[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 35183 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2007, 22:18:26
Zet nooit je eigen antwoorden/reacties in een quote veld, daar hoort alleen de reactie (Quote=citaat) van een ander te staan, daar zoek je normaal niet naar nieuwe input

dus zo

Citaat van: Vraagsteller
Vraag1
Antwoord1

Citaat van: Vraagsteller
Vraag2
Antwoord2

of zo

Vraag 1
Antwoord 1

Vraag 2
Antwoord 2

in plaats van

Citaat van: Vraagsteller
Vraag1
Antwoord1
Vraag2
Antwoord2

In dat laatste geval is het dus niet duidelijk wat nu van wie komt, wat oud is en wat nieuw is

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2007, 23:43:10
Hmm, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is, dus ik ga breed 'onderzoeken'

A-B-C variabelen: Hoe vaak per minuut haalt ze adem, wat is haar pols en -in dit geval onmogelijk- bloeddruk. Is de ademhaling > 20-30 of de pols > 100-120 per minuut is er een acuut noodgeval!

Is ze bekend met ziektes, heeft ze recent een beet gehad, is ze op vakantie ziek geweest, heeft ze zich recent verwond, wat heeft ze de afgelopen dag gegeten en waar (!).

Voor een CVA vind ik haar erg jong, maar ik doe toch de FAST test: ik kijk nog eens goed naar haar gezicht, en laat haar een paar makkelijke vragen beantwoorden.

Een andere, waarschijnlijkere optie vind ik sepsis (bloedvergiftiging). Dit diagnosticeer je met SIRS (Systemic Inflammatory Resonse Syndrome) criteria: te snel ademhalen, te hoge pols, koorts en te veel witte bloedcellen (laatste en misschien een na laatste moeilijk of niet vast te stellen aan boord hé ;))

Wat ik ga doen is helemaal afhankelijk wat ik als antwoord krijg op deze vragen, maar ik ga me wel alvast zorgen maken en melden dat er wellicht een extra landing gemaakt moet worden.
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2007, 19:07:48
wel lekker stilletjes hier,   tijd voor een update???


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2007, 19:20:39
Jij lijkt me wel, beetje jammer dat er maar 3 man in heel Nederland en een deel van belgie reageren, iedereen moethier toch een mening over hebben, opleiding of geen opleiding....

Vooruit met de geit .....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2007, 19:34:48
:-[ heb ik het te ingewikkeld inelkaar gezet ??


Kanarie

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2007, 20:22:56
:-[ heb ik het te ingewikkeld inelkaar gezet ??

Nee hoor, volgens mij niet. Ik lees met veel plezier mee.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2007, 20:44:22
:-[ heb ik het te ingewikkeld inelkaar gezet ??

nee hoor, ook als ehbo'er kan je dit gewoon tegenkomen.
De pleeg/arts kan er wellicht meer over zeggen en meer aan doen ( met de juiste medicatie) maar ook de ehbo'er zal er zijn vermoedens over hebben.
Ik vermoed dat in dit geval de arts zonder verdere hulpmiddelen niet veel meer kan als de ehbo'er

Ik verbaas me er overigens al langer over hoe weinig mensen aan een casus willen meedoen, maar ja dwingen kun je ze niet

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2007, 21:08:24
Hmm, ik lees net ook een pm waarin staat dat deze casus niet zo heel erg geschikt is voor ehbo, en daarmee ook ver de hele doelgroep op dit forum. ook zou het niet interressant zijn voor de doelgroep lees ik. gezien de geringe aantal reacties kan dit best.  

nou aan julie allen de vraag: kappen of doorzetten??


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2007, 21:34:03
Kappen ? gewoon doorgaan !!

Het is een hulpverleningsforum, waar iedereen kan en mag reageren, ehbo',ers, plegen seh- en ambuplegen, ic plegen, MMT artsen, brandwachten, politieagent etc
De casus staat tenslotte niet onder het kopje "ehbo", het betreft de gehele witte kolom.

Bovendien, in de praktijk zal de ehbo'er ook iets moeten doen wanneer hij of zij met iets dergelijks geconfronteerd wordt.
Vertel als ehbo'er dus op zijn minst wat je denkt en zou doen, niemand verwacht dat je in dat vliegtuig een hersentransplantatie gaat uitvoeren en er is ook nog niemand afgebrand naar aanleiding van zijn/haar reactie.

En wat het niet reageren betreft, op het ehboforum, echt een forum voor ehbo'ers en Lotus mensen, reageert ook geen kip op een echte ehbo casus, zoals eerder gezegd, vraag me niet waarom....

Ik moet zeggen ik vind hem heel interessant, ik leer er altijd van en ik ben ook slechts ehbo'er die af en toe eens een boekje leest.

Ga vooral door !
(Ik ben allang blij dat er mensen zijn die de moeite nemen om zoiets in elkaar te zetten)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2007, 22:24:24
oke dan doen we dat, nou voor 4 personen komt de update dan maar. ik zou zeggen ga er maar voor zitten:

Op de vraag of er een bloeddrukmeter en een thermometer aanboord antwoord de stewardess
met een grote koffer welke voldoet aan de JAR-OPS 1.755 Emergency medical kit.
deze set bevat:

Stethoscoop
bloeddrukmeter -zonder kwik
spuiten en naalden
Oropharyngeal airways (2 sizes)    <setje mayo-tubes
 
Coronary vasodilator e.g. nitro-glycerine      <  Nitro glycerine voor uitzetten van bloedvat. (en dan met name de bloedvaten van het hart)

Anti-spasmodic e.g. hyoscine                         <Anti spasmoliticum preparaatnaam hyocine

Epinephrine 1:1 000                                                         <synoniem voor adrenaline

Adrenocortical steroid e.g. hydrocortisone                      <Hydrocortison cortico steroid

Major analgesic e.g. nalbuphine           <Pijnmedicatie  met als preparaatnaam Nalbuphine

Diuretic e.g. furosemide                                                     <Furosemide diureticum

Antihistamine e.g. diphenhydramine hydrochloride             <Anti histaminicum met preparaatnaam diphen.......

Sedative/anticonvulsant e.g. diazepam                   < Sedativum en anti convulsie (epilepsieconvulsie) preparaat diazepam/ valium

Medication for Hypoglycaemia hypertonic glucose and/or glucagon    < Medicatie voor te lage bloedsuiker en hypertone suikerwaarde en of glucagon in het bloed

Antiemetic e.g. metoclopramide                             <Anti braakmiddel meto...... preparaatnaam (synoniem voor primperan)

Atropine                                                                                  < Atropine (versnelt de hartslag en remt de speeksel secretie)

Digoxin                                                          < Digoxine (vergroot de contractiekracht van het hart, verlaagt de hartfrequentie en vertraagt de AV-geleiding)

Bronchial Dilator – injectable and inhaled form                                 <Medicijn om bronchien te verwijden bij benauwdheid in injectie en inhalatie vorm

Needle Disposal Box                                                                    <Naalden doos voor opbergen gebruikte naalden

Tourniquet                              Tourniquet

Catheter                              Catheter

Disposable Gloves                        Handschoenen


Daarnaast meld de stewardess dat er een kleine verbandkoffer, een AED, O2, en een digitale thermometer, kussentjes, dekentjes, aanboord aanwezig zijn.


De cabin chief heeft overleg gepleegd met de gezagvoerder, de gezagvoerder gaat op zijn strepen staan en wil op dit moment nog niet landen, omdat de eerste uitwijkmogelijkheid 2,5 uur vliegen is en dit dus een behoorlijke vertraging zal opleveren. Hij wilt wel contact leggen met een arts, en dat jij met hulp van de arts een voorlopige diagnose kan stellen en aan de hand daarvan volgt de beslissing wel of niet landen.

Na meerdere oproepen aan medisch personeel blijft het stil. Dus je staat er helemaal alleen voor. Omdat je nog helemaal geen idee hebt van wat er gaande is besluit je in overleg met de gezagvoerder en cabin chief om nog maar niet over te gaan op isoleren van personen.
 Marije is niet meer in staat zelfstandig te lopen besluit de cabin chief met hulp van een aantal andere passagiers Marije naar de midden pad bij de wc’s te brengen tussen rij 30 en 41 bij de nooduitgangen, en marije daar op de stoelen kunnen laten liggen. Dit compartiment wordt gedeeltelijk ontruimd, en eventueel kan de cabine verlichting dimmen of zelfs uit. Want anders moet je wel erg ver slepen.
Hier ga je verder met je werkzaamheden:

Na een korte onderzoek kom je te weten:

Marije heeft samen met Sanne een rondreis gemaakt door USA, Canada, Mexico etc. zo ongeveer het hele gebied langs diverse plaatsen. en heeft op verschillende plaatsen langs weg restaurants gegeten, en sliepen in hotels of kampeerden in een tentje. Marije heeft ook samen met Sanne enkele dagen voor aanvang van de vlucht gekampeerd, en hebben met een groepje gebarbecued. De twee verbleven 2 dagen  voor vertrek in een hotel, en hebben zich opgefrist, en hebben zich even kunnen ontspannen na een vermoeiende rondreis. Voor vertrek (ongeveer 15-20 uur geleden) nog even gegeten in het hotel maaltijd: een open buffet: Marije heeft een warme groentemix, en een salade gecombineerd. Sanne heeft tomatensoep, en een biefstuk gecombineerd met een ijsje. Enkele uren later onderweg naar het vliegveld, kreeg Marije last van buikpijn en misselijkheid. En had toen ook diarree, ze had diarree remmers geslikt. Eenmaal in de lucht werden deze symptomen steeds erger.

Marije gebruikt geen medicijnen, heeft geen andere ziektes, of afwijkingen, behalve dat ze soms last van astma heeft. Maar ze zegt zich nog nooit eerder zo gevoeld te hebben.

Sanne meld dat toen Marije 3 tot 3,5 uur geleden voor het eerst braakte ze nog aanwezig was en dat haar gezicht toen nog niet scheef was. Maar dat ze wel erg misselijk was, erg warm aanvoelde, en  buikpijn had. De buikpijn werd steeds erger dat ze niet eens meer normaal kon zitten en ze spontaan in tranen uitbarstte en begon te schreeuwen van de pijn.

De stewardess zegt dat ze op het geschreeuw af kwam, en Marije aantrof. Ze heeft besloten dat het beter was dat Marije ging liggen op een rij stoelen. Dit verlichtte de pijn. Ze is uit voorzorg maar bij haar gebleven samen met Sanne. Na een 1 tot 1,5 uur later merkte de stewardess dat Marije steeds stiller werd. Toen ze een klein onderzoekje deed kwam ze tot de ontdekking dat haar gezicht scheef was, en heeft ze met collega’s overleg gepleegd en een oproep gedaan via het omroepsysteem.


Omdat het gezicht van Marije scheef is ga je op onderzoek uit en kom je dit te weten:

Marije heeft verlammingen in gezicht en nek. Kan zich erg slecht bewegen,
Marije heeft geen of nauwelijks gevoel meer in ledematen, reageert nog wel op pijnprikkels.


Verdere details over Marije:

Luchtwegen vrij
Marije ziet wit, heeft een oppervlakkige Ademhaling 20 per minuut.
Bloeddruk:90/80
Pols: 50 per minuut, voelt erg zwak aan.
Temperatuur: 39,2
De buik van Marije Voelt ietswat gezet of gezwollen aan.
Marije is nog wel bij bewustzijn, het bewustzijnsnivo is nogsteeds het zelfde als daarnet.


FAST:
Face  gezicht is scheef
Arm Beide armen zijn ongeveer op zelfde nivo wat betrefd uitval. Beetje optillen lukt,maar elleboog buigen en vingers bewegen vergt meer energie
Speech Marije komt niet meer goed uit haar woorden en spreekt wel onduidelijk
Time klachten zijn begonnen 1 tot 1,5 uur geleden

Informatie over Sanne:
Sanne is heel erg geschrokken, en zit hopeloos naast haar vriendin en weet niet meer wat ze moet. Een stewardess ontfermt zich over haar, en samen blijven zij bij Marije. Sanne houd ondertussen haar vriendin wel aan de praat.


Vraag 6: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn aan de hand van deze details??

Vraag 7: Vind je het nodig om Marije, en iedereen die bij haar in de buurt is te isoleren van de rest?? Zo ja waarom wel??

Vraag 8: Wat ga je nu allemaal doen??

Vraag 9: Ga je nog wat doen met de AED, O2, Emergency medical kit etc. ???

Vraag 10: Wil je wel of niet landen?? Waarom wel, of Waarom niet??

Vraag 11: Heb je nog aanvullende vragen aan Marije, Sanne, de stewardessen, cabin chief, gezagvoerder, of aan andere passagiers??