maar dan is er bij iedere activiteit van Medical een arts aanwezig?
WGBO
Bij ons zeker niet...
Wij kennen drie niveau van dienstverlening die we met opdrachtgevers afspreken, waarbij Stichting MedicalRescue.NL altijd de hoofdaannemer is en verantwoordelijk voor alle medische en reddingsdiensten..
BLS niveau dienstverlening.. (eigenlijk is de ingehuurde EHBO-er,, waarbij er niet word gespalked, geen wervelimmobilisatie.nl, wel een AED word gebruikt.. en alle risico-volle handelingen zijn beperkt tot reguliere EHBO-diensten. (30% van de opdrachten)
ILS niveau dienstverlening.. Dit zijn alle rescue en medische diensten, tot aan de wettelijk voorbehouden handelingen.. het kan zijn dat een door de organisatie een aparte wedstrijdarts is ingehuurd en die houd toezicht houdt, maar dat hoeft niet.. (60% van de opdrachten).
ALS niveau dienstverlening, hier is altijd een arts van MedicalRescue.NL aanwezig..(10% van de opdrachten)
De broek aan bij Stichting MedicalRescue.NL(ik beschrijf de situatie zoals het bij ons geld.. en iedereen weet dat van te voren ook, en kan op dat moment geen discussie over meer zijn..)
Bij alle dienstverlening waarbij Stichting MedicalRescue.NL de hoofdaannemer is, werkt iedereen onder de verantwoordelijk van de
Incident Manager van Dienst. Deze heeft de taak om de veiligheid en de continuiteit van evenement te bewaken, en met het team de meest optimale zorg te leveren aan de hulpvragers..
Hij heeft die dag de broek aan :
Dus ook de ingehuurde Artsen en Ambulance verpleegkundigen. Deze I.M. stuurt niet op micro niveau. maar heeft de eindverantwoordelijkheid van alle componenten, en die heeft de broek aan...
Natuurlijk is deze zo slim om goed te overleggen, met de artsen en ALS-verpleegkundigen, wat er met dat incident gebeurd..
Alle Incidenten worden via de Incident Manager gemeld, en deze schakeld de noodzakelijke response in.. Op het eerste moment dat er kans ambulancezorg nodig is. word de meldkamer Ambulancezorg gebeld. en word afhankelijk van de situatie een prio afgesproken..
De incident-manager kijkt iets breder dan alleen medisch incidenten, maar ook milieu, brand, ontruiming.. De A.L.S. mensen worden ingezet op de A.L.S. componenten en niet op I.L.S. diensten..
Per patient is er een
leading medic. Dit kan een First Responder zijn, de AVP of de Arts. Dit is een dynamische rol.. Er is namelijk niemand eigenaar van de patient, alles is een team prestatie..
(A.L.S. personeel mag I.L.S. personeel en E.H.B.O-ers overrulen, door te zeggen "Ik neem de lead, en de andere bevestigen dat door te zeggen. ... Heeft de lead.) echter de I.M. blijft altijd de baas..
Indien er word overruled, houdt degene tot het einde van incident alleen met die patient bezig, tenzij I.M. ander beslist.. Elke overruling word geevalueerd, er is dan namelijk ergens in de communicatie iets misgegaan.. Er kan dat paar dingen uitkomen.. dus valt er voor iedereen weer wat te leren..
Elk incident word geregistreerd, en na overrulen moet er door de betrokken hulpverleners afzonderlijk van elkaar een rapportage geschreven worden.. Dit soort incidenten worden daarna in volgende training op een of andere terug gekomen..
Alle medewerkers houden zich aan de afgesproken protocollen of overleggen met de I.M. als ze willen afwijken..
Bij Intermediate Life Support diensten, word normaal geen infuus aangelegd.. (en soms is de ALS uitrusting en ALS personeel, wel aanwezig), Toch kan het zijn, dat een situatie vergt dat een ALS-er vraagt om aftewijken van de afgesproken dienstverlening, en alsnog een infuus aan te leggen..
In heel veel gevallen zal de I.M. dat toestaan, maar kan ook zeggen, wacht maar op reguliere gele auto, want die is er binnen 2 minuten..
Of een arts vraagt, zal ik de hechting zetten, want dan hoeft tie vandaag niet meer naar het ziekenhuis.., Ook dat word even onderling besproken..
Wel zullen dat soort incidenten geevalueerd worden met opdrachtgevers.. zodat deze een volgende keer, zal kiezen voor de ALS dienst variant..
Eigenlijk loopt dat heel erg goed.. Ik na meer dan 500 evenementdagen, 630 incidenten, hier over twee klachten gehad van de medewerkers. Dat een intern ingehuurde arts, zich niet aan de spelregels hield.. Waarbij de arts eigenlijk achteraf de betrokken medewerkers gelijk heeft gegeven..
De ambupleeg/arts die een dagje meeloopt.. Assisteert alleen, is binnen MedicalRescue.NL nog niet zelfstandig bevoegd.. Het kan zijn dat de I.M. heb bij grote calamiteiten tijdelijk extra bevoegdheden geeft..
De verhouding bij ons is dus...
Namens de Werkgever de Incident-manager van dienst.. die in samenwerking met zijn voltallige team de klus klaart.. De I.M. van dienst heeft hiervoor uitgebreide trainingen gehad, en weet ook wat er met ALS-ers afgesproken word.. en Iedereen werkt binnen de werkafspraken van die dag...
De essentie van onze dienstverlening ligt hem niet in de onderlinge verhoudingen, maar wel in duidelijke verhouding waarbij de kwaliteit van de totale dienstverlening aan de opdrachtgever, en de meest optimale zorg aan de patient, en een zeer goede communicatie door de rest van de hulpverleningsketen heen, word gegarandeerd..
Tot zover zoals we het binnen MedicalRescue.NL georganiseerd is, en dat dat afwijkend is dat sommige andere organisatie dat mag duidelijk zijn...Ik ken twee andere organisaties die hebben een vergelijkbaar model.. en een paar organisaties die een meer tradioneel model gebruiken.. (De arts is altijd de baas over alles). en ik ken veel organisaties, waar vaak niet duidelijk is, wie de baas is, wat de diensten zijn die ze leveren..