Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 57329 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #80 Gepost op: 30 mei 2007, 22:41:44
Ik word een beetje moe van alle afkortingen die op hetzelfde neerkomen: SOPS van Rescue, MIST van ziekenhuizen, GAVE van MAI... uniformiteit is ver te zoeken. Wat dat betreft zou een echt landelijk protocol niet verkeerd zijn.
Arts  www.alphalog.nl


Tina

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 31 mei 2007, 20:11:46
Rescue volgens mij snap je niet hoe het werkt. Handelingen kun je drillen. Het gebruik van protcollen werkt als een geheugensteun.    
Wanneer moet ik iets doen en in welke volgorde.
Dus met andere woorden wil je zeggen dat ambulancepersoneel niet goed gedrild zijn want zij gebruiken het LPA.
 Dit boekje kan volgens jou dus de prullebak in.

Tina


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #82 Gepost op: 31 mei 2007, 22:18:42
Rescue volgens mij snap je niet hoe het werkt. Handelingen kun je drillen. Het gebruik van protcollen werkt als een geheugensteun.    
Wanneer moet ik iets doen en in welke volgorde.
Dus met andere woorden wil je zeggen dat ambulancepersoneel niet goed gedrild zijn want zij gebruiken het LPA.
 Dit boekje kan volgens jou dus de prullebak in.

Tina

Misschien snap ik het niet, maar jou uitleg maakt het ook niet beter gegrijpbaar.

Handelingen kan je drillen en procedures niet ?, Goh, toch gek dat de Marine, en de maritieme wereld, de luchtvaart niet ander werkt..

Verder moet je me geen woorden in de mond leggen die ik niet zeg.. Het LPA word niet gebruikt om de basishandelingen aan te leren..

Een protocollenboekje kan gebruiken als geheugen steun, maar je gebruikt zo'n gedetailleerde boekje niet als lesmateriaal om een basis eerste hulp opleiding te geven.. Maar ik zal wel niet snappen ??,  Kan jij het me nog een keer in zeer eenvoudige taal uitleggen dan..?


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #83 Gepost op: 31 mei 2007, 22:33:46
om maar terug te komen op het voorbeeld luchtvaart kleinbeetje mijn vakgebied, in de luchtvaarttechniek is het zo dat je theoretisch gezien helemaal geen enkele handelingen mag uitvoeren voordat je technische documentatie hebt bestudeert, en de juiste procedure hebt gevonden. vervolgens bij het vrijgeven van je werkzaamheden moet je ook naar pagina's of hoofdstukken uit deze documentatie refereren. dus infeite mag je zelf eigelijk niets  zelf beslissen, je beoordeelt alleen, en voert alles strikt zo uit als in de technische documentatie wordt beschreven.


om nu even naar het vakgebied hulpverlening terug te komen: je kunt of strikt volgens de procedures en proocollen werken, dit heerft als voordeel dat je alleen beoordeelt, en aan de hand van protocollen beslissingen neemt, maar je kan ook het protocol naar achteren verschuiven, en zelf de beslissingen nemen en als je het even niet weet kun je terugvallen op de protocollen.

wat ik vind is dat je tussen deze 2 een middenweg moet proberen te vinden, en dat kan per situatie verschillend zijn. want heelvaak moet je in de hulpverlening heel erg snel beslissen en handelen, dus is het onhaalbaar om voor iedere wissewasje je handboek erbij te pakken. wat in de techniek vaak heel anders is, rustig een kwartier naar je handboek staren voor je verder gaat.

waar ik zelf de voorkeur aan geef is strikt volgens protocollen werken, maar dat wilt niet zeggen dat ik dat ook altijd zou doen. vb voor iets wat ik niet zo vaak of voor het eerst tegen kom zou ik strikt de protocollen volgen, maar voor iedere kleine geval, en dingen die je heelvaak doet ben ik vaak niet zo strikt in het handelen volgens procedures.

maar wat ik bij me zelf heb gemerkt, en waar ik eigelijk eenbeetje verbaast over was:  heelvaak merk je dat je in gelijke gevallen de gelijke handelingen uitvoert, soms in gelijke volgorde maar soms ook niet, infeite volg je onbewust toch een procedure of protocol welke jou ooit is aangeleerd. omdat je het onbewust doet denk je dat je zelf kiest, maar je staat er nooit bij stil dat je altijd de procedures in je achterhoofd houdt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #84 Gepost op: 1 juni 2007, 18:26:45
Wikimedia geeft de volgende beschrijving.. "Een protocol is een gedragsovereenkomst"

Voor de ambulance is het LPA de juridische grondslag op basis waarvan zij de handelingen mogen verrichten welke binnen de BIG-wet zijn voorbehouden aan artsen. (de verlengde arm constructie)
Men heeft daarbij, om goede redenen, besloten dat de procedures in stroomschema's weer te geven en de handelingenschema's in lappen tekst met foto's. dat alles ondersteund door leerboeken.

Elke werkgever kan interne protocollen (in de vorm van bijv. bedrijfsreglementen) op stellen en daar sancties aan verbinden als de protocollen niet worden opgevolgd.

EHV'er ik wil je aanraden om het boek "bij nader inzien" (uitgave van NODE) te lezen.

Daarin worden de nivo's van handelen uitgelegd en wordt uitgelegd waarom je op een bepaald nivo een bepaalde manier van handelen kiest.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #85 Gepost op: 1 juni 2007, 20:49:23
k zal er naar gaan kijken ;) maar nivo's van handelen??? wat moet k me daarbij voorstellen??


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 2 juni 2007, 23:48:21
k zal er naar gaan kijken ;) maar nivo's van handelen??? wat moet k me daarbij voorstellen??


In de bijlage zijn de nivo's schematisch weergegeven.

[verwijderd door de beheerder]


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #87 Gepost op: 3 juni 2007, 00:06:38
hmm ik heb net je bijlage gezien, dat is precies wat ik bedoel, maardan anders uitgelegd. :o


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #88 Gepost op: 8 juli 2007, 12:18:05
Ik heb tijdens de IVIC de lesstof en de achtergrondgedachte van dit protocol gehoord en gezien.

Het is naar mijn mening inderdaad een particulier initiatief waarbij de naam meer doet vermoeden dan het daadwerkelijk is. De term "Landelijk protocol" wekt bij mij de suggestie dat het een breed gedragen opleiding betreft. Dit heb ik echter niet kunnen constateren, er is welliswaar door meerdere disciplines meegedacht en de stof ziet er gewoon netjes verzorgd uit (inhoudelijk heb ik niet kunnen beoordelen). Ik denk dat er nog een lange weg te gaan voordat we kunnen spreken van een landelijk protocol zoals dit bij de ambulance en brandweer het geval is.

Ik kan alleen maar waardering opbrengen voor de mensen die een dergelijk initiatief van de grond tillen en proberen er iets moois van te maken. Ik ben echter wel van mening dat de naamstelling erg pretentieus is voor het product.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #89 Gepost op: 10 juli 2007, 14:11:14
Ik word een beetje moe van alle afkortingen die op hetzelfde neerkomen: SOPS van Rescue, MIST van ziekenhuizen, GAVE van MAI... uniformiteit is ver te zoeken. Wat dat betreft zou een echt landelijk protocol niet verkeerd zijn.

Wij (ambulance) hebben een landelijk protocol.
VSAZ ambulancezorg