Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 78878 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #90 Gepost op: 2 mei 2007, 22:19:09
mogelijk kun je ze downloaden en hier posten......of iemand anders want mij lukt het (nog) niet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #91 Gepost op: 4 mei 2007, 21:05:18
... Het wordt eens tijd dat het Gouden Uur de regel wordt i.p.v. de uitzondering...

En in het kader van de airwaymanagement icm RSI: de Platina tien minuten.

Peter
Geloof niet alles wat je denkt.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #92 Gepost op: 25 februari 2008, 21:35:58
Inmiddels staat er in het februarinummer van Incident een interessant artikel over de inzet van de MMT's en "het overhevelen" van taken naar de AVP.
Helaas kan ik het niet geheel terugvinden op internet, maar in het artikel komen o.a. VZA AVP Thijs Gras en hoogleraar Traumatologie Peter Brink (AZM) aan het woord.

Volgens de hoogleraar is de inzet van "dokters op straat" inefficiënt, duur en het ontbreekt aan bewijs dat het zinvol is. Volgens hem kunnen speciaal opgeleide avp'ers prima taken uitvoeren die momenteel alleen worde toevertrouwd aan artsen.
Volgens Brink is het niet de politiek die uitbreiding van de taken dwarsboomt, maar met name de Nerdelandse Vereniging van Anesthesiologie en in het bijzonder de sectie urgentiegeneeskunde.
Nederlandse AVP'ers lopen met betrekking tot RSI achter op hun Zweedse, Australische, Amerikaanse en Engelse collega's. Overigens ging de introductie ook in deze landen niet zonder slag of stoot.


Een anesthesie professor uit Houston, Rober Pousman, verwoord het denk ik goed: "Zolang er niet op elke ambulance een arts zit, is het in het belang van iedereen dat de huidige ambulancemedewerkers zo goed mogelijk worden opgeleid en uitgerust om zonder tijdsverlies de nodige interventies uit te voeren."

Ik zal kijken als ik het hele artikel hier gepubliceerd kan krijgen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #93 Gepost op: 3 maart 2008, 20:06:42
Inderdaad, een erg duidelijk en verhelderend artikel.

Ik vraag me af wat de meningen van onze forumleden zijn wat betreft de zin of onzin van het inzet van een MMT?
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #94 Gepost op: 3 maart 2008, 20:40:06
Nou, dit onderwerp is al diverse keren besproken en we hebben nog nooit een concensus kunnen bereiken. Mijn persoonlijke mening:

Ik juich dit soort artikelen toe. Ik vind namelijk ook dat een vliegend MMT een geldverslinderende prestige project is. Al helemaal als je bedenkt wat voor vooropleiding vereist is binnen de ambulancezorg.

Voorlopig zal Peter v.d. Brink een roepende in het woestijn blijven. De verschillende traumaregio's hebben de media-aandacht optimaal weten te benutten. Iets wat niet geldt voor de ambulancezorg over het algemeen.

Och, er is zoveel geschreven over dit onderwerp. Ik wacht het wel af.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #95 Gepost op: 3 maart 2008, 21:30:53
Zo'n geldverspilling zal het toch niet zijn, we zijn immers niet het enige land die gebruik maakt van Lifeliners. Bovendien is een helikopter altijd nog handig, omdat patienten hierin ook vervoerd kunnen worden wat soms ten gunste kan komen van het zogeheten 'golden hour'. De MMT's hebben tot nu toe alleen maar geleidt tot het redden van levens, dus zo'n verspilling vind ik het niet. Ik denk dat we niet mogen zeuren in Nederland en dat alles gewoon nog prima verloopt binnen de hulpverlening, tenzij iemand anders aan de hand van argumenten iets anders beweert... (ik ga namelijk alleen maar uit van wat ik zie en misschien is dat wat naief?)
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #96 Gepost op: 3 maart 2008, 21:58:37
Arie,

Het is in ieder geval duidelijk dat je geen moeite hebt genomen om het artikel te lezen. Patienten worden bijna nooit vervoerd en de komst van een MMT vertraagd waardoor het gouden uur wordt overschreden. Weet je wat het gouden uur inhoudt trouwens? De MMT's vinden dat ze levens hebben gered, maar daar gaat het artikel nou juist om: dat wordt nu met wetenschappelijk onderbouwing in twijfel getrokken.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #97 Gepost op: 3 maart 2008, 23:37:44
Zo'n geldverspilling zal het toch niet zijn, we zijn immers niet het enige land die gebruik maakt van Lifeliners. Bovendien is een helikopter altijd nog handig, omdat patienten hierin ook vervoerd kunnen worden wat soms ten gunste kan komen van het zogeheten 'golden hour'. De MMT's hebben tot nu toe alleen maar geleidt tot het redden van levens, dus zo'n verspilling vind ik het niet. Ik denk dat we niet mogen zeuren in Nederland en dat alles gewoon nog prima verloopt binnen de hulpverlening, tenzij iemand anders aan de hand van argumenten iets anders beweert... (ik ga namelijk alleen maar uit van wat ik zie en misschien is dat wat naief?)

Zonder inhoudelijke kennis: wat had je met het geld dat de MMT kosten allemaal kunnen verbeteren bij de ambulance?  ::) ::) ;)


Karim

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 4 maart 2008, 01:51:23
Zo'n geldverspilling zal het toch niet zijn, we zijn immers niet het enige land die gebruik maakt van Lifeliners.

Duitsland gebruikt ze hoofdzakelijk om de notartz bij de patient te krijgen daar 't personeel op de ambu 'n stuk lager getrained is als in Nederland, en 't zelfde geld voor Belgie die overigens maar 'n paar heli's hebben.

En de heli's hier hebben geen arts aan boord maar gewoon para's net als op de voertuigen en worden hoofdzakelijk gebruikt om bij patienten te komen in de gebieden waar de ambu moeilijk of niet snel genoeg kan komen en worden dan ook gebruikt voor vervoer.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #99 Gepost op: 4 maart 2008, 08:39:54
In delen van Scandinavie en Oostenrijk wordt naar mijn weten dezelfde structuur als in nederland gebruikt op de HEMS.

Citaat
Het is in ieder geval duidelijk dat je geen moeite hebt genomen om het artikel te lezen. Patienten worden bijna nooit vervoerd en de komst van een MMT vertraagd waardoor het gouden uur wordt overschreden. Weet je wat het gouden uur inhoudt trouwens? De MMT's vinden dat ze levens hebben gered, maar daar gaat het artikel nou juist om: dat wordt nu met wetenschappelijk onderbouwing in twijfel getrokken

Uit een recente studie is gebleken dat een langere on scene time door een MMT niet leidt tot hogere mortaliteit

J Trauma. 2007 Aug;63(2):258-62. Helicopter emergency medical services (HEMS): impact on on-scene times.Ringburg AN, Spanjersberg WR, Frankema SP, Steyerberg EW, Patka P, Schipper IB.

Ik zie trouwens vooral argumenten over het plegen van handelingen door het MMT, maar daar tegenover weer weinig argumenten over de theoretische achtergrondkennis van het MMT en de meerwaarde daarvan.

Ik ben in ieder geval niet zozeer pro of tegen, maar ik kijk wel graag naar de feiten.