Ik vind een foto die in één keer de hulpverlening in beeld brengt een goede foto. Daar hoeft echt geen zichtbaar slachtoffer op te staan! Foto's van voertuigen die er mooi bij staan, of foto's/filmpjes van voertuigen die ter plaatse komen horen daar wat mij betreft niet bij.
Bij elk incident worden foto's genomen, daar kan je niet omheen. Er ontstaat wel een wildgroei aan fotografen, mede door de laagdrempeligheid (P2000 meldingen online, mobieltjes met prima camera's). Als hulpverlener vind ik het ook wel leuk om na een grote inzet of incident wat foto's terug te kijken, simpelweg omdat je daar op dat moment geen tijd voor hebt en wellicht zie je af en toe een situatie waarvan je denkt 'dat doe ik de volgende keer anders'. Er zijn in mijn regio ook een aantal fotografen actief die het gewoon goed doen. Na afloop verschijnen er hier of daar een paar goede foto's, en de rest vind ik (meestal dezelfde dag nog) in mijn digitale postvakje. En niet zelden denk ik dan "hee, was hij er ook? Niet eens gezien!".
Maar volgens mij gaan we een beetje van het pad af. De discussie ging over fotografen die eerder ter plaatse zijn dan de hulpdiensten.