Brandweervoertuigen geflitst - België 20-04-2007

Auteur Topic: Brandweervoertuigen geflitst - België 20-04-2007  (gelezen 5468 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jwpots

  • Gast
Gepost op: 20 april 2007, 19:48:52
Brandweervoertuigen geflitst [kan alleen in België]

BRON: www.canteclaer.be | 20-04-2007

Deinse brandweerlui hekelen boetes.

De brandweerlui van Deinze zijn boos omdat ze zelf de verkeersboetes moeten betalen die ze krijgen tijdens hun werk. Het parket treedt sinds kort veel strenger op voor verkeersovertredingen, zelfs als het gaat om prioritaire voertuigen met een dringende opdracht.

Op de Tweebruggenlaan, vlak bij de kazerne van de Deinse brandweer, staat een flitspaal. De afgelopen maand werden er 15 brandweerwagens geflitst. De pompiers zijn er niet over te spreken dat ze die boetes zelf moeten betalen. Ze dreigen ermee niet meer uit te rijden met de brandweerwagens.




Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2007, 19:50:55
Het moet toch niet gekker worden!

Hier staat ook vlakbei de kazerne een flitspaal, daar mag je als het goed is 50 rijden. Ik denk niet dat je dat hoeft te gaan doen als je met spoed naar een brand moet uitrukken.


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2007, 19:51:54
pff dit gaat dus echt Te ver :o


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2007, 19:56:32
;D ;D ;D

Dit kan toch niet waar zijn  ::)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2007, 20:02:08
Kan mij dat ook moeilijk voorstellen. Kies je dan voor je eigen portemonnaie of voor de veiligheid van burgers die op dat moment in het geding zijn? Geen eenvoudige keuze... :|


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2007, 20:03:21
;D ;D ;D

Dit kan toch niet waar zijn  ::)

Geloof 't maar wel.

Toen ik nog in Belgie werkte was 'n kennis van mij ook geflitst tijdens 'n dringende rit met de ambulance (dienst 100) en hij heeft toen ook 'n boete (en 'n hoop gedoe) gekregen.

Hij heeft toen geweigerd te betalen en daar is 'n hele rel en rechtzaak enz van gekomen. Alle betreffende krantenknipsels hangen daar nog steeds aan de muur.

Overigens betrof het hier geen snelheids maar een roodlicht "overtreding", in dit artikeltje over de brandweer staat ook niks over snelheid dat wellicht dat dit ook op rood licht slaat.

In Belgie mogen prioritaire voertuigen die blauw licht + geluid voeren bij een dringende rit het rode verkeerslicht passeren, nadat zij volledig tot stilstand zijn gekomen en hebben gezien dat de kruising vrij is.

Veel flitspalen bij dergelijke kruispunten flitsen namelijk enkel als de snelheid boven de 30 km/h ligt, en andere leggen ook de snelheid vast.
Rij je dus stapvoets door rood is geen geen probleem, lligt de snelheid echter boven de 30 km/h is het FLITS, en volgt de bon, ook al is het 3 uur 's nachts en is de weg helemaal leeg, je moet toch volledig tot stilstand komen.

'k moest zeggen dat ik het ook behoorlijk irritant vondt, heb je 'n spoedrit midden in de nacht op 'n lange rechte weg zonder verkeer, kom je bij 'n kruispunt met 1 zijweg waarvan je allang heb gezien dat ie leeg is, moet je nog nagenoeg stilstaan om niet geflist te worden, terwijl je er makkelijk met 40-45 km/h door had kunnen rijden.

Wat krantenartikeltjes :

Camera flitst ook ziekenwagens

Ambulancier Erwin De Meulder is de vele boetes beu

AARSCHOT/ LEUVEN - Ambulancier Erwin De Meulder uit Aarschot is de regen van boetes beu. Telkens als hij met de ziekenwagen met volle sirene een kruispunt oversteekt, wordt hij geflitst. ,,Alle collega's hebben te kampen met hetzelfde probleem. Dit kan niet langer.'' De Leuvense politie is duidelijk: de wet is de wet en ook prioritaire voertuigen moeten zich daar aan houden.

Erwin De Meulder is een professioneel ambulancier voor de vzw Ziekenwagen Aarschot. Hij rijdt al jaren met ziekenwagens maar sinds de flitspalen als paddestoelen uit de grond rijzen, regent het boetes. Telkens 175 euro. ,,Bijna mijn hele maandloon gaat op aan het betalen van boetes'', vertelt hij. ,,Telkens ik met de ziekenwagen door het rode licht rij, is het prijs. De wet zegt dat we moeten stoppen aan een kruispunt en dan pas doorrijden. We mogen dan met een snelheid van maximaal dertig kilometer per uur het kruispunt overrijden.''

Maar die dertig kilometer per uur is zo overschreden als je met een noodgeval zit. ,,33 per uur is voldoende om een boete te hebben. Schandalig als je weet dat er misschien mensenlevens van afhangen. Wij moeten onze tijd in de gaten houden. Tegenwoordig zijn er talloze verkeersdrempels, speelstraten, noem maar op. Hoe kunnen wij ergens op tijd komen als we nu ook nog de flitspalen in de gaten moeten houden?''

Erwin verwijst naar andere landen. Daar zendt de sirene van ziekenwagens een frequentie uit, waarop de flitscamera's reageren en dus niet flitsen.

Ook politie

Op de dienst verkeersorganisatie en mobiliteit van de Leuvense politie klinkt het formeel. ,,De wet is de wet en ze is heel duidelijk. Wie sneller dan tegen dertig kilometer per uur over een kruispunt rijdt, is niet gestopt. Dan is het om het even welke interventie er bezig is. Dat geldt ook voor de politie of de brandweer. Ook de Leuvense politie krijgt een boete als ze geflitst worden.''

De woordvoerder voegt eraantoe dat er vroeger, voor er geflitst werd, wel meer ongevallen gebeurden op de Leuvense vesten met prioritaire voertuigen. ,,Een kruispunt is niet altijd even overzichtelijk. Je kan nooit alle fietsers, voetgangers en wagens gezien hebben als je tegen veertig kilometer per uur voorbijrijdt. Daarom zijn deze regels er.''

De ambulancier wil niet bij de pakken blijven zitten. ,,Als dit blijft duren, volgen er acties'', zegt hij kordaat. ,,Als we echt volgens de regels moeten rijden, zullen we dat doen. Maar we zullen dan ook veel later ter plaatse zijn.''


En nog eentje :

Ambulancier weigert boetes te betalen

AARSCHOT - Voorzitter Patrick Janssens van de vzw Ziekenwagen Aarschot moet zich voor de Leuvense politierechtbank verantwoorden voor het niet betalen van een boete van 175 euro. Een ziekenwagen reed te snel door het rode licht en werd geflitst. ,,Ik betaal niet'', reageert de man verontwaardigd.

,,We rijden om mensenlevens te redden'', vertelt Patrick Janssens. ,,Als we dan met loeiende sirenes iets te snel door het rode licht rijden, worden we geflitst. Hoewel we kunnen bewijzen dat we op dat moment in opdracht van de dienst 100 rijden, volgt er steevast een boete.'' Door de talloze onbemande flitscamera's in Leuven en Aarschot is het er niet gemakkelijker op geworden. ,,Alleen in het arrondissement Leuven krijgen we een boete. In het Antwerpse niet. Ik betaal niet. We hebben ondertussen een advocaat in de arm genomen. Wat kunnen ze doen? Mij in de gevangenis gooien?''

Stoppen voor kruispunt

Ambulancier Erwin De Meulder verwacht zich ook aan een dagvaarding. ,,Ik heb nog twee boetes van telkens 175 euro. Ook ik ben niet van plan te betalen. Onze hele dienst verzamelde dit jaar al een twintigtal snelheidsboetes.''

De Leuvense politie houdt zich aan de wet. Die zegt dat een ziekenwagen bij een kruispunt moet stoppen alvorens door het rode licht te rijden. Wie sneller dan dertig kilometer per uur over een kruispunt rijdt, is niet gestopt en wordt geflitst. ,,Maar er heerst geen duidelijkheid als de ene politiezone wel beboet en een andere niet'', stelt ambulancier De Meulder. ,,Minister Dewael beweert intussen dat de boetes van prioritaire voertuigen geseponeerd worden, maar dat is dus niet het geval. We hopen dat daar verandering in komt.'' De rechtbank doet uitspraak op 8 december.


En de uitspraak van dit betreffende incident :

Geen boete voor geflitste ambulancier        

vrijdag 01 juli 2005  
Rechtbank oordeelt dat pv te laat kwam

LEUVEN/AARSCHOT - Ambulancier Patrick Janssens moet zijn boete wegens roodrijden niet betalen. De correctionele rechtbank oordeelde gisteren dat het proces-verbaal te laat kwam en de feiten dus verjaard zijn. ,,Een elegante manier om geen uitspraak te moeten doen'', meent advocaat Guy Huybens.
De ambulancier van de vzw Ziekenwagen Aarschot reed met zijn ziekenwagen op 10 oktober 2003 door het rode licht op de Westelijke Ring in Aarschot. Hij werd er geflitst door een onbemande camera. De ambulancier had net een vrouw opgeladen die een breuk had opgelopen na een verkeersongeval. Hij reed met een snelheid van vijftig kilometer per uur door het rode licht. Te snel, vindt het parket.

De boete werd niet geseponeerd. Janssens weigerde te betalen. Hij beweert wel gestopt te zijn voor een reeks wachtende wagens en zegt met de nodige omzichtigheid over het kruispunt te zijn gereden. De zaak kwam voor de politierechter. Die gaf de ambulancier gelijk. Het parket ging in beroep. De rechter sprak geen oordeel uit maar stelde verjaring vast. Het proces-verbaal volgde immers pas op 9 juli 2004 en dat is te laat, stelt de rechtbank.

,,Tevreden? Niet echt'', reageert de geflitste ambulancier. ,,Het is goed voor mij persoonlijk omdat ik nu geen boete moet betalen, maar ik vind het spijtig dat er geen uitspraak is. Er is nog steeds geen duidelijkheid voor de ambulanciers. De rechter deed ook geen uitspraak over het gelijkheidsbeginsel. Het parket van Leuven beboet ziekenwagens namelijk veel meer dan de parketten in overige gerechtelijke arrondissementen.''

Ook advocaat Guy Huybens is niet helemaal opgelucht. ,,Mijn cliënt verdient het niet om gestraft te worden, maar ik vind het spijtig dat er geen uitspraak is. Het is een elegante manier van de rechtbank om geen uitspraak te moeten doen.''

Toch krijgt het hele verhaal zeker een vervolg. ,,Er zijn nog een zestal zaken hangende van niet-betaalde boetes.'' Op 9 september moet een andere vrijwilliger van de vzw Ziekenwagen Aarschot zich voor de politierechter verantwoorden voor een soortgelijke overtreding. ,,Ik hoop dat er dan een duidelijke uitspraak is'', stelt Patrick Janssens.


Helaas dus geen sprookje dit verhaal over boetes voor hulpdiensten  :-\


paul_hartog

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2007, 16:56:31
typisch belgie he ;D ;D ;D ;D ;D


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2007, 17:53:32
jaja :D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 22 april 2007, 20:20:29
altijd al gezegd dat die belgen gek zijn ;D ;D ;D
Nemo me impune lacessit


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2007, 05:15:24
mm ik denk dat de meeste Nederlandse ambulancechauffeurs die in Belgie een patient met spoed vervoeren, nietop d ehoogte zijn  van de <30 km/u regel/volledig tot stilstand moeten komen bij stoplichten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod