Iets minder dan een uur geleden ging mijn pager voor de volgende melding:
p2kflex
16:21:02 25-03-13 | GROUP-2 | PRIO 2 Buitenbrand Berm/Ruigte : KAMILLE 3 7483AP : HAAKSBERGEN 4531 |
0604741 | BRW Twente (Haaksbergen) (Piketploeg) |
0605294 | BRW Twente (Haaksbergen) (TS 4531) |
De Kamille is zo'n 25 meter van mijn huis vandaan, dus ik twijfelde geen moment, pakte een fles met water en ik sprong op de fiets. (Fiets had overigens niet gehoeven, maar in snelheid denk je soms niet aan bepaalde dingen
). Ter plaatse betrof het een laagje bladeren dat flink aan het branden was. De melder zei dat ik niet dichterbij mocht komen omdat ik dan misschien vlam zou vatten
. Gauw even uitgelegd dat ik wist wat ik deed, toen fles water eroverheen, paar keer stampen en nog even gewacht op de tankautospuit. Verhaal verteld en geadviseerd om er nog even een waterstraal op te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Bevelvoerder bedankte mij nog even vriendelijk waarnaar ze weer rustig terug konden gaan naar de kazerne.
Het heeft verder weinig te maken met traumatische ervaringen en de minimumleeftijd van persfotografen, maar ik vond het wel even 'leuk' om te vertellen dat jonge persfotografen echt niet allemaal in de weg lopen, brandjes aansteken en zelf geen hulp verlenen.