Brandweerwagen mist de bocht - Ridderkerk 02-07-2007

Auteur Topic: Brandweerwagen mist de bocht - Ridderkerk 02-07-2007  (gelezen 5501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2007, 08:14:40
Misschien ook een beetje snelheidsfactor die een rol speelde in combinatie met nat wegdek?
Met zo'n dennis kan je behoorlijk met gang door een bocht heen (geloof me!) Als je dan net even een beetje grip verliest en je gaat op de remmen, dan doet hij nog maar één ding, en dat is rechtdoor (ookal heb je ABS)

Ben er niet bij geweest, heb het niet gezien en ik zeg niet DAT het zo gegaan is, maar dit is zomaar de eerste indruk die ik van dit geheel krijg.
Hopelijk geen schade aan die wagen, want onderdelen uit Engeland laten komen duurt wel even >:(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2007, 08:28:17
Wanneer bij een dergelijk incident blijkt dat een naar omstandigheden (veel) te hoge snelheid de oorzaak van het ongeval is, wat zijn dan in het algemeen de gevolgen voor de betreffende chauffeur ?

Extra rijvaardigheidstraining ?
berisping ?
Geen ?

Wordt in een dergelijk geval een justitieel onderzoek gestart net zoals dat zou gebeuren wanneer het een 'normaal' voertuig had betroffen ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2007, 08:30:41
Prio 1 TS471 TS472 AL331 Bizetstraat 18 Ridderkerk Gebouwbrand Zuid KorpsAlarm + Meetploeg 471 Ridderkerk

Autoladder van capelle /ad ijssel geallemeerd naar ridderkerk :-\

Dat is een stukkie door kachelen  ;D

greetz roy


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2007, 08:48:56
Wanneer bij een dergelijk incident blijkt dat een naar omstandigheden (veel) te hoge snelheid de oorzaak van het ongeval is, wat zijn dan in het algemeen de gevolgen voor de betreffende chauffeur ?

Extra rijvaardigheidstraining ?
berisping ?
Geen ?

Wordt in een dergelijk geval een justitieel onderzoek gestart net zoals dat zou gebeuren wanneer het een 'normaal' voertuig had betroffen ?

Jacques

Een te hoge snelheid is een relatief begrip. ALs ik de weg daar zo bekijk, dan is daar 50km/h toegestaan. Met prio 1 mag je in de bebouwde kom 70. Dus een snelheidsovertreding zal het dan niet zijn. Wel komt artikel 5 van de WvW1994 hier om de hoek kijken, en waar de rechetr eventueel ook mee om je oren slaat. (simpelweg samengevatte inhoud: het is voor iedereen verboden om een gevaar op de weg te zijn)
Een berisping zal het wel opleveren, maar veel meer waarschijnlijk niet. Je kijkt de volgende keer als chauffeur wel uit dat je dit nog een keer overkomt.
Waarschijnlijk volgt er nog een rekening voor wat materieële onkosten. MAar die zijn voor de verzekering. Als chauffeur blijf je trouwens ongeacht de omstandigheden ALTIJD verantwoordelijk.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2007, 09:08:06
Met een te hoge snelheid bedoel ik inderdaad een te hoge snelheid gelet op omstandigheden als

de breedte van de weg,,
de scherpte van de bocht,
het verloop van de bocht
grootte, gewicht rij eigenschappen ven het voertuig.
de toestand van het wegdek
de weersomstandigheden (regen, ijsel, mist, wind, sneeuw etc etc)
de omgeving (woonhuizen, voetgangers, fietsers, kortom het overige verkeer) (woonwijk of verlaten industrieterien/natuurgebied)
het overzicht over de weg(en) voor je (zijwegen, hoge vrachtauto's voor je etc etc)
De spoedeisendheid van de inzet (mensen ingesloten in een brandend pand of een brandje in een vrijstaande container)
De ervarenheid van de chaufeur in het algemeen
De ervarenheid van de chauffeur met het betreffende voortuig
de kennis van de lokale situatie
etc etc

de ter plaatse geldende maximumsnelheid is dan wellicht nog het minste van belang
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources