Zeer grote brand meubelzaak (Grip 1) - Axel 28-06-'07

Auteur Topic: Zeer grote brand meubelzaak (Grip 1) - Axel 28-06-'07  (gelezen 17451 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2007, 12:45:28
@ RAder

Bedankt voor uw aanmoediging om zelf te blijven denken.

Doch:

1) Ik las niets over de aanwezigheid van een blusinstallatie zoals men dat noemt.

2) U reageerde op een bericht: "zo zie je maar dat niet elk automaatje loos is."

Zelf denk ik dan meteen aan een automatische melding i.v.m. 'loos' (alarm).

Zou u kunnen aangeven wat voor installatie er dan was, die volgenns uw denken en woorden:  de hoop op een blussing (in de kiem smoren) rechtvaardigt?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS
Bluswaterwinning was niet 'ter plaatse'. Vreemd.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2007, 13:12:50
@Fred

Joris reageerde om vooral te blijven denken en niet ik.
Maar ik bedoelde dat je een BMI installeert in de hoop om een brandje in de kiem te laten smoren door ... de brandweer en/of sprinkler e.d.
Het doel van een BMI is toch o.a. het voorkomen van grote branden.

Het is nu duidelijk en de puntjes staan weer op de i  ::)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2007, 13:25:43
@Fred

Joris reageerde om vooral te blijven denken en niet ik.
Maar ik bedoelde dat je een BMI installeert in de hoop om een brandje in de kiem te laten smoren door ... de brandweer en/of sprinkler e.d.
Het doel van een BMI is toch o.a. het voorkomen van grote branden.

Het is nu duidelijk en de puntjes staan weer op de i  ::)

Heel officieel is een BMI bedoelt om de aanwezigen in een pand snel te waarschuwen zodat een snellere ontruiming van het gebouw kan plaatsvinden. Een neven traject is dat ook de brandweer snel TP is om eerder te kunnen ingrijpen...  ;)

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2007, 13:30:21
@ RAder

Dom van mij; ik keek even niet in de kantlijn.

Maar, even strikt genomen, het doel van een BMI is: snelle alarmering, niets minder maar zeker niets meer!

Of de brandweer daarna een redelijke opkomsttijd haalt en de bluswaterwinplaatsen voor direct gebruik heeft geprepareerd, daar gaat een BMI niet over!
Dat laatste (bluswaterwinplaats voor direct gebruik aanwezig voor dat brandrisico) was evident niet het geval.
Men moest het dwars door Axel gaan halen.
Dat zal effe geduurd hebben.  

De minuten gewonnen met een BMI verdwijnen in het niet tegen de uren verekening van 'groot watertransport'.
Vooral het eerste 'gouden'(half) uur haalt men nooit meer in.

Ik probeer niet alleen zelf te blijven denken maar probeer vooral om me niet in de war te laten brengen.

Deze puntjes wou ik daarom nog even op de i zetten.

Dank voor uw snelle correctie overigens.
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2007, 14:02:13
Heel officieel is een BMI bedoelt om de aanwezigen in een pand snel te waarschuwen zodat een snellere ontruiming van het gebouw kan plaatsvinden. Een neven traject is dat ook de brandweer snel TP is om eerder te kunnen ingrijpen...  ;)

Palmpie,

beetje respect tonen voor de oudere lezer onder ons  :)

gewoon normaal lettertype gebruiken:

palmpie schreef:
Heel officieel is een BMI bedoelt om de aanwezigen in een pand snel te waarschuwen zodat een snellere ontruiming van het gebouw kan plaatsvinden. Een neven traject is dat ook de brandweer snel TP is om eerder te kunnen ingrijpen...

cu,
Loe

PS.
Fred, je bent vast wat ouder dan ons, maar dat is dan positief bedoeld hoor. (immers kennis komt met de jaren)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2007, 15:04:53
@ Pyro Loe,

Dat u het opneemt voor de oudere generaties, hun (mogelijke) verdiensten en met hun makken, is moooii!
Ik moet bekennen dat ik het vergrootglas erbij moest halen.

Dat zal die Palmpie toch niet doen om te sarren of de leeftijd te testen?

Hoe dan ook, het was weer leerzaam daar in Axel; voor mij tenminste; tijd genoeg elke brand gaat ooit vanzelf uit.
En als de ondernemers van het VNO het voor het zeggen blijven krijgen van Remkes, en de tantes binnen de niet in de wet verankerde directie brandweer (BZK), bouwen ze zo goedkoop en brandgevaarlijk dat afbranden is ingecalculeerd en dus niet uitmaakt; voor hun portemonnee tenminste niet.

Ja die mensen die nog binnen waren en wilde vluchten en die figuren die nog willen blussen.... 'zelfredzaamheid' en 'nazorg' is daarvoor uitgevonden en ze praten in de praktijk die onzinnige begrippen al zo vaak na, dat het allemaal wel goed komt.

"Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of shit'

Opnieuw een gevaarlijk stoffen vrijgekomen? Ook daarin zijn ze overdreven 'zuunnig' in Zeeland.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2007, 15:06:04
Ben er net ff naartoe gereden.. Veel is er afgezet, overal nog wat brandslangen en nog veel nablussen... Foto's komen later

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2007, 15:07:29
28/06/2007
Miljoenenschade bij meubelzaak Pot

--------------------------------------------------------------------------------

De schade van de brand bij meubelzaak
Pot in Axel loopt in de miljoenen
euro's. Dat blijkt uit een eerste
inventarisatie van de verzekering.

Afgelopen nacht woedde er een grote
brand in het magazijn van de winkel.
In dat magazijn waren woensdag
werkzaamheden. Vier schilders die daar
werkten zijn donderdag gehoord. De
politie onderzoekt vrijdag de oorzaak
van de brand. Don sluit niet uit dat
nog meer mensen zullen worden gehoord.

De winkel gaat over enkele dagen open

http://www.omroepzeeland.nl

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2007, 15:08:08
@ Timmos

Goh!

Fred Vos.

spruit

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2007, 18:22:07
Klopt, ik reed r langs toen ik van tso (om 1uur) naar de bso ging,
toen waren ze nog vol op aan het na blussen en lagen de grote slangen nog door heel axel,
volgens mij moeder, kwam koewacht tegen n uur of 8 half9 weer aan op koewacht.