Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 57755 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #120 Gepost op: 5 juni 2009, 12:24:24
hoi hoi,
ik wil meer met me ehbo als alleen ehbo bij de ehbo verenging met steeds de zelfde soort lessen.
net kwam ik lpev tegen op internet.
het lijkt me erg leuk.
hebben er mensen van jullie ervaring mee?
groetjes tebby
flappus  niet elke verandering is een verbetering

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #121 Gepost op: 5 juni 2009, 14:18:43
Ja, met reddingsbrigade Den Bosch zijn we hier ook mee aan het experimenteren. De vraag is nog even of we het gaan doen als aanvulling of ter vervanging van Oranje Kruis diploma. Onze overweging om hier mee aan de slag te gaan is als volgt:

De afgelopen jaren zijn de handelingen die zijn beschreven in het Oranje Kruis boekje steeds verder versimpeld en uitgedund. Dit is op een zich een goede zaak, omdat het dus voor een leek makkelijker en sneller is aan te leren. De hoop en verwachting is dus ook dat dit gaat leiden tot meer EHBO'ers.

Aan de andere kant zijn wij als vereniging juist sterk aan het professionaliseren. Wij hebben onze diensten uitgebreid met assistentie van de brandweer bij oppervlaktereddingen, en zijn actief bij veel grote evenementen en feesten waar ook drugs en alcohol nadrukkelijk aanwezig zijn. Op het gebied van varend en zwemmend redden zijn we daarom juist de handelingen en de leerstof aan het uitbreiden, zodat onze vrijwilligers beter geschoold en voorbereid zijn.

De EHBO-lessen blijven hier dus een beetje bij achter, sterker nog: die worden steeds verder geschikt gemaakt voor leken en minder voor (semi-)professionals. Het LPEV springt hierop in, door veel handelingen die in de loop der jaren zijn geschrapt bij het Oranje Kruis weer aan te bieden. Ook bieden zij meer achtergronden en informatie over de oorzaak van symptomen. En voor ons het belangrijkste: hun processchema's sluiten aan op de werkwijze van hulpverleningsdiensten als Ambulance en Brandweer, wat de samenwerking ten goede zou moeten komen.

De lessen worden aan ons overigens gegeven door Event Medical Service (www.ems.nl)

Ik ben er tot nu toe erg positief over!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 5 juni 2009, 20:49:08
ik zou veel liever zien dat er vanuit het oranje kruis bijv een vervolg opleiding komt. die aansluit bij de wensen die er leven. en dan is het nog steeds niet volledig afgedekt, zo geven wij bijscholing aan ons team op het gebied van epilepsie omdat wij met inzetten daar regelmatig mee geconfronteerd worden. dus alles afvangen in één opleiding zal nooit gaan, maar een brede basis en vooral goede overdracht zijn cruciaal.

Hans

helm

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 5 juni 2009, 20:50:23
Tebby, kijk ook eens naar SEHSO wat wij bij Meduca geven.

EH-Am*dam

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #124 Gepost op: 24 juni 2009, 22:28:45
Een andere optie is de HOC-opleiding (Hulp bij ongevallen en calamiteiten).
Deze cursus moet je volgen als je bij het SIGMA gaat.
Maar goed, dan moet je natuurlijk wel bij een SIGMA gaan (met alle verantwoordelijkheden en eisen van dien).
EH-verlener RK Amsterdam SIGMA Amsterdam-Amstelland BHV

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #125 Gepost op: 17 juli 2009, 21:05:43
Of je leert gewoon uit het SIGMA handboek ;-)
Arts  www.alphalog.nl

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 18 juli 2009, 00:06:15
Of je leert gewoon uit het SIGMA handboek ;-)
Mooi 'boek' trouwens, goed leesvoer voor in de trein  ;)

B.A.

• Forum gebruiker
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #127 Gepost op: 28 juli 2009, 08:21:31
Ik weet niet of jet nieuwe rodekruis lesboek hebt gezien maar deze is ook een stuk uitgebreider.
http://www.1ehulp.nu/

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #128 Gepost op: 2 augustus 2009, 19:10:01
het nieuwe rode kruis boek heb ik in bestelling maar heb het nog niet binnen.
idd het sigma boek van delta heb ik helemaal zitten bestuderen en het is echt een geweldig boek.
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #129 Gepost op: 3 augustus 2009, 19:49:35
Haha, dank je. Laat t duidelijk zijn dat niet alleen SIGMA leden dit boek kunnen gebruiken ;-)
Arts  www.alphalog.nl