Wanneer is pijn op de borst angina pectoris?

Auteur Topic: Wanneer is pijn op de borst angina pectoris?  (gelezen 13931 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

luksie

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2007, 22:07:16
Hmm, als je nitro geeft en de pijn zakt, is het waarschijnlijk AP geweest  ;)

Volgens mij hoeft dit niet, als je POB hebt tgv galstenen, zakt de pijn ook op nitro.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2007, 22:08:04
Is dit een grap?
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2007, 23:35:14
Nee, ik had dit ook al eens gehoord en heb het even door pubmed gehaald.

In de Lancet heeft er een keer een artikel over het gebruik van transdermale toepassing gestaan: "Treatment of biliary colic with nitroglycerin" Lancet. 1993 Nov 20;342(8882):1305

verder wordt nitroglycerine wel eens gebruikt om een gespannen papil van Vater (=uitgang van de galgang in de 12-vingerige darm) te laten ontspannen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2007, 10:13:54
Hmm, galstenen geven toch meestal koliekpijnen, dus een goede anamnese kan ook geen kwaad  ;D
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2007, 10:55:01
Ik steek nu de hand in eigen boezem en zeg: "je bent nooit te oud om iets te leren"

Ik heb nooit gehoord van nitroglycerine voor galsteenkoliek, maar het lijkt mij idd ook niet moeilijk om onderscheid te maken tussen galstenen en angineuze klachten. Het is een kwestie van goed luisteren naar je pt en fatsoenlijk lichamelijke onderzoek. Maar goed, we dwalen nu van topic af.

Mijn advies aan iedere EHBO'er zou zijn: Bij twijfel gewoon 112 bellen, de centralisten zijn immers opgeleid om telefonisch triage te doen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2007, 12:15:24
Mijn advies aan iedere EHBO'er zou zijn: Bij twijfel gewoon 112 bellen, de centralisten zijn immers opgeleid om telefonisch triage te doen.

WM

En dat ben ik dan weer helemaal met je eens! Wel zou ik dan nog even de huisarts/HAP eraan toe willen voegen, juist bij mensen die al bekend zijn met AP en ook nitro in huis hebben, maar even niet weten wat te doen. Heeft zo iemand al 3 keer zonder resultaat gesprayd, ja dan toch 112.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2007, 13:16:04
Vesalius,

Volgens de nieuwste richtlijnen is het al bellen na 1 keer spray. De HAP bellen bij aanhoudende AP klachten is een tijdsverlengende factor. Vergeet niet dat er geen HA meer nodig is voor verwijzing naar een cardioloog. Sterker nog, de meeste ambulancediensten zijn al overgestapt op het PHIAT protocol - bij acuut infarcering op het ECG wordt de pt. al thuis opgeladen met ascal, plavix en heparine en rechtstreeks naar een PTCA centrum gereden. Ik heb gisteren een vrouw van 51 jr met een antero-laterale MI naar Nieuwegein gereden en binnen een uur was het vat weer open.

Wij kunnen altijd  nog terugverwijzen naar een huisarts mocht het niet nodig zijn.....

WM.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2007, 08:28:11
Vesalius,

Volgens de nieuwste richtlijnen is het al bellen na 1 keer spray.

Dat ligt er maar net aan welke richtlijn je neemt. In de huidige NHG-standaard Angina pectoris geldt voor de volgende groep mensen (en daar verwees ik naar): Die bekend zijn met AP en waarbij de klachten niet optreden in rust en de pijn niet veranderd is ten opzichte van eerdere aanvallen, dat ze pas hoeven te bellen als de klachten na 3x sprayen en/of na een kwartier niet over zijn. Let op, dit geldt dus niet voor mensen die nog nooit last gehad hebben van pijn op de borst, waarbij het plotseling in rust optreedt of waarbij de pijn veranderd is ten opzichte van de vorige keer.

De HAP bellen bij aanhoudende AP klachten is een tijdsverlengende factor. Vergeet niet dat er geen HA meer nodig is voor verwijzing naar een cardioloog. Sterker nog, de meeste ambulancediensten zijn al overgestapt op het PHIAT protocol - bij acuut infarcering op het ECG wordt de pt. al thuis opgeladen met ascal, plavix en heparine en rechtstreeks naar een PTCA centrum gereden.

En dat dat nu kan is een goed iets. Echter zeker in de dagsituatie waarbij de eigen huisarts gebeld kan worden (op de spoedlijn) zal hulp in veel gevallen juist sneller geregeld worden dan via 112. Natuurlijk, in de grote stad is overal relatief snel een ambulance ter plaatse en is er geen/weinig tijdswinst. Op het platteland/kleine steden zonder ambulancepost daarentegen zal de huisarts in veel gevallen een stuk sneller ter plaatse zijn dan een ambulance. deze zal alvast een anamnese afnemen, tensie meten en in steeds meer gevallen een waaknaald geplaatst hebben voordat de ambulance überhaupt ter plaatse is. Daar komt nog eens bij dat de eigen huisarts zijn pappenheimers kent en daar dus ook beleid op kan maken.

Wel is het zo dat de HAP bij de echte AP's weinig toe te voegen heeft en gelukkig tegenwoordig ook steeds vaker direct een ambulance voor laten rijden ipv eerst zelf even te gaan kijken. Maar hier op het forum valt het me steeds vaker op dat de gewone huisartsen die doordeweeks dicht bij hun patiënten staan steeds vaker vergeten worden, terwijl zij nu juist bij uitstek de aangewezen persoon zijn in veel situaties met een brede kijk op patiënt en ziekte en daarbij in veel gevallen veel weten over de achtergrond van hun patiënten.

Ik heb gisteren een vrouw van 51 jr met een antero-laterale MI naar Nieuwegein gereden en binnen een uur was het vat weer open.

En? Ik snap wat je bedoelt, maar met deze vorm van bewijs is meer dan 400 jaar aderlaten verdedigd... Als men beter werd was het doordat ze goed "behandeld" waren door de chirurgijn, gingen ze dood was dat God's wil.

Wij kunnen altijd  nog terugverwijzen naar een huisarts mocht het niet nodig zijn.....

WM.

En waarom niet gewoon samenwerken ipv naar elkaar verwijzen? Twee weten toch meer dan één?

Gr. Vesalius

CM

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2007, 09:06:47
Citaat
En? Ik snap wat je bedoelt, maar met deze vorm van bewijs is meer dan 400 jaar aderlaten verdedigd... Als men beter werd was het doordat ze goed "behandeld" waren door de chirurgijn, gingen ze dood was dat God's wil.

Het was een goed stuk totdat deze opmerking voorbij kwam - Het ging mij erom dat het vat binnen een uur openging.....ik wil helemaal niet bewijzen dat ik een held ben. Integendeel, ik heb gewoon gedaan waar ik voor betaald wordt...

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2007, 09:27:50
??? wat is een waaknaald eigelijk, en waarvoor wordt ie gebruikt??