Rescue, toch nog even hun site goed lezen. Niet alleen puin werken, ik citeer:
Dit komt er op neer dat bij de VN USAR.NL te boek zal staan als een team dat zowel gecompliceerde zoek- als reddingsacties kan verrichten en dat ook nog eens onder de meest zware omstandigheden.
Heb jij toegang tot Virtuall OSOCC ??, Heb je verdiept in de begrippen USAR en de INSARAG Guidelines ? Ze staan gewoon op het Web hoor.. ?
Het belangrijkste item in deze test is de mate van zelfsupporting, op het gebied van Logistiek, (verplaatsen van manschappen en materiaal, en hoeveelheid brandstof.) Heavy gereedschappen, (Beton snij en werkmiddelen) Zoek technieken, (honden en camera's) .
Het is zo wie zo knap om een missie van 10 dagen succesvol te voltooien met alle logistieke en communicatieve vaardigheden.
Dat zie ik brandweer Nederland nog niet doen. Zeker niet als er geen bedden meer zijn en geen eten en drinken gebracht worden..
USAR.NL is samen met defensie als enigen in staat om een logistieke keten op te zetten, in een gebied waar verder alle faciliteiten op zijn.. De mensen zijn nagenoeg 10 dagen volledig in touw, slapen in tent, en hebben beperkte middelen.
Dus USAR zet een knappe prestatie neer, zeker in vergeleken met de rest van Hulpverlenend Nederland.. Echter een operationele periode van 30 dagen, in extreme situaties ergens in bergachtig situaties zonder de logistieke ondersteuning ziet de wereld er in eens anders uit.. USAR.NL heeft daar nog weinig ervaring mee. (welke team in de benelux wel ?) De engelse teams, amerikaanse teams, zuidafrikaanse teams en australies hebben daar veel meer ervaring in. De wereld van bij voorbeeld als New Orleans ziet ik Nederland nog niet adequaat oppakken..
Inmiddels heeft de het Management van USAR.NL en Nederlandse Defensie een redelijk beeld hoe je zoiets moet aanpakken. Maar Brandweer Nederland en de RGFen hebben echt daarin nog geen flauw benul..
Als je kans krijgt verdiep je eens in de INSARAG-Guidelines..