Welke aanvullende vragen stel je aan het so (Marije), de reisbuddy (Sanne),
en de stewardess??
Hoe is het verloop van het ziektebeeld geweest ?
Zijn er bepaalde allergien ?
heeft ze een bepaalde ziekte ?
Is ze onlangs geopereerd of anderzins behandeld ?
Is er misschien een bloeddrukmeter en een thermometer aan boord ?
In welke landen is ze de afgelopen weken geweest ?
Is ze gestoken/gebeten ?
Zijn er andere bijzondere voorvallen geweest ?
Wat denk je dat er aan de hand kan zijn met Marije??
Tja voorlopig nog van alles, hersenvliesonsteking/meningokokken sepsis lijkt goed mogelijk, ook CVA niet uit te sluiten maar gelet op de leeftijd en de koorts niet het meest voor de hand liggend.
Wat ga je doen??
Ik ga proberen wat parameters m.b.t. de vitale functies te bepalen.
FAST test uitvoeren, nadrukkelijk letten op links rechts verschillen in de extremiteiten in gevoel en kracht
Testen op nekstijfheid
(Paarse) vlekjes op de huid (punt bloedinkjes, niet wegdrukbaar)
Is er verhoogde lichtgevoeligheid ? Is er sprake van abnormale spierpijn ?
Ik deel mijn bevindingen mee aan de stewardess en vraag haar contact op te nemen met een arts voor overleg.
(Waarschijnlijk is deze vraag een beetje overbodig, dit zal de standaard praktijk zijn in dit soort gevallen, Standard Operating Procedure)
Marije verplaats ik naar een rustige rij in het vliegtuig met de mogelijkheid van verduistering, desnoods wat passagiers verplaatsen.
Voorlopig wil ik haar het liefst gescheiden van de andere passagiers verzorgen.
In verband met het braken goed bewaken en indien mogelijk stabiel of in ieder geval op de zij leggen.
Als het goed is is er zuurstof aan boord en het kan geen kwaad om dat voorlopig maar toe te dienen.
Als er geen arts of andere meer deskundige als ik aan boord is zal ik proberen telefonisch met de arts te overlegen.
Ik zal de stewardess vertellen dat het ernstig kan zijn en dat ik niet verbaasd zal zijn wanneer de arts adviseert om op het dichtsbijziijnde geschikte vliegveld te landen.
Uiteraard ga ik daar niet over maar is dit de verantwoording van de gezagvoerder na overleg met de arts.
Wat doe je met Sanne (de reisbuddy) van Marije??
Ik probeer haar gerust te stellen, ik wil haar met het oog op evt besmettingsgevaar het liefst niet bij haar reismaatje hebben, aan de andere kant zijn ze al dagen samen en zal die paar minuten (tot het gesprek met de arts) ook niet zoveel uitmaken. het geforceerd scheiden kan ooknog eens paniek of op zijn minst onrust onder de andere passagiers veroorzaken.
Verder haar natuurlijk ook even vragen of ze zich helemaal lekker voelt, of ze het zelfde gegeten heeft etc.
Jacques