[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 31428 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2007, 19:45:05
Gadverdamme, dit wordt er dus eentje met een grote B.....

Mijn uitruk voorstel dus naar grote brand met de uitruk van 3 extra Tassen en doe mij er nog maar een AL bij. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: Gaarne VC, COH en ademluchtcontainer alarmeren, DPU naar de achter zijde afleggen vanuit het kanaal en (stik, ben ik effe de naam kwijt van dat grote verdeelstuk??? :'( ) in de straat. 2e Tas voeden van AL aan de voorzijde. 1e Tas afleggen lage druk, 3e tas afleggen lage druk, 4e Tas lage druk gereedmaken voor voeding 2e AL aan de achterzijde.

Het enige wat dit nog kan veranderen is het volgende: Vraag aan de casusleider: Bevinden zich boven het pand de zo gevreesde bewoonde appartementen? Zo ja, is er nog iemand binnen? Zo, nee dan gaan we dus voor het pappen en nathouden van de blendende percelen.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2007, 21:29:32
Gadverdamme, dit wordt er dus eentje met een grote B.....

Mijn uitruk voorstel dus naar grote brand met de uitruk van 3 extra Tassen en doe mij er nog maar een AL bij. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: Gaarne VC, COH en ademluchtcontainer alarmeren, DPU naar de achter zijde afleggen vanuit het kanaal en (stik, ben ik effe de naam kwijt van dat grote verdeelstuk??? :'( ) in de straat. 2e Tas voeden van AL aan de voorzijde. 1e Tas afleggen lage druk, 3e tas afleggen lage druk, 4e Tas lage druk gereedmaken voor voeding 2e AL aan de achterzijde.

Het enige wat dit nog kan veranderen is het volgende: Vraag aan de casusleider: Bevinden zich boven het pand de zo gevreesde bewoonde appartementen? Zo ja, is er nog iemand binnen? Zo, nee dan gaan we dus voor het pappen en nathouden van de blendende percelen.

Ut varken?

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2007, 12:26:04
ziende deze beelden, doet mij denken aan al die filmpjes over backdraft. en schakel nu dus echt over op .... jaja daar komt ie grote brand en maak direct grip 1 omdat het voor mij niet duidelijk is of er boven de winkel in de appartementen nog mensen aanwezig zijn. de bemanning van de eerste ts gaan daar direct voor mij duidelijk in brengen. inverband met de drukte in de stad(bedenk ik me net) alarmeer ik direct nog een ts. dus dan zitten we op 4. verder abh, grootwatertransport afleggen vanaf het kanaal, vc en een extra hoogwerker. en natuurlijk de normale gang van zaken cvd, burgemeester enzenz.

ik wil nu heel snel dat de politie de rest van de omliggende woningen ontruimt en de straat groot afzet. en wil direct een ambu terplaatse voor zowiezo controle eigenaar.

ik stel overigens mijn al aan de achterzijde om want aan de voorzijde wordt erg lastig door de rook. en laat hem wachten op de 2de ts. misschien kunnen zij vast waterwinning gereed maken zodat de 2de tas direct kan aankoppelen.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2007, 16:32:41
Update

Samenvatting
Op dit moment hebben we de eerste tankautospuit en de hoogwerker aan de voorzijde staan. De tweede tankautospuit komt nu ter plaatse evenals de OvD.

Er wordt opgeschaald naar grote brand. Een derde blusvoertuig alsmede VC, ABH, en GWT komen nu ter plaatse. Opkomsttijd minimaal 15-20 minuten. Een tweede redvoertuig (autoladder) kan direct vanaf de eigen kazerne uitrukken en zal binnen 6 minuten ter plaatse zijn.

Het vervolg.
Het is niet bekend of de appartementen (er naast als er boven) bewoond zijn. Wel komt er uit het appartement boven de winkel dikke rook. Het appartement heeft een aparte opgang gescheiden van de winkel.

Bij aankomst wordt u al snel overvallen door een mevrouw die schreeuwt dat ze haar hond kwijt is en deze nog binnen zit in een woning op de eerste verdieping rechts van het pand.

De brand blijkt helemaal achter in het pand te zitten, blijkende uit de beelden van de warmtebeeldcamera. Van buitenaf blussen heeft op dit moment geen effect met een inzetdiepte van 35 meter……………

Vragen:
1.   De opdracht voor de bemanning van de eerste TS aan de voorzijde
2.   De opdracht voor de bemanning van de hoogwerker aan de voorzijde
3.   Opstelplaats tweede TS
4.   Opstelplaats ladderwagen (nog onderweg)

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2007, 21:24:59
(stik, ben ik effe de naam kwijt van dat grote verdeelstuk??? :'( )

Manifold  ;)

Nou..

1e TS bemanning: 3&4 krijgen de opdracht 3 stralen lagedruk gereedmaken, waterwinning ondergronds brandkraan. Dit wordt even pezen, want wel graag met het ademlucht toestel om, zodat deze garant kunnen staan als backup voor 1&2. Een binnenaanval lijkt mij in dit stadium van de brand veel te risicovol, dus daar gaan we niet aan beginnen.

1&2 gaan direct via de aparte ingang naar het appartement aan de bovenzijde, dit onder dekking van een HD straal. Ze krijgen de opmerking mee om boven de situatie in te schatten en afhankelijk van de situatie boven het pand te betreden en een snelle check te doen naar eventuele slachtoffers. Dit gebeurd wel alleen als het appartement na eigen inzicht van de brandweermensen te betreden is. Dit is een beetje afhankelijk van de bebouwing (lopen de appartementen door boven de vuurhaard etc.). De kubusgedachte zullen ze zich bij het intreden in het achterhoofd moeten houden, zodat ze niet ingesloten raken door een doorslag vanaf beneden. Verder zeer goed opletten met de houten vloeren die dit pand voor 99,9% zal bevatten. Zodra deze verkent zijn of als het te risicovol is om te verkennen meteen door na de omliggende (bovenliggende) appartementen. Hier dan maar eerst het appartement rechts meepakken om de hond uit te laten  ;).

De hoogwerker aan de voorzijde opstellen buiten de valschaduw van het gebouw. Afstempelen en de lucht in. Even over het dak heen kijken of hier al iets te zien is van vuurverschijnselen. Indien het te risicovol is voor 1&2 van TS1 om het bovenliggende pand te verkennen, dan maar alleen een snelle blik door middel van de hoogwerker even voor de ruit te manouvreren.

2e TS bemanning: Kijken of er een mogelijkheid is om het pand van achter te betreden, indien mogelijk wordt hier ook de 2de ts op een veilige afstand opgesteld. Aangezien debrand achterin het pand woedt, zou een aanval van de achterzijde naar mijn inzien nog een van de enigste manieren zijn om de brand nog binnen te perken te houden. Een ander factor wat meespelt is dat na aanleiding van de foto de kans groot is dat het vuur aan de achterzijde uitslaand zal zijn. Hier had ik ook graag 3 stralen HD waterwinning... wat voor handen is.

Opstelplaats ladderwagen zou ik nu voor kiezen om deze aan de achterzijde (indien bereikbaar) van het pand op te stellen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2007, 18:36:29
zijn we een beetje de weg kwijt geraakt?

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2007, 12:40:31
Beetje lullig dat iemand zich de moeite neemt om een casus te draaien en er dan niet gereageerd word  :-\

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2007, 16:54:23
ik ben al 3 dagen op een volgende reactie te wachten. kan dan toch wel doorgegaan worden voor de mensen die het wel volgen??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2007, 17:14:40
De hond kon door de aanwezige bemanning aan de voorzijde van het pand worden gered. Daarvoor hulde ;)

Er blijkt sprake te zijn van rookontwikkeling boven de winkel maar nog geen brand. Via de voorzijde blijkt de opgang naar de appartementen niet meer van dien staat dat er gebruik van gemaakt kan worden. Er zijn geen personen meer aanwezig.

De winkel blijkt alleen vanaf de voorzijde toegankelijk.

De 2e TS en autoladder zijn opgesteld aan de achterzijde van het pand. Vanaf de achterzijde is via een brandgang en wat klauter en klimwerk een binnenplaats te bereiken. De muren van de achterzijde zijn bloedheet. Ook is er rookontwikkeling uit een naastgelegen platdak waarneembaar. Via ladders kunnen de appartementen aan de achterzijde bereikt worden.

Op dit moment is het niet duidelijk wie wat aan het doen is. Graag zou ik willen weten:

1.   Waar of wanneer word(en) en stralen ingezet.
2.   Hoe gaan we de brand blussen of wachten we tot deze naar buiten komt?
3.   Wat gaan we aan de achterzijde doen met de 2e TS en de autoladder.

Overige voertuigen zoals ABH en dompelpomp zijn nog aanrijdend.

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2007, 18:12:55
ik begrijp van je dat er geen mensen meer aanwezig zijn in de appartementen. gelukkig.
mijn inzet plan.
1+2 eerste straal hoge druk doorstoten naar de achterzijde van het pand 3+4 doen het zelfde. die mensen die daar achterstaan weg daar. alleen controle vanaf een velige afstand. dat is dus voor de 2de ts verder  2de ts alvast 3 stralen lage druk afleggen 1 achter het pand just in case en 2 voor het pand links en rechts. verder 2de hoogwerker aan de achterzijde op veilige afstand opstellen voor eventuele snelle blussing. ook voorzien van water. we gaan dus proberen om het vuur van binnen uit te bestrijden. ik denk dat er geen sprake is van backdraft zeker ook gezien al de rook en aannemelijk dat er al behoorlijk wat zuurstof bij is gekomen. mocht er op enig moment twijfel onstaan aan de structuur van de brand of aan de stevig en hevig heid van de brand dan direct terugtrekken en wachten tot de vlammetjes van buitenaf te zien zijn. want ik neem aan dat er opdit moment niemand nog vlammen heeft gezien.