112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 279076 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #410 Gepost op: 24 maart 2013, 21:34:10
Ik kan het niet laten. Jij bent zelf ook nog maar 18(volgens je profiel). Je doet net of jij al 15 jaar of langer meeloopt in het foto gebeuren...

Ik ben 19, en loop nu 2 jaar mee in het fotograferen van hulpdiensten.
En ik kan je met zekerheid zeggen dat een van de eerste dingen waar ik foto's van heb gemaakt destijds (een uitbrandende auto na een heftig ongeval) mij nog steeds bij blijft. Ik was dan niet exact 18, maar ik denk dat daar zeker de grens ligt. Rond 17/18 jaar zou je hier pas mee moeten beginnen. Zeker omdat je dan ook een stukje verantwoordelijkheid met je meedraagt, en je ook inzicht hebt gekregen over hoe je je moet gedragen etc.

Canonfreak

• Senior gebruiker
Reactie #411 Gepost op: 24 maart 2013, 22:34:13
Ik denk dat het ID kaart controleren niet eens nodig is. Meestal kun je wel aardig een leeftijd inschatten. En tsja, je bent toch verplicht om hem bij te hebben, dus als een agent zich erg verbaast over je dan kan hij dat zeker doen.

Je bent niet verplicht je ID af te geven ter inzage omdat je foto's staat te maken! Je hebt een draagplicht, geen toonplicht. Ondanks wat veel agenten denken (te mogen).

Het staande houden moet opzich wel een redelijk doel hebben, je kan niet zomaar iemand zijn identiteitsgegevens vragen.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #412 Gepost op: 24 maart 2013, 22:54:07
Als je op je 16e al gemotoriseerd deel mag nemen aan het verkeer kun je vanaf die leeftijd ook al de 'wat ergere' ongevallen tegenkomen. Waarom zou je daar dan geen foto's van kunnen/mogen maken?

Onder de 16 lijkt mij het vooral vreemd dat ouders het toestaan dat hun kinderen zich moedwillig blootstellen aan de mogelijk traumatische ervaringen. 16 lijkt mij een prima leeftijd. Maar om mensen weg te sturen om hun leeftijd of om dingen te 'verbieden' gaat mij te ver. De beroepsfotografen proberen hun beroep zoveel mogelijk te beschermen met allerlei passen en het NVJ-lidmaatschap die alleen voor mensen die er hun hoofdberoep van hebben gemaakt bereikbaar zijn. Het protectionisme botst flink met vrijheid van nieuwsgaring en openbare weg.

Het is vooral de verantwoordelijkheid van elke fotograaf om in te schatten wat er traumatisch is of niet. En bij minderjarigen/handelingsonbekwamen van hun ouder/voogd.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #413 Gepost op: 24 maart 2013, 23:04:43
Je kan jeugdige fotografen idd wel willen weren vanaf de locatie van een incident. Maar wat doe je vervolgens met die hordes 'gewone' jeugdige voorbijgangertjes?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #414 Gepost op: 24 maart 2013, 23:21:58
Gewoon sommeren om door te lopen, of wordt dit niet meer gedaan?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #415 Gepost op: 25 maart 2013, 00:50:08

Wat betreft de veiligheid van de jonge fotografen; kan bij een fotograaf boven de magische leeftijdsgrens geen dakpan op zijn hoofd vallen? Sterker nog, ik denk dat het bij hen eerder gebeurd. Jonge mensen zijn afstandelijker dan de mensen die daar puur voor de centen lopen. Natuurlijk, de jongelingen zien gevaren minder snel in.

Groeten Man112

Ik schreef heel duidelijk minderjarige (en ook meerderjarige hobbyfotografen)   a.u.b. geen zaken uit hun verband trekken!  O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #416 Gepost op: 25 maart 2013, 08:12:54
Als je op je 16e al gemotoriseerd deel mag nemen aan het verkeer kun je vanaf die leeftijd ook al de 'wat ergere' ongevallen tegenkomen. Waarom zou je daar dan geen foto's van kunnen/mogen maken?
Je kan het zeker tegen komen maar het bewust opzoeken is een ander verhaal.

Het is vooral de verantwoordelijkheid van elke fotograaf om in te schatten wat er traumatisch is of niet. En bij minderjarigen/handelingsonbekwamen van hun ouder/voogd.
Maar die ouders en voogden grijpen dus kennelijk niet in. En een minderjarige fotograaf is niet in staat zelf in te schatten wat traumatisch is.

16 jaar vind ik te jong omdat de kans dat het puberbrein dan nog niet volledig ontwikkeld is groot is. Dat is ook de reden dat ik geen voorstander ben van het rijbewijs halen op jongere leeftijd dan 18.
Je moet ergens een grens trekken en dan is 18 een veilige grens, alhoewel uit steeds meer onderzoeken blijkt dat het brein dan nog steeds niet geheel uit ontwikkeld is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #417 Gepost op: 25 maart 2013, 13:51:44
Daarnaast; verpleegkundige worden voor de uitdaging en spanning? Spreek maar eens een poosje met een ambulanceverpleegkundige, die kan je veel meer vertellen over de enorme spanning...  e050 Ik kan het haast niet meer houden van de spanning....  :P

Spanning meer in de zin van: Je weet niet waar je terechtkomt die dag, elke dag is anders, elke hulpverlening is anders. Maar erg grappig!  ::)

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #418 Gepost op: 25 maart 2013, 17:25:46
Iets minder dan een uur geleden ging mijn pager voor de volgende melding:

p2kflex
16:21:02 25-03-13GROUP-2PRIO 2 Buitenbrand Berm/Ruigte : KAMILLE 3 7483AP : HAAKSBERGEN 4531
0604741BRW Twente (Haaksbergen) (Piketploeg)
0605294BRW Twente (Haaksbergen) (TS 4531)

De Kamille is zo'n 25 meter van mijn huis vandaan, dus ik twijfelde geen moment, pakte een fles met water en ik sprong op de fiets. (Fiets had overigens niet gehoeven, maar in snelheid denk je soms niet aan bepaalde dingen  0098). Ter plaatse betrof het een laagje bladeren dat flink aan het branden was. De melder zei dat ik niet dichterbij mocht komen omdat ik dan misschien vlam zou vatten :D. Gauw even uitgelegd dat ik wist wat ik deed, toen fles water eroverheen, paar keer stampen en nog even gewacht op de tankautospuit. Verhaal verteld en geadviseerd om er nog even een waterstraal op te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Bevelvoerder bedankte mij nog even vriendelijk waarnaar ze weer rustig terug konden gaan naar de kazerne.

Het heeft verder weinig te maken met traumatische ervaringen en de minimumleeftijd van persfotografen, maar ik vond het wel even 'leuk' om te vertellen dat jonge persfotografen echt niet allemaal in de weg lopen, brandjes aansteken en zelf geen hulp verlenen.  98uiye

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #419 Gepost op: 25 maart 2013, 17:49:36
Hmm doet me 1 vraag op.
Waarom -18 jarige fotografen grens trekken?
Je kan immers ook al ehbo'er worden waarmee je veel ergere dingen van dichterbij kan meemaken....
Daar dan ook maar een grens van 18+ maken?   :o
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge