beoefenheid onvoldoende wat nu??

Auteur Topic: beoefenheid onvoldoende wat nu??  (gelezen 3114 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petalo

• Gast
Gepost op: 25 april 2007, 21:41:39
hebben er mensen ervaring met dat ze bv weten dat ze niet voldoende bepaalde onderwerpen beoefend hebben waardoor er dus gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, en om het nog iets scherper te stellen er bv hulpverleners aansprakelijk gesteld kunnen worden (als er iets fout gaat) omdat ze handelingen doen die ze op basis van de hun geoefendheid niet mogen doen?

klein voorbeeld,
Een korps geeft al tijden aan aan de oefen coordinator en de commandant dat er al jaren niet word geoefend op basis van het protocol levens reddend handelen.
Casus: een ongeval brw is eerder TP als de ambu en moet dus handelen. bev geeft opdracht aan manschappen die geen e.h.b.o. hebben om het so te stabiliseren klein foutje met de stabile zijligging so breekt z`n rug.

mijn vraag
Wie is in dit geval aansprakelijk?
de bevelvoerder? die geeft immers de opdracht terwijl hij weet dat de manschappen niet voldoende getraind zijn.
de manschappen? die de handeling gedaan hebben ook zij weten namelijk dat ze niet getraind zijn.
de commandant? die heeft gefaald in zijn oefenbeleid en ondanks aanzeggingen van het middenkader niet gezorg voor adequate oefening.

eigenlijk is de belangrijkste vraag hoe kan je dit voorkomen als er echt door niemand gehandeld word om te trainen? moet je dan als middenkader zeggen wij rukken niet meer uit tot de leiding gezorgd heeft voor training of gewoon maar hopen dat er niks fout gaat? en als dat wel gebeurt zeggen "we zagen het aankomen"

graag een discussie hierover ik hoop dat het nergens anders speelt dit soort zaken

CLB 018

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 29 april 2007, 13:44:02
Ik hou van multepegok vragen.

Ik ga voor antwoord D: Allen zijn te verwijten.

Tsja.. dicussie. Ik denk dat dit een gevalletje rechter wordt.
Ik denk/gok dat de aansprakelijkheid juridisch gezien toch bij de gemeente ligt.
Waarom ik dat denk: als ik iets fout doe op mijn werk, dan heeft mijn werkgever een probleem. Achteraf gaan we kijken of ik die fout door kennisgebrek heb gemaakt en wordt er gekeken hoe ik in de toekomst die fout niet meer ga maken. Maar dit zal een interne aangelegenheid zijn. (wel of niet opgelegd door de rechter)

Maar ja... wie zal het antwoord zeker weten?

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2007, 23:18:45
Petalo, ik weet waar je naar toe wil, maare, als ze niets doen, zou het so. dan zijn overleden? (neem jouw voorbeeld even letterlijk) ook al ben je wel medisch getraind, kan iemand ook verlamd raken bij het in stab. zijligging brengen als je niet weet dat er al een rug/hals letsel is.

In beginsel is de leiding van jouw korps verantwoordelijk voor de geoefendheid (arbowet) echer als hier niet voldoende geld voor is, (aanstellen van een oefencoördinator, oefenleider,voldoen aan leidraad oefenen)  het college van B&W! zij zijn hier nl. dit moet natuurlijk wel op tijd op tafel van het college komen, we moeten de colleges meer voor het blok zetten, vooral in deze tijd van bezuinigingen net als in het bedrijfsleven>>kwaliteit kost een paar centen!

Overigens heb jezelf ook verantwoording he?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2007, 11:23:51
Oefenbank Brandweer nu als website

Vanaf 15 oktober is de Oefenbank Brandweer online te raadplegen voor iedere brandweermedewerker die zich bezighoudt met oefenen.

De Oefenbank Brandweer wordt toegankelijk gemaakt via www.brandweerkennisnet.nl. Hierdoor is de inhoud eenvoudig en snel actueel te houden. Voorheen was de oefenbank een cd-rom die, in abonnementsvorm, bij het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra verkrijgbaar was. Nu krijgt elke regio een wachtwoord en gebruikersnaam, waarmee alle oefencoördinatoren en hun medewerkers de besloten website kunnen bezoeken.

Een belangrijke verandering van de Oefenbank Brandweer is de directe koppeling aan de herziene Leidraad Oefenen.
Daarnaast werken vertegenwoordigers van het Landelijk Platform Regionale Oefencoördinatoren van de NVBR en ontwikkelaars van het NIFV nauw samen aan de inhoud. Zij vormen een redactie die de behoeften uit het veld vertaalt naar nieuw materiaal, dat direct op de site beschikbaar is.

Door de nieuwe werkwijze hoeven korpsen niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden: alle informatie over oefenen - zoals voorbeelden van oefenbeleidsplannen, formats en voorbeelden van oefendraaiboeken -, maar ook veelgestelde vragen en nieuwsberichten over monodisciplinair oefenen zijn gemakkelijk toegankelijk.

Inloggegevens
De inloggegevens van de regio worden verspreid door de 25 regionale oefencoördinatoren. Mocht u niet weten wie in uw regio de inloggegevens verspreidt, stuur dan een e-mail naar info@brandweerkennisnet.nl.
De Oefenbank blijft ook beschikbaar voor derden; zij kunnen tegen betaling een abonnement bij het NIFV afsluiten.

Bron: NVBR

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2007, 10:23:41
Z-Vlaanderen scoort hoog bij brandweertest

Maandag 15 oktober 2007 - RENESSE - Blusteams van Breskens en Mauritsfort (Terneuzen) waren de beste tijdens de jaarlijkse vaardigheidstoetsen van de regionale brandweer, die zaterdag in Renesse werden gehouden.

De tests vonden plaats op de gemeentewerkplaats aan de Duinzoom en rond feestcafé De Zoom in het centrum. Op de eerste locatie was sprake van brand, beknelling en het lekken van een gevaarlijke stof. Bij de feestzaal was een personenauto op een brandweerwagen geknald. De brand die hierdoor ontstond, woedde tot in het café. De jury beoordeelde de 32 deelnemende ploegen op inzet en verantwoorde aanpak. Tweede werden Hulst en Koewacht.

Beste officier van dienst was E. van Wijk uit Goes, gevolgd door R. Corbijn uit Veere en T. Auwels uit Hulst.