schoeisel onder je RK-pak

Auteur Topic: schoeisel onder je RK-pak  (gelezen 7766 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Gepost op: 27 juni 2007, 20:01:56
Om niet helemaal offtopic te raken in de discussie over de Nijmeegse vierdaagse,
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11586.msg506503.html#new  
heb ik maar even een nieuwe topic geopend m.b.t. schoenen.

Ikzelf draag altijd stevige, dichte schoenen die wel vies mogen worden onder mijn RK-pak. Nu ik de discussie zo lees, bedenk ik me dat het misschien toch niet zo'n gek idee zou zijn om voor RK-inzetten echt goede nog stevigere schoenen te kopen zoals kisten of veiligheidsschoenen. Echter ik heb nog een aantal drempels te nemen:
- hoeveel kost zoiets? (het moet niet te duur zijn als ik ze maar een paar keer per jaar draag en ook nog eens alleen voor het Rode Kruis)
- waar kun je het gemakkelijkst terecht? (vakkledinghuis of beter ergens anders?)
- zijn ze snel ingelopen en zitten ze prettig? (ik voel werkelijk elk hobbeltje dat in de weg zit en daarbij wil ik niet eerst 4 inzetten met blaren lopen voordat ze misschien hopelijk wel prettig een hele werkdag te dragen zijn)
- zijn ze niet te warm (bij heet zomerweer) of te koud (als je zweetvoeten hebt en het vriest)?
- advies voor een bepaald type/merk schoen?

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2007, 22:20:36
Bij ons worden geen veiligheidsschoenen geeist binnen de gewone EHBO-diensten van het Rode Kruis. De eis is zwarte schoenen die er netjes uitzien.

Zelf heb ik ervoor gekozen om kistjes aan te schaffen.
-  Deze kosten rond de 90 euro.  
-  Elke zich zelf respecterende dumpzaak en de London verkopen deze. Misschien nog wel meer winkels, maar dat weet ik zo niet.
-  Ze moeten inderdaad eerst wel even ingelopen worden om aan de vorm van je voet aan te passen. (Ik heb er zelf nooit blaren van gehad, kennissen van mij wel, maar deze hadden de veters niet goed dicht gedaan.)  Hierna lopen ze echt super lekker. Ik loop er nu dagelijks op.
Een andere tip waar ik eens van heb gehoord om ze in één keer pasklaar te hebben, is ze te vullen met warm water en er dan een poosje in te lopen. Het precieze (?) weet ik er echter niet van.
-  Zowel in de zomer als in de winter vind ik ze comfortabel. (Ik heb ze een jaar of 6, en door onzorgvuldige (lees: geen) verzorging zijn ze de laatste tijd niet helemaal waterdicht meer, dus dat is in combinatie met forse regen en kou niet helemaal ideaal meer ...)

Ik hoop dat je van andere mensen meer hoort, ook over andere schoenen, zodat je een goede keuze kunt maken.

DanielB

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2007, 02:15:31
Een stel Grisport, met dingen zoals 'stalen' neuzen e.d. kosten bij de dump nieuw zo'n 80 á 90 euro. Het zijn wel zware schoenen en ik loop persoonlijke liever op mijn Vans, maar als je ze eenmaal een beetje ingelopen hebt kan je er best een eindje op lopen.

De London (voor mensen niet bekend met dit 'begrip') is een winkel voor alternatieve mode, welk ook de gevechtslaarzen (kisten) of schoenen in de stijl van o.a. Dr. Martens verkoopt. Deze zit o.a. in Leiden (en zo te horen in de provincie Groningen).

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2007, 07:27:22
Ga dan niet voor kisten maar voor echt veiligheidsschoeisel. Even googelen op veiligheidsschoenen en je vindt wel een adres in je buurt waar je ze kopen kunt en zoek dan naar bedrijfskledingzaken e.d. en niet de gewone winkels. Reken op een bedrag ergens tussen de 70 en 90 euro voor S3-schoeisel, dat lijkt mij de beste keus (S1=stalen neus, S2=stalen neus+waterdicht, S3=stalen neus en zool en waterdicht, S4/S5=ook nog bestand tegen agressieve stoffen)

phate

• EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2007, 11:39:29
ligt er een beetje aan naar welk evenment ik ga, naar motorcross ed dingen ga ik op mijn kisten. Avondvierdaagse loop ik op mijn gewone schoenen (stelletje ecco's). Kisten lopen voor mij ideaal, vooral op van dat losse zandgrond. Ook in de winter loop ik op mijn kisten, die zitten dan lekker warm
treat the patient, not the number

Duplexer

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2007, 12:29:32
Blackstone, zwart, half-hoog, S3.
Rond de 95,- euro.

Geen minuutje hoeven in te lopen, zaten meteen perfect!

Kanarie

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2007, 15:49:32
Bedankt voor alle tips tot nu toe! :)

DanielB

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2007, 16:58:05
Grisport 703L, ook S3. €76,50. Als je wil kan je ze tijdens de voordetachering bewonderen aan mijn voetjes ;)

http://www.grisport-schoenen.nl/N_art_26.html

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2007, 16:58:52
ik heb stevige waterdicht wandelschoenen voor 35 euro
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2007, 22:28:31
Ik heb ook een paar wandelschoenen van Lafuma. Lopen prettig, kan er makkelijk een hele (lange) dag op lopen. Nadeel is dat er geen stalen/kunstof neus en zool in zit. Ze zijn echt waterdicht en zeer stevig.