Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007

Auteur Topic: Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007  (gelezen 43699 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Karim

• Gast
Het is al eerder beschreven hier,maar ik kan het toch ook niet laten om te reageren.
Ik kan het mis hebben hoor, maar heeft dit mens dit gebeuren niet over zichzelf uitgeroepen?

Ook ik als abonementhouder en dus als regelmatige bezoeker heb vaak genoeg kunnen constateren
dat dit irritante mens uren lang voor het raam of bij het eiland aanwezig was
en alleen maar gefocust was op Bokito.
Soms met een klein make up spiegeltje scheen zij dan in zijn ogen proberend zijn aandacht te trekken.

Dat "mens" zoals jij dat zo mooi omschrijft heeft dat vast niet met opzet gedaan, 't is geen puber die met steentjes naar dat beest ging gooien, 't was gewoon iemand die erg geinteresseerd was in die apen.

Helaas wist ze zelf niet dat dat glimlachen een hele andere betekenis had voor dat beest, en dat heeft haar nu duur komen te staan, maar ik wed dat er hier nog 'n heleboel meer mensen niet wisten dat je niet naar 'n gorilla moest glimlachen.
Het lijkt me sterk dat ze dat wel had gedaan als ze wist dat ze dat beest daar boos mee maakte.

Dus om te zeggen dat 't haar schuld is, nee daar ben ik 't dan niet mee eens, en ik heb ook nog nergens iets gelezen over 'n spiegeltje.

Die dierentuin had gewoon moeten zorgen dat die aap niet bij de mensen kon komen, dmv een hek of een grotere gracht (zoals die andere dierentuin die bokito wel wou overnemen, zij hebben 'n gracht van 7 meter).

Als die vrouw jou moeder was geweest dacht je er vast anders over...

Robinh

• Senior gebruiker
Ik heb ook al vernomen dat die vrouw al eerder gewaarschuwd is door het dierentuinpersoneel. Maar om dan gewoon door te gaan, vind ik het wel een beetje eigen schuld hoor.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!

sajo

• Gast
@ Karim.
Zucht,........die rea had ik al verwacht vandaar mijn onderschrift MIJN mening okay.
De dierentuin dit,de dierentuin dat,....

Maar goed het feit dat ze het niet wist kan naar het rijk der fabeltjes,
 want ze is diverse malen aangesproken(geschreven zelfs) door het personeel(directie) om deze groep wat minder actief te benaderen.

Er loopt nog zo'n persoon rond en die doet precies het zelfde, alleen dan bij de wolven roedel.
Deze meneer is ook al diverse malen er op geatendeerd zich wat minder aanwezig te stellen bij deze beesten.
Maar gaat gewoon vrolijk door.
Dus binnenkort misschien wel een ontsnapte wolf ,weet jij veel.

Oh en even ter info Karim, want ik ben normaal gesproken wel wat profesionelere antwoorden gewend van jou.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn familie hier niet in te willen betrekken, dankje.

Gr.J.

Karim

• Gast
@ Karim.
Zucht,........die rea had ik al verwacht vandaar mijn onderschrift MIJN mening okay.
De dierentuin dit,de dierentuin dat,....

Maar goed het feit dat ze het niet wist kan naar het rijk der fabeltjes,
 want ze is diverse malen aangesproken(geschreven zelfs) door het personeel(directie) om deze groep wat minder actief te benaderen.

Oh en even ter info Karim, want ik ben normaal gesproken wel wat profesionelere antwoorden gewend van jou.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn familie hier niet in te willen betrekken, dankje.

Waarom die "zucht" ?  ???  

Ik zeg toch nergens dat er iets mis is met jou mening, ik geef alleen mijn mening weer hier, en die is nu toevallig anders als die van jou, maar dat is toch waar dit hele forum om draaid ?
Ik respecteer jou mening, ik heb alleen 'n andere.

Zolang niemand precies weet wat er precies gebeurd is kunnen we alleen maar blijven speculeren, en zeggen wie wij denken dat de schuldige is.
Wellicht heeft die vrouw zich na die brieven wel anders gedragen bij de gorilla's, misschien heeft ze in de week/weken na die brief wel helemaal niet meer tegen dat beest gelachen, maar ging ze er alleen staan kijken, en dat kan je toch moeilijk iemand verbieden.

Zolang niemand weet wat er zeker is gebeurd die dag en de period daarvoor kunnen we daar alleen maar over speculeren, en mijn mening is dan toevallig dat de dierentuin meer had moeten doen (waarom hebben zij maar 'n 4 meter gracht terwijl die andere er bijv. eentje van 7 meter heeft, en waarom geen hek zoals deze mevrouw al eens had voorgesteld).

En als we 't dan toch over "profesionelere antwoorden" antwoorden hebben, het woord "mens" de hele tijd tussen haakjes zetten, als zij geen waardig mens meer is omdat ze is aangevallen door dat beest getuigt ook niet echt van profesionaliteit toch.

En ik betrek nergens jou familie hierin, ik zeg alleen stel je eens voor als dat jou moeder was overkomen, omdat er een heel artikel hier staat waar haar dochter aan het woord is.
Ik zou in iedergeval heel kwaad op die dierentuin zijn als dat mijn moeder geweest zou zijn...

Mystique

• Forum gebruiker
Karim, ik heb diverse huisdieren en werk ook veel met dieren. Ik vind het leuk om er uren mee bezig te zijn. Zo heb ik ratten. Wat heb ik gedaan voordat ik ratten aanschafte (dus er veel tijd aan ging besteden)? Juist, me er in verdiept. Om te voorkomen dat ik z evals zou maken of dat ik ze verkeerd behandelde zodat ze zouden gaan bijten.

M.a.w. als die mevrouw écht zo geintereseerd was had ze zich er wel in verdiept. Weet je hoe irritant het is als je met een lampje in iemands gezicht gaat zitten schijnen! Bovendien, wie zegt dat 'die pubers' het deden om de apen te pesten? Misschien wilde zij ook wel gewoon alleen aandacht...
*leegheid*

sajo

• Gast
@ Karim,

Okay, laten we het er maar bij houden zoals het is.
Ik kan je hele verhalen vertellen aangezien ik daar familie heb werken(en nee niet zoals ik sommige van jullie al hoor denken "de apenkooi") maar dat is teveel om hier op te schrijven .
Waarom er voor dit is gekozen en niet voor dat ,waarom voor zus en niet zo.

Feit is ,dat toen het gorilla verblijf werd gebouwd er andere naleefregels waren als die er nu zijn , deze zijn begin dit jaar aangepast vandaar dat de sloot in Blijdorp 4,5 meter was en niet volgens de nieuwe regel van januari 2007  7meter breed.

maar waar ligt de grens? kennen we dat ook niet met de hulpverlening?
Het ene jaar leer je dit en vervolgens verzint er weer iemand iets anders wat dan weer moet gelden.

Maar goed er zullen altijd voor en tegenstanders zijn ,bij welk onderwerp dan ook.
dat hebben we denk ik al vaker hier op dit forum meegemaakt.

Dus even goeie vrienden, maar vertel hoe is het aan de overkant van het water, want daar heb ik je al lang niet meer over gehoord of ik heb iets gemist.
Gr.J.

Karim

• Gast
Goed, ik wist niet dat jij daar familie had werken, dat geeft je inderdaad wellicht 'n andere kijk erop omdat jij dingen weet die de rest (wij dus) niet weten. Even goeie vrienden  ;)

Feit is ,dat toen het gorilla verblijf werd gebouwd er andere naleefregels waren als die er nu zijn , deze zijn begin dit jaar aangepast vandaar dat de sloot in Blijdorp 4,5 meter was en niet volgens de nieuwe regel van januari 2007  7meter breed.

Om maar even af te wijken van de schuldvraag, die familie gaat nu blijbaar dus een schadeclaim indienen, klopt 't dat ik uit jou bericht kan opmaken dat die gracht dus eigenlijk niet aan de huidige regels (van jan. 2007) voldoet ? Dan heeft de advocaat van die familie wel alvast 'n mooie troef in handen.

En hoe 't hier aan de overkant is, momenteel erg warm (28 graden) maar verder prima, en alle belevenissen hier zijn nog steeds de de weblog (zie signature) te lezen  ;)

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Volgens de directeur van Blijdorp is het volgens de nieuwe regels 6 meter.
Die NU geldende regels zijn alleen van toepassing als er NU iets nieuws gebouwd wordt.

De "4 meter-regel" was van toepassing toen het gorilla-eiland in Blijdorp werd gebouwd.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

Gast48368

• Gast
Om nog even op de "gebruiksaanwijzing" van de gorilla terug te komen:

* Zijn er nog meer verborgen gebruiksaanwijzingen bij de andere dieren? Ze mogen dan aan het begin van de poort wel een handleiding meegeven  :-X  :o

* Hoe maak je een kind duidelijk dat hij of zij bepaalde dingen niet mag doen? Of  pubers welke gek doen tegen die dieren?

* Hoe moet ik mijn eigen veiligheid garanderen als andere mensen de "gebruiksaanwijzingen" aan hun laars lappen? Door een andermans toedoen kan ik dus door de dieren aangevallen worden.... ::) Dit moet niet kunnen mogen, vind ik.

Ik ben het er vooralsnog niet mee eens dat die vrouw "de schuld" krijgt van het gebeuren. Als je dit soort dieren houdt, dan moet je de veiligheid garanderen op wat van manier en onder wat voor omstandigheden dan ook. Het mag al een wonder heten dat dat beest geen andere mensen heeft gepakt. Stel dat ie een klein kind had meegesleurd.....omdat een andere bezoeker zich niet aan de "regels" hield. :-X

sajo

• Gast
@Karim.
Ja stom dat zie ik nu ook, dus ik lees wel op die site verder.

en tja in principe heeft hun advocaat een punt, zij het dat toen dit verblijf(lees eiland) gebouwd werd,
 deze regel nog niet bestond althans die 7 meter.
Dit is dus sinds 2007 zo, toen het eiland pakweg een jaar of 3 geleden aangelegd werd was de standaard maat 4 meter dus voldeed de "greppel" met overschrijding van 0,5 meter ruim aan de regels.

Uit veiligheidsoverweging heeft de directie van blijdorp toen ook nog besloten om spannings kabels ongeveer 40 cm boven het water te plaatsen en die zijn dan ook nog eens 20cm hoog.

daar staat welis waar een laag amperage op maar voldoende voltage om deze groep,mochten ze uit breken om welke rede dan ook hier van zou afschrikken.

Vreemd detail is dat gorilla's NIET kunnen zwemmen.
sterker nog ze hebben zelfs een bloedhekel aan water.
Op het moment dat Bokito vrijdag uitbrak had de betreffende oppasser die de gorilla's verzorgd gemerkt dat er onrust in de groep en met name dus bij Bokito was, achteraf door waarschijnlijk pestende jeugd dan wel door de betreffende vrouw.

Hij heeft volgens zeggen in zijn taal aangegeven dat ze weg moest.
En tja dat is een punt, dat heeft ze dus kennelijk niet begrepen.
Vreemd voor iemand die bijna 3a4x per week in de dierentuin te vinden is.want dan zou je op een gegeven moment toch eens aan moeten slaan waarom hij zijn tanden zo vaak aan haar liet zien.
Verzorgers hadden haar div malen gewezen op het feit dat als Bokito zijn tanden liet zien,
 dit niet een vorm van lachen was, wat zei dus wel zo zag, maar een dreiging dat ze zich niet onderwierp aan hem.

En tja hoe hij het gedaan heb is een raadsel maar dat er kracht in dat beest zit moge wel duidelijk zijn 4,5 meter sloot overbruggen en dan nog eens een Halve meter boven het water dat moet toch blinde woede zijn geweest.
En vraag je eens af waarom alleen deze vrouw gepakt is, er liepen zat "prooien" voor hem rond waar hij niets mee heeft gedaan. en waarom was hij nadien gewoon weer rustig?
Ach het blijft gissen

Maar goed we wachten de berichten wel af.

Gr.J.