[Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum

Auteur Topic: [Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum  (gelezen 18738 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
De eerste TS en het redvoertuig arriveren bij de juiste ingang en worden opgevangen door een BHV-er. Deze vertelt dat de ontruiming van de vleugel in gang gezet is en dat het gaat om een hoek waar geen patiënten verpleegd worden. De brandhaard en de oorzaak zijn nog onbekend. Het betreft de derde verdieping van het hoofdgebouw.

De OvD meldt zich bij de centrale post maar aldaar is nog niet veel meer bekend.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Aan de hand van deze informatie zou ik de volgende stappen in ieder geval ondernemen:

* Kijken of er een droge stijgleiding aanwezig is, of dat de mogelijkheid er is om een straal hoge druk met behulp van een touw of de HW boven te krijgen;
* Ontruiming is ingezet, dus de eerste TS zou ik echt inzetten voor de verkenning en eventueel blussing;
* 2 Man naar boven laten gaan, correct gekleed en voorzien van Adembescherming, voor een snelle verkening. Deze wel uitdrukkelijk de opdracht geven op hun eigen veiligheid te letten, aangezien ze geen straal bij zich dragen;
* Wanneer minimaal 1 straal boven is, kijken of de pompbediener alleen de waterwinning gereed zou kunnen maken.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
inmiddels ook middelbrand gemaakt bij melding echt rookontwikkeling.

met gegevens nu:
1ste ts zo snel mogelijk vuurhaard opsporen en uitmaken en daarna z.s.m. ventileren. er word inmiddels al ontruimd op de vleugel. op deze verdieping geen mensen aanwezig dus hier ligt even geen prioriteit. wanneer brand verder kan blijven ontwikkelen heb je een groter probleem. in eerste instantie zou ik met 1 en 2 en de blusmiddelen die op iedere verdieping hangen een inzet doen 3 en 4 zorgen dat wanneer het mogelijk is er een straaltje hd naar boven gaat. waneer dit niet voldoende is of niet haalbaar i.v.m. bereikbaarheid dan 2de ts zorgen dat de droge stijgleiding gevoed word. 3 en 4 eerste ts zorgen dan dat korf boven komt. omdat voor mij nog niet duidelijk is wat er precies brand en we toch al tp zijn eerst een snelle goede verkenning om dan eventueel verder op te schalen. Dit omdat er op de betreffende verdieping geen patienten aanwezig zijn. (kan helaas in de casus geen beeld zien van wat, hoeveellheid, uit hoeveel kamers en welke kleur rook er aanwezig is.)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Boven en ondergelegen verdieping laten ontruimen door BHV-ers. Brandetage uiteraard eerst leeghalen. Indien nodig overdrukventilator inzetten voor repressieve ventilatie. OD zorgt voor coördinatie.

Afhankelijk van de rookontwikkeling en het vuurfront eventueel opschalen naar grote brand.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Eerst alleen een horizontale ontruiming, dus geen verplaatsing van verdiepingen.

De eerder beschreven brandweerinzet lijkt me wel oke (zover ben ik qua kennis ook nog niet ;))

Wel wil ik graag naast de OvD ook de teamleider 'beveiliging', iemand van de Technische Dienst en bekende van de afdeling naar de meldkamer hebben voor een kort overleg.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
1e TS volledig op blussing/redding, dus omhangen. Afleggen op de droge stijgleiding, aangezien HD geen optie is. Aanvalskorf + 1/2 75 mm slangetjes naar boven toe. Daar situatie aanschouwen en dan eventueel LD afgaan leggen. 2e TS zorgt voor waterwinning, en de autoladder stelt achter het pand op.
OvDB + Ploegleiders BHV coördineren de boel, vanuit de 'centrale'. Zodra de 2e TS klaar is met de waterwinning, gaat men ook omhangen en naar boven toe. Daar gaat men de boven en de onder gelegen verdiepingen controleren. De autoladder kan ondertussen met de korf ook een kleine verkenning doen. Dmv even op het dak, door ramen te kijken etc. (ligt eraan hoe hoog het ziekenhuis is). Nadat men meer weet over de vuurhaard, wat het betreft en hoe groot het is kan men opschalen etc. En veranderd ook het plan van aanpak gedeeltelijk.
Weer of geen weer... altijd brandweer


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
horizontaal ontruimen, vuurhaard opsporen enventueel proberen met kleine blusmiddelen te blussen
ondertussen 2de ts waterwinning klaar maken. 1 en 2 eerste ts water winning eerste ts 3 en 4  hw voeden en die naar de 3 etage sturen met een straal om via de hoogwerker te voeden.
daarnaar ook vervoegen op de 3de etage. afblussen en repressieve ventilatie.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ik heb ook opgeschaald naar middelbrand, heb dus 2x TS en IOVD tp,  ik zet de eerste TS ook in op redding, dus 5 man omhangen en direct naar de  juiste verdieping toe met aanvalsbak via de brandweerlift. Van de 2e TS ook 3 man met perslucht naar boven, de  stijgleiding nalopen, en als het allemaal in orde is de bemanning van de 1e TS assisteren. Ondertussen overleggen de 110&120 en de leiding van de BHV de situatie aldaar,  123 en 124 van de 2e TS helpen TS 1 met opbouw waterwinning en voeden van de drogestijgleiding.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Wat zijn ze toch lang bezig nog steeds geen nader bericht ? :)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ik denk dat deze casus een open eind heeft gekregen, jammer... wie volgt   ;D ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid