Tuurlijk rijden we allemaal door. Officieel mag het niet. Maar ik denk dat het menselijk is dat we allemaal wat door rijden. Er gaat een bepaalde adrenaline stromen en dat zorgt er voor dat het net iets sneller gaat allemaal. Ik durf daar gerust eerlijk in te zijn. Ook ik rij wel eens te hard naar een meldingen toe.
De vraag blijft wel of je veilig doorrijd ofniet. Hier in het dorp zit een basisschool, en op de weg ervoor mag je 50. Overdag rijd ik daar nog geen 30. Puur omdat de kinderen alle kanten oprennen. Ik vind 50 daar niet verantwoord.
Wanneer ik op kerstochtend om half 4 onderweg ben naar een grote brand in de stromende regen, dan gaat het gas wel wat dieper op de grote rechte provinciale weg waar je normaal ook maar 50 mag.
Iets doorrijden moet kunnen, maar het moet wel altijd veilig blijven. Ik probeer me zelf te leren om de veiligheid overdreven in de gaten te houden onderweg naar een melding. Extra zachtjes voor die school langs. Extra rustig bij die zebra. En daar waar het kan een beetje doorrijden.