Eén van die andere "lichtgewonden" heeft een bekkenfractuur.
Mevrouw was onder de voet gelopen en was drie kwartier haar kinderen "kwijt" in de chaos.
„Ik heb doodsangsten uitgestaan”Moordrechtse breekt bekken bij vlucht voor Bokito
MOORDRECHT - Nog lang zullen de Moordrechters Jacco (32) en Antje (35) Vis en hun zeven kinderen zich hun uitstapje naar diergaarde Blijdorp heugen. In het tumult na de uitbraak van gorilla Bokito brak de moeder afgelopen vrijdag haar bekken. Vader: „Ik heb doodsangsten uitgestaan.”
„Tot dinsdag had ik een knoop in de maag”, zegt vader Jacco Vis dinsdagmiddag, een paar dagen na het losbreken van de aap in de Rotterdamse dierentuin. „Zo’n gebeurtenis heeft heel veel impact.”
Lekker een dagje naar de dierentuin. Vrachtwagenchauffeur Jacco, zijn vrouw Antje en hun zeven kinderen Corianne (11), Arjon (10), Jacco (
, Joanne (6), Martijn (4), Mirjam (2) en Evelien (8 weken) vermaken zich prima in de Rotterdamse diergaarde. „Mijn vrouw zei nog: Apen en kinderen trekken elkaar aan. We moeten ook maar eens naar Apenheul.”
Na een tocht door de dierentuin besluit moeder op het terras bij het restaurant te gaan pauzeren. Ze zal haar jongste dochtertje borstvoeding geven. De andere kinderen zwermen uit, onder meer naar een glijbaan. Vader gaat zoon Arjon en dochter Joanne achterna, richting de gorilla’s.
Al snel merkt vader dat er iets niet in orde is. „Bij het gorillaverblijf zag ik mensen rennen en gillen. Eerst dacht ik dat er een feestje was of zo, dat mensen gek aan het doen waren. Toen liep ik een man tegen het lijf die verschrikkelijk angstig was. Hij zei dat er een gorilla was losgebroken, dat de aap een vrouw had meegesleurd en dat het er heel bloederig uitzag.”
Tot zijn verbijstering ziet vader, vergezeld van dochtertje Joanne, het imponerende dier aan komen rennen richting het terras bij het restaurant. Daar zit zijn vrouw met de baby. „Het beest slingerde picknicktafels om. Er vlogen frikadel- en patatbakjes door de lucht.”
De gorilla banjert naar een volière, op korte afstand van moeder Antje. „Ze was amper klaar de baby op haar ruggetje te kloppen om haar boertjes te laten doen.” In paniek springt Antje met de baby op een picknicktafel. Haar man gaat tussen de tafel en het beest instaan. „Ik wilde mijn vrouw en kinderen beschermen. Ik zag de aap in het rond kijken. Gek genoeg voelde ik toen geen angst. Ik heb tegen Antje geroepen dat ze weer van de tafel af moest komen.”
Met z’n vieren zien ze kans het restaurant in te vluchten, waar een menigte van meer dan honderd mensen zich heeft verschanst. „Een man in de deuropening schreeuwde: Kom naar binnen!”
Tot grote schrik van de mensen in het restaurant slaagt het oersterke dier erin door de glazen deur te breken. „Die deur viel in duizenden stukjes. De gorilla deinsde even terug en was zelf kennelijk ook geschrokken. Iedereen vloog alle kanten op, had grote angstogen en was op zoek naar zijn kinderen.” In de chaos breekt moeder Antje haar bekken. „Bij een valpartij probeerde ze de baby te beschermen.”
Na ongeveer een minuut vluchten de bezoekers het restaurant weer uit. De aap is dan nog binnen. Personeel van de diergaarde weet de deur te barricaderen. Even later wordt de gorilla verdoofd met een speciaal wapen.
Vader en moeder Vis zitten dan nog steeds in spanning. De meesten van hun kinderen melden zich al snel, maar de 6-jarige Joanne blijft zoek. „Ik was ontiegelijk bang dat haar iets was overkomen in het restaurant. Dat was voor mij de grootste angst. Het personeel probeerde ons van het restaurant weg te houden. „Alles komt goed, meneer”, werd er gezegd. Ik was daar niet van overtuigd en ben nog tussen een paar begeleiders geglipt om een blik te werpen op het restaurant.”
Groot is de opluchting als na drie kwartier Joanne zich uiteindelijk meldt. „In het tumult in het restaurant was ze samen met twee meisjes van ongeveer 15 jaar de keuken in gevlucht. Later hebben die meisjes zich over haar ontfermd. Joanne zat op de rug van een van de meisjes. Ik heb hen heel hartelijk bedankt.”
Gaandeweg merkt moeder Antje dat er iets mis is met haar bekken. „Eerst heeft ze, door alle adrenaline, waarschijnlijk weinig gevoeld.” In de verlaten dierentuin, waar inmiddels politiemensen toestromen, krijgt ze een rolstoel. Even later brengt een ambulance haar naar het Sint Fransiscus Gasthuis in Rotterdam.
De ouders zijn dankbaar dat het angstige avontuur nog redelijk goed is afgelopen, hoewel moeder voorlopig nog niet is hersteld. De schrik zit er flink in. „De eerste nacht heeft Joanne bij ons geslapen. Het meisje heeft veel gezien van wat de aap heeft aangericht. Ze wil nu elke foto en elk beeld op internet over de aap zien. De kinderen hebben gezegd dat ze voorlopig niet naar een dierentuin hoeven.”
www.refdag.nl