En gooi dan ook eens een balletje op over het tweede discutabele punt in die definitie: meewerken aan de inhoud van een massamedium. Dat kan je ook op allerlei manieren uitleggen.
Is 112zuidbrugleuningerveen.nl een massamedium, met 1000 unieke bezoekers per maand ? Is regio15.nl dat, met 1 miljoen unieke bezoekers per maand ? En waar op die lijn ligt die grens dan exact ? Of gaat het dan om advertentie omzet, en de omvang van de jaarlijkse begroting ?
Feit is dat de traditionele media steeds minder belangrijk worden voor de nieuwsvoorziening. Dan doel ik in onze regio op Omroep West, Algemeen Dagblad en noem maar op. De mensen kijken steeds meer nieuws 'on demand' via computers en tablets, ten koste van papieren verschijningsvormen en traditionele TV. Wij bij regio15 vullen dat gat op v.w.b. 112 nieuws, en dat slaat dus best wel aan.
Maar als er maar 1000 mensen in Zuid Brugleuningerveen wonen, heeft die site met 1000 bezoekers dus ook een marktaandeel van 100%. Je zou kunnen beargumenteren dat hun medewerkers dus net zo goed 'de massa' in hun werkgebied bedienen, maar door hun geografische locatie is die massa daar gewoon wat kleiner.
Er zijn sowieso nog weinig fotografen met een PPK die voor hun inkomen 100% drijven op 112 fotografie. Sterker nog: zelfs in dit drukke deel van het land (waar toch echt veel gebeurt) ken ik er heel weinig; laat staan als je in een landelijke uithoek woont waar het ontsnappen van Bertha34 uit de wei al groot nieuws is, en er de rest van het jaar helemaal niets meer gebeurt. Een massamedium op het platteland is iets anders dan een massamedium in de Randstad bedoel ik te zeggen, en een beroeps persfotograaf daar ook.
De definities 'massamedium' en 'beroepsfotograaf' in die PPK eisen zullen op een zeker moment wel eens aan de moderne tijd aangepast moeten gaan worden. Ik denk dat je meer naar een 'marktaandeel' model toe moet: media die een groot deel van hun potentiële publiek ook daadwerkelijk aan zich weten te binden. Dan zit je ook meer in de hoek van 'vrije marktwerking', en dat is toch één van de fundamenten van onze westerse maatschappij. Als ik zie hoeveel moeite we jaren geleden hebben moeten doen om de eerste PPK's voor regio15 te krijgen, zou ik dat achteraf toch meer willen omschrijven als 'marktbescherming' of een 'cordon sanitaire' van de toen heersende traditionele media.
Peen