met elkaar communiceren door een portofoon terwijl de één 50 meter verder staat (!!??), Tja, daar kan ik me zelfs als burger nog aan irriteren.
Als er een paar brandweervoertuigen staan te draaien in een straat, is 50 meter echt niet beschreeuwbaar. Althans: hier hebben ze nog steeds geen hybride autospuiten met elektromotor.
Je kan ook heen-en-weer gaan lopen om even te overleggen. En dan krijgen we weer commentaar dat 'er de hele tijd fotografen in de weg lopen'. Tja, het is ook nooit goed. Nu staat er aan elke kant van het incident eentje en ze overleggen even, en blijven verder rustig op hun plekje staan. Als je je daar al aan irriteert, heb je wel een beetje een kort lontje.
Zoals Arie zegt: we hebben een kleine 15.000 euro geïnvesteerd in het systeem, maar het werkt veel beter dan GSM. Want a) het blijft ook werken bij drukte op het telefoonnet - iets wat we sinds de schietpartij in Alphen waarderen (
want ja: de meeste foto's die daarvan wereldwijd circuleren zijn ook van onze fotografen; en het GSM net blijkt in dat soort situaties in te storten). En b) als iemand iets zegt, weet in 1 keer de hele groep het. GSM is 1-op-1 communicatie, portofoon is 1-op-veel communicatie. Als de groep groter is dan (zeg) 3,4 man is een portofoon daardoor al snel efficiënter. O ja en eerlijkheidshalve c) voor de telefoonrekening - voor de porto betaal je een vast maandbedrag abonnement, en dat kost aanzienlijk minder dan wat we 'extra' belden op onze telefoons.
Tenzij je praat over het Westland. We weten dat er daar (met name) jongere fotografen rondlopen, en dat andere sites ook met porto's werken of in ieder geval mee geëxperimenteerd hebben. Maar volgens mij gebruiken ze die dingen inmiddels niet actief meer, eerlijk gezegd.
Peen