Onnodig ambulanceinzet/ambulancevervoer, de zgn. taxiritten, worden soms uitgevoerd op verzoek van ziekenhuis, denk aan patienten die van ene ziekenhuis naar andere gaan voor een dotterprocedure.
Bij incidenten kan het ook voorkomen dat er onnodige aanvraag tot vervoer is gedaan bij de MKA(CPA) de AVP kan terplekke de casus beoordelen en evalueren en concluderen dat ambualncezorg of vervoer met ambu niet noodzakelijk is en dat er prachtige alternatieven voorhanden ziijn zoals vervoer met een busje/taxi/personenauto. dit bijvoorbeeld in het geval van een patient met een ongecompliceerde sleutelbeenbreuk of enkelfractuur met weinig pijn, deze patienten hoeven niet (perse) met een ambu naar een SEH te worden vervoerd.
Ooit op het circuit Zandvoort een doorgedraaide duitse notarzt meegemaakt die eiste dat een ambu met A1 een patient met sleutelbeenfractuur zou worden opgehaald, deze dame kreeg bijna een rolling toen ik meedeelde dat in Nederland deze patienten gewoon met een taxi naar de SEH kunnen...
s'ands wijs s'lands eer.. een beetje gezond boeren verstand had de notarzt in kwestie ook kunnen helpen maar ieder land heeft de zorgstructuur en normen die het verdient.
Ook in Nederland kennen we de claimende familieleden/patienten/derden die vervoer eisen terwijl het deskundig oordeel van de AVP aangeeft dat dit in de casus niet nodig is.
M.b.t. verantwoordelijkheid en leiding nemen/hebben. De meest deskundige heeft de uiteindelijke leiding. Bij het rode kruis zandvoort zal bijv bij een reanimatie de AVP/gespecialiseerde VPK de leiiding hebben/nemen en de ALS opstarten. Is de BLS door anderen opgestart, ehbo-ers/bhv-ers, passerende arts/vpk etc dan zal de AVP/gespec. VPK van het rode kruis de leiding nemen totdat het GGD ambuteam terplaatse is. Allerlei passerende artsen vpk-en kunne altijd worden ingeschakeld maar zijn nooit eindverantwoordelijk en hebben geen lead in de casus, mede vanwege kennis van infrastructuur en afspraken op logistiek en medisch gebied.