[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 35378 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2007, 21:52:48
Aan Marije vraag ik of ze medicijnen gebruikt en of ze zich voor ze in het vliegtuig stapte al niet lekker voelde.
Of ze bekend is met bepaalde ziektes, en of ze zich al ooit zo heeft gevoeld.
Ook vraag ik aan haar of ze haar kin nog op de borst kan krijgen, of ze hoofdpijn heeft.
Aan sanne vraag ik sinds wanneer Marijes gezicht "scheef"is en hoe lang ze al zo afwezig is. Ook vraag ik aan sanne hoe zij zich voelt en of ze een glaasje water wil.Ik vraag an sanne wat ze in Amerika zijn gaan doen.
Aan de stewardes vraag ik hoe marije er 2 en een half uur geleden uitzag en of het veel erger is geworden sinds de eerste hulpvraag.
Ik kijk of we Marije in een wat afgeschermdere ruimte kunnen leggen en dat er geen andere mensen meer met haar in contact kunnen komen tenzij strikt noodzakelijk.
Ook vraag ik of er een andere steward(ess) een glaasje water voor sanne kan halen.
3: Ik denk  wellicht Meningokokken infectie, niet nader te bepalen bacteriele, virale of schimmel infectie. Of een sepsis. Of encefalitis.
Dit op grond van de symptomen en de snelle verloop van het ziektebeeld.
4: Marije, Sanne, de sterardess en mezelf isoleren om mogelijke besmetting zo veel mogelijk te beperken t.o.v. de rest van de passagiers.
De piloot laten waarschuwen dat we zo snel mogelijk moeten landen, omdat er iemand aan  boorf is met een ernstige mogelijk besmettelijke ziekte.
Ik laat hem ook contact opnemen met de Medische airsupport en zeg dat het vliegtuig nadat het geland is in quarantaine moet om grote uitbraken te voorkomen.
Ook laat ik nogmaals een oproep doen voor en medisch onderlegd persoon die wellicht meer voor Marije kan betekenen.
Ik probeer het Marije zo komfortabel te maken en leg rustig uit aan Sanne waarom ik doe wat ik doe om haar rustig te houden.
5: Sanne laat ik bij Marije blijven en stel ik gerust voor zover ik kan
Grt Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2007, 23:14:35
Welke aanvullende vragen stel je aan het so (Marije), de reisbuddy (Sanne),
en de stewardess??

Hoe is het verloop van het ziektebeeld geweest ?
Zijn er bepaalde allergien ?
heeft ze een bepaalde ziekte ?
Is ze onlangs geopereerd of anderzins behandeld ?
Is er misschien een bloeddrukmeter en een thermometer aan boord ?
In welke landen is ze de afgelopen weken geweest ?
Is ze gestoken/gebeten ?
Zijn er andere bijzondere voorvallen geweest ?

Wat denk je dat er aan de hand kan zijn met Marije??
Tja voorlopig nog van alles, hersenvliesonsteking/meningokokken sepsis lijkt goed mogelijk, ook CVA niet uit te sluiten maar gelet op de leeftijd en de koorts niet het meest voor de hand liggend.

Wat ga je doen??
Ik ga proberen wat parameters m.b.t. de vitale functies te bepalen.
FAST test uitvoeren, nadrukkelijk letten op links rechts verschillen in de extremiteiten in gevoel en kracht
Testen op nekstijfheid
(Paarse) vlekjes op de huid (punt bloedinkjes, niet wegdrukbaar)
Is er verhoogde lichtgevoeligheid ? Is er sprake van abnormale spierpijn ?
Ik deel mijn bevindingen mee aan de stewardess en vraag haar contact op te nemen met een arts voor overleg.
(Waarschijnlijk is deze vraag een beetje overbodig, dit zal de standaard praktijk zijn in dit soort gevallen, Standard Operating Procedure)
Marije verplaats ik naar een rustige rij in het vliegtuig met de mogelijkheid van verduistering, desnoods wat passagiers verplaatsen.
Voorlopig wil ik haar het liefst gescheiden van de andere passagiers verzorgen.
In verband met het braken goed bewaken en indien mogelijk stabiel of in ieder geval op de zij leggen.

Als het goed is is er zuurstof aan boord en het kan geen kwaad om dat voorlopig maar toe te dienen.
Als er geen arts of andere meer deskundige als ik aan boord is zal ik proberen telefonisch met de arts te overlegen.
Ik zal de stewardess vertellen dat het ernstig kan zijn en dat ik niet verbaasd zal zijn wanneer de arts adviseert om op het dichtsbijziijnde geschikte vliegveld te landen.
Uiteraard ga ik daar niet over maar is dit de verantwoording van de gezagvoerder na overleg met de arts.

Wat doe je met Sanne (de reisbuddy) van Marije??
Ik probeer haar gerust te stellen, ik wil haar met het oog op evt besmettingsgevaar het liefst niet bij haar reismaatje hebben, aan de andere kant zijn ze al dagen samen en zal die paar minuten (tot het gesprek met de arts) ook niet zoveel uitmaken. het geforceerd scheiden kan ooknog eens paniek of op zijn minst onrust onder de andere passagiers veroorzaken.
Verder haar natuurlijk ook even vragen of ze zich helemaal lekker voelt, of ze het zelfde gegeten heeft etc.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2007, 00:26:15
Golly en ik zitten aardig op 1 lijn, en dat zonder te spieken ......
Ik zie wel dat ik een belangrijke vraag vergeten ben, de hoofdpijn ...  :-\

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2007, 17:18:48
Ja Jaques ik was heel erg verbaasd toen ik jouw antwoord las en zag dat jij hetzelfde had bedacht.
Ik zat eerst ook tegen een CVA/TIA aan te hikken en daarbij een infectie maar toen dacht ik ineens aan een Meningokokken infectie, en na was esearch was ik er redelijk zeker van dat het een mogelijk ziektebeeld kon zijn in deze casus.
Ik hoop dat anderen zich er ook nog aan gaan wagen deze keer, het is wel een casus waar je iets meer fantasie en inzicht voor nodig hebt.
Grt Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2007, 18:30:45
Het lijkt me inderdaad de meest waarschijnlijke, maar ik sluit andere oorzaken zeker niet uit.
het scheeftrekken van het gezicht zit me nog een beetje dwars voor een bacteriele meningitis /sepsis maar verlammingen zijn niet uitgesloten ....
Gelukkig hebben we een arts aan de telefoon en mag hij of zij de voorlopige diagnose stellen, wij fungeren wel als handen, ogen een oren.

Jacques

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2007, 22:01:22
Allemaal, een goede middag, in deze casus zijn we met zijn allen op vakantie geweest in New York (USA). Heel veel leuks gedaan. En we zijn nu bezig met onze terug reis naar Amsterdam.

Je stapt in het vliegtuig (een MD11) die ons terug naar Amsterdam gaat brengen. Je krijgt te horen dat de Vlucht ongeveer 9 uur gaat duren. En eindelijk alles achter de rug, stijgt het vliegtuig op. Eenmaal in de lucht ga je eventjes wat drinken, even tv kijken, een paar mooie filmpies, eventjes een paar tijdschriften lezen, etc.

Na 4,5 uur vliegen merk je dat cabinepersoneel heel onrustig en driftig op en neer lopen. Korte tijd later wordt er een oproep gedaan aan ‘medici’ om zich dringend bij het cabinepersoneel te melden.

Vraag 1: meld je, je, of leun je achterover, en wacht je af??

Ja, maar wel als "first aider of the dutch red cross"

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2007, 22:08:00
Hi, ehbo-er heb je deze ook meegekregen:

Uiteindelijk besluit je om je melden, je wordt naar achteren toe geleid, en
treft het volgende slachtoffer aan:

Een jonge dame van +/- 18 - 21 jaar ligt op de stoelen van rij 44 DEGH
(de middelste 4 van rij 44).

Op de grond zit geknield een stewardess, met een Bakje in haar hand, bij navraag blijkt
het slachtoffer al 4 maal te hebben gebraakt. De stewardess maak ook nog de opmerking
dat het slachtoffer heel erg warm aanvoelt en waarschijnlijk koorts heeft, en dat het
gezicht van het slachtoffer een beetje scheef is. Wat volgens
Sanne, de reisbuddy van het slachtoffer eerst nog niet zo was. Hierdoor is Sanne
geschrokken, en zit hopeloos in tranen naast haar vriendin.
Ook meld de stewardess dat het so zich 2,5 uur geleden heeft gemeld bij haar,
en is het so daarna steeds slechter geworden.

Je vraagt of je erbij mag, en stelt je voor aan het so. Je komt te weten dat
ze Marije heet.

Verder kom je te weten:
Marije is niet 'actief aanwezig' maar reageert nog wel op aanspreken al dan
niet met een hele zachte, en zwakke stem, en komt niet meer zo goed uit haar woorden,
maar kan nog wel simpele vragen juist beantwoorden,(beetje traag maar het lukt.)
Marije voelt zich heel erg moe, en misselijk en heeft buikpijn.

Vraag 2: Welke aanvullende vragen stel je aan het so (Marije), de reisbuddy (Sanne),
en de stewardess??

Vraag 3: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn met Marije??

Vraag 4: Wat ga je doen??

Vraag 5: Wat doe je met Sanne (de reisbuddy) van Marije??
(omdat ze een beetje geschrokken is)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2007, 22:10:19
Uiteindelijk besluit je om je melden, je wordt naar achteren toe geleid, en
treft het volgende slachtoffer aan:

Een jonge dame van +/- 18 - 21 jaar ligt op de stoelen van rij 44 DEGH
(de middelste 4 van rij 44).

Op de grond zit geknield een stewardess, met een Bakje in haar hand, bij navraag blijkt
het slachtoffer al 4 maal te hebben gebraakt. De stewardess maak ook nog de opmerking
dat het slachtoffer heel erg warm aanvoelt en waarschijnlijk koorts heeft, en dat het
gezicht van het slachtoffer een beetje scheef is. Wat volgens
Sanne, de reisbuddy van het slachtoffer eerst nog niet zo was. Hierdoor is Sanne
geschrokken, en zit hopeloos in tranen naast haar vriendin.
Ook meld de stewardess dat het so zich 2,5 uur geleden heeft gemeld bij haar,
en is het so daarna steeds slechter geworden.

Je vraagt of je erbij mag, en stelt je voor aan het so. Je komt te weten dat
ze Marije heet.

Verder kom je te weten:
Marije is niet 'actief aanwezig' maar reageert nog wel op aanspreken al dan
niet met een hele zachte, en zwakke stem, en komt niet meer zo goed uit haar woorden,
maar kan nog wel simpele vragen juist beantwoorden,(beetje traag maar het lukt.)
Marije voelt zich heel erg moe, en misselijk en heeft buikpijn.

Vraag 2: Welke aanvullende vragen stel je aan het so (Marije), de reisbuddy (Sanne),
en de stewardess??
Nadat ik de vitale functies (pols en ademhaling) heb gecontroleerd en veilig gesteld ga ik de ample uitvragen.

Vraag 3: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn met Marije??
van alles en nog wat en hoop wat aanknopingspunten te vinden tijdens de ample

Vraag 4: Wat ga je doen??
zie vraag 3

Vraag 5: Wat doe je met Sanne (de reisbuddy) van Marije??
iemand vragen om zich over haar te ontfermen.
(omdat ze een beetje geschrokken is)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 13 mei 2007, 22:11:34
Kunnen jullie aub een beetje beter met de citaat functie omgaan ...
Het wordt zo wel erg onleesbaar

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 13 mei 2007, 22:14:33
beter omgaan? wil je dat nader verklaren?