwen/vervangen/aanbrengen van vluchtroute aanduiding.
Een goed initiatief da's duidelijk. O0
Nu kwam de vraag.
Er is een offerte gemaakt door een bedrijf om de vluchtrouteaanduiding uit te voeren conform de vigerende regelgeving.
Dit blijkt echter een zeer omvangrijke ingrijpende klus omdat de procuctiegebouwen een wirwar aan leidingstraten ruimtes etc. zijn.
Reden te meer om over goede vluchtrouteaanduiding te beschikken natuurlijk. O0

Echter in dit bedrijf, in de productiegebouwen waar een zeer lage personele bezetting is, is al vele jaren gebruik gemaakt van geschilderde looplijnen op de vloeren. Alle werknemers worden er stelselmatig geinstrueerd in het gebruik van deze belijningen. Omdat de zichtafstanden door de inrichting van de installaties zeer kort zijn zou er een woud aan pictogrammen/aramturen opgehangen moeten worden.
Persoonlijk zeg ik (gevoelsmatig) als je werkt met duidelijke (fotoluminiscerende) (vlucht-)route aanduiding op de vloeren is er praktisch gezien misschien wel sprake van duidelijker vluchtrouteaanduiding dan bij gebruikmaking van de pictogrammen en armaturen.
Vooral ook omdat bij het ontstaan van rook het zicht op vloerniveau het langst intact blijft, in tegenstelling tot de rooklaag welke zich gaat opbouwen vanaf het plafond en zo vaak de pictogrammen/armaturen uit zicht doet verdwijnen.

In principe mogen B&W afwijken van de bouwverordening op grond van gelijkwaardigheid.
Is er bekend of er ergens soortgelijke oplossingen zijn toegepast op basis van aangetoonde gelijkwaardigheid?

Ik ben benieuwd.




Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2007, 13:45:52
Van de bouwverordening afwijken op grond van gelijkwaardigheid?? Waar haal je dat zo vlug vandaan? Gelijkwaardigheid is een instituut uit het bouwbesluit, niet de verordening...

In de NEN 6088 staat nog wel het volgende:

Afwijkingen van de in deze norm genoemde symbolen, die gebaseerd zijn op de Europese richtlijn 92/58/EEG en de Arboregeling, zijn slechts toegelaten indien afwijkende tekens minstens zo goed worden herkend als de hier genoemde tekens. Om dat aan te tonen geldt NEN-ISO 9186. Het in deze norm beschreven onderzoek moet worden uitgevoerd binnen de context van de beoogde toepassing.

OPMERKING
De symbolen voor vluchtwegaanduidingen die voldoen aan de specificaties van ISO/FDIS 3864-1 en ISO/DIS 7010 zijn volgens NEN-ISO 9186 getoetst en daarmee in beginsel toelaatbaar, maar het in deze norm gehanteerde wettelijke symbool geniet de voorkeur.

Binnen één gebouw mogen de systematiek van NEN 6088 en die van andere volgens NEN-ISO 9186 beproefde vluchtwegaanduidingen niet door elkaar worden gebruikt, noch in op zichzelf staande vluchtwegaanduidingen, noch in combinatie met noodverlichting.


Misschien kun je daar nog wat mee. Wanneer het bedrijf aan de hand van die norm aan kan tonen dat hun systeem even goed of beter zichtbaar is en werkt dan de pictogrammen, voldoet het aan de norm.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Ook-preventist

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 april 2007, 14:35:59
Dank voor deze op het eerste gezicht heldere uiteenzetting en correctie..!
Heb de bouwverordening er nog even op nageslagen en daar wordt inderdaad niet gesproken over de afwijken op basis van gelijkwaardigheid.
Ga de genoemde stukken er nog eens goed op nalezen om te zien of ik daar verder mee ga komen.

Blijft overigens de vraag of er mensen bekend zijn met soortgelijke situaties

met dank zover. :)