112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 277494 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #980 Gepost op: 5 maart 2014, 09:21:56
Citaat van: Breaky link=msg=1248019 date=1393981865
met elkaar communiceren door een portofoon terwijl de één 50 meter verder staat (!!??), Tja, daar kan ik me zelfs als burger nog aan irriteren.
Als er een paar brandweervoertuigen staan te draaien in een straat, is 50 meter echt niet beschreeuwbaar. Althans: hier hebben ze nog steeds geen hybride autospuiten met elektromotor.

Je kan ook heen-en-weer gaan lopen om even te overleggen. En dan krijgen we weer commentaar dat 'er de hele tijd fotografen in de weg lopen'. Tja, het is ook nooit goed. Nu staat er aan elke kant van het incident eentje en ze overleggen even, en blijven verder rustig op hun plekje staan. Als je je daar al aan irriteert, heb je wel een beetje een kort lontje.

Zoals Arie zegt: we hebben een kleine 15.000 euro geïnvesteerd in het systeem, maar het werkt veel beter dan GSM. Want a) het blijft ook werken bij drukte op het telefoonnet - iets wat we sinds de schietpartij in Alphen waarderen (want ja: de meeste foto's die daarvan wereldwijd circuleren zijn ook van onze fotografen; en het GSM net blijkt in dat soort situaties in te storten). En b) als iemand iets zegt, weet in 1 keer de hele groep het. GSM is 1-op-1 communicatie, portofoon is 1-op-veel communicatie. Als de groep groter is dan (zeg) 3,4 man is een portofoon daardoor al snel efficiënter. O ja en eerlijkheidshalve c) voor de telefoonrekening - voor de porto betaal je een vast maandbedrag abonnement, en dat kost aanzienlijk minder dan wat we 'extra' belden op onze telefoons.

Tenzij je praat over het Westland. We weten dat er daar (met name) jongere fotografen rondlopen, en dat andere sites ook met porto's werken of in ieder geval mee geëxperimenteerd hebben. Maar volgens mij gebruiken ze die dingen inmiddels niet actief meer, eerlijk gezegd.

Peen
Redacteur van


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #981 Gepost op: 5 maart 2014, 15:39:57
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248041 date=1394007716
Tenzij je praat over het Westland. We weten dat er daar (met name) jongere fotografen rondlopen, en dat andere sites ook met porto's werken of in ieder geval mee geëxperimenteerd hebben. Maar volgens mij gebruiken ze die dingen inmiddels niet actief meer, eerlijk gezegd.

Peen

Klopt inderdaad. Ik bedoelde met name het Westland. Absoluut niet Regio15 of District8.
Precies wat ik hierboven al zei; "mits professioneel aantoonbaar voor een relevant doeleind".
Verder weet je zelf wel of je amateuristisch bezig bent of niet. Iedereen kan tegenwoordig wel voor een appel en een ei een spiegelreflexcamera aanschaffen, en met name in het Westland zie ik genoeg "jonkies" lopen die gewoon een veelte jonge leeftijd hebben.

Het gebruik van een porto's (voor een relevant doeleind) keur ik niet af, maar de "jonkies" nemen vrij snel dit gedrag over. Wat nogal logisch is, en dat geeft een boel wanorde.  Ik denk dat je gewoon de grens moet trekken of het voor een relevant doeleind is of niet. Hoe je dit aanpakt? Geen idee. Maar ik weet wel dat sommige "fotografen" mij irritaties kunnen opwekken in de zin van waar ben je in godsnaam mee bezig?.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #982 Gepost op: 5 maart 2014, 16:14:47
Citaat van: Breaky link=msg=1248136 date=1394030397
Klopt inderdaad. Ik bedoelde met name het Westland. Absoluut niet Regio15 of District8.

Het gebruik van een porto's (voor een relevant doeleind) keur ik niet af, maar de "jonkies" nemen vrij snel dit gedrag over. Wat nogal logisch is, en dat geeft een boel wanorde.  Ik denk dat je gewoon de grens moet trekken of het voor een relevant doeleind is of niet. Hoe je dit aanpakt? Geen idee.
Ah tjek.

Tja; ik noem maar wat: de trambotsing laatst in Rijswijk. De politie creëert een persvak en daar wordt alles met een camera ingezet. Dus: met een PPK, maar ook de rest.

Nu ben ik niet voor 'elitair', van mij mag iedereen foto's maken en mekaar beconcurreren. Het is tenslotte een vrije markt; wij zijn ook zonder perskaarten begonnen. Maar op zo'n incident komt echt mega-veel fotografen/pers af. Dus dan denk ik dat je jezelf als politie een plezier doet als je op zo'n moment schift op 'PPK naar voren, rest naar achteren en gewoon achter het lint'. Dan hou je van die groep in het persvak nog maar 10% of minder over, gok ik; je kan selecteren op iets wat makkelijk te controleren is en waar jurisprudentie over is t.a.v. toegang verlenen. Het zijn ook mensen die aantoonbaar aan de bekende media leveren (want: is 1 van de eisen om een PPK te krijgen), terwijl de rest alleen maar levert aan 112-Brugleuningerveen (en juist daarom geen PPK gekregen heeft).

Bij de kleinere incidenten kan je daar dan makkelijker mee omgaan - daar lopen dan 3 man met een camera of zo. Maar bij die trambotsing waren het er (bij wijze van spreken) zo maar 30 - en dat wordt gewoon teveel, dat snap ik ook.

Peen
Redacteur van


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #983 Gepost op: 5 maart 2014, 22:24:00
Citaat van: peen van dienst link=msg=1248041 date=1394007716
Als er een paar brandweervoertuigen staan te draaien in een straat, is 50 meter echt niet beschreeuwbaar. Althans: hier hebben ze nog steeds geen hybride autospuiten met elektromotor.

Je kan ook heen-en-weer gaan lopen om even te overleggen. En dan krijgen we weer commentaar dat 'er de hele tijd fotografen in de weg lopen'. Tja, het is ook nooit goed. Nu staat er aan elke kant van het incident eentje en ze overleggen even, en blijven verder rustig op hun plekje staan. Als je je daar al aan irriteert, heb je wel een beetje een kort lontje.

Zoals Arie zegt: we hebben een kleine 15.000 euro geïnvesteerd in het systeem, maar het werkt veel beter dan GSM. Want a) het blijft ook werken bij drukte op het telefoonnet - iets wat we sinds de schietpartij in Alphen waarderen (want ja: de meeste foto's die daarvan wereldwijd circuleren zijn ook van onze fotografen; en het GSM net blijkt in dat soort situaties in te storten). En b) als iemand iets zegt, weet in 1 keer de hele groep het. GSM is 1-op-1 communicatie, portofoon is 1-op-veel communicatie. Als de groep groter is dan (zeg) 3,4 man is een portofoon daardoor al snel efficiënter. O ja en eerlijkheidshalve c) voor de telefoonrekening - voor de porto betaal je een vast maandbedrag abonnement, en dat kost aanzienlijk minder dan wat we 'extra' belden op onze telefoons.

Tenzij je praat over het Westland. We weten dat er daar (met name) jongere fotografen rondlopen, en dat andere sites ook met porto's werken of in ieder geval mee geëxperimenteerd hebben. Maar volgens mij gebruiken ze die dingen inmiddels niet actief meer, eerlijk gezegd.

Peen

Wat ik tegenwoordig ook wel eens zie gebruiken is een Whatsappgroep waarbij ook een mogelijkheid tot spraak is.
Tegenwoordig heb je redelijk aantal WI-FI hotspots en hoef je geen gebruik meer te maken van portofoons. Waarbij ik merk dat bij portofoons het toch na een aantal kilometers het er gauw toch ook mee uitscheid. Terwijl als je naar een WA-groep kijkt je een landelijke dekking kunt hebben zelfs wereldwijd. Dat betekend dan dat je zelfde CNN kunt informeren over bepaalde rampen.

Misschien een idee...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #984 Gepost op: 5 maart 2014, 22:58:14
Citaat van: thetwin84 link=msg=1248261 date=1394054640
Wat ik tegenwoordig ook wel eens zie gebruiken is een Whatsappgroep waarbij ook een mogelijkheid tot spraak is.
Tegenwoordig heb je redelijk aantal WI-FI hotspots en hoef je geen gebruik meer te maken van portofoons. Waarbij ik merk dat bij portofoons het toch na een aantal kilometers het er gauw toch ook mee uitscheid. Terwijl als je naar een WA-groep kijkt je een landelijke dekking kunt hebben zelfs wereldwijd. Dat betekend dan dat je zelfde CNN kunt informeren over bepaalde rampen.

Misschien een idee...

De portofoons van R15 werken op een TETRA netwerk, dus met dat bereik zit het wel goed ;)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #985 Gepost op: 5 maart 2014, 23:20:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1248270 date=1394056694
De portofoons van R15 werken op een TETRA netwerk, dus met dat bereik zit het wel goed ;)

Ja maar denk niet dat de "jonkies" ook met dat soort porto's gaan lopen...
En dan is Whatsapp  een mooie oplossing...

Zie het tegenwoordig vaak gebruikt worden binnen de persbureau's
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #986 Gepost op: 6 maart 2014, 07:38:29
Citaat van: thetwin84 link=msg=1248261 date=1394054640
Wat ik tegenwoordig ook wel eens zie gebruiken is een Whatsappgroep waarbij ook een mogelijkheid tot spraak is.
Tegenwoordig heb je redelijk aantal WI-FI hotspots en hoef je geen gebruik meer te maken van portofoons. Waarbij ik merk dat bij portofoons het toch na een aantal kilometers het er gauw toch ook mee uitscheid. Terwijl als je naar een WA-groep kijkt je een landelijke dekking kunt hebben zelfs wereldwijd
Klopt, en voor dagelijks gebruik is dat prima. Je hebt er zelfs een app voor 'Zello walkie talkie' die nog mooier dan WA werkt voor dit soort doeleinden.

Maar als het een beetje fout loopt in een stad heb je voor serieus gebruik toch iets robuusters nodig. Iets wat onder water geen gebruik maakt van netwerken waar 'het grote publiek' ook gebruik van maakt, zeg maar.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #987 Gepost op: 6 maart 2014, 08:31:13
Citaat van: thetwin84 link=msg=1248261 date=1394054640
Wat ik tegenwoordig ook wel eens zie gebruiken is een Whatsappgroep waarbij ook een mogelijkheid tot spraak is.
Tegenwoordig heb je redelijk aantal WI-FI hotspots en hoef je geen gebruik meer te maken van portofoons. Waarbij ik merk dat bij portofoons het toch na een aantal kilometers het er gauw toch ook mee uitscheid. Terwijl als je naar een WA-groep kijkt je een landelijke dekking kunt hebben zelfs wereldwijd. Dat betekend dan dat je zelfde CNN kunt informeren over bepaalde rampen.
Wat Joost zegt: we zitten op een Tetra netwerk, en dat heeft dekking over een groot deel van NL en BE. Betekent dat ik met een porto in België kan staan en kan praten met iemand  in Groningen die daar een porto in hand heeft.

En er zit geen enkele zender of krant direct aangesloten op ons netwerk. Onze gespreksgroep is voor interne communicatie. Wij communiceren met iemand die op dat moment thuis zit; die verzamelt de beelden en de informatie, stuurt door naar afnemers en publiceert zaken. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je bepaalde beelden of zaken (al-dan-niet in overleg met woordvoerders politie of brandweer) bewust nog even buiten de publiciteit houdt. Juist dat 'op je gemakje thuis zitten' geeft je daar de tijd voor. Of om kentekens en/of gezichten te blurren (want dat gaat toch echt niet handig op een Aaifoon met handschoenen aan, omdat je in de sneeuw staat).

Die beelden van Alphen hebben we toentertijd ook geleverd aan CNN. Maar die bellen jou wel hoor, als het nodig is. 098uo En tot die tijd willen ze echt het dagelijkse geleuter over aanrijdingen auto-scooter, overvallen en opstoppingen over de A4 echt niet meeluisteren

Peen
Redacteur van


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #988 Gepost op: 6 maart 2014, 15:04:24
Citaat van: Haageneesch link=msg=1247957 date=1393961976
p2kflex
15:31:10 04-03-14GROUP-1Pr 1 Meting Lucht/GS (Gaslucht) MELKWEG 44 HUIZEN 1341
0703010BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (BvD)
0703019BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Korpsalarm)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)
0704940BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (TS 1341)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)
p2kflex
15:44:02 04-03-14-ALPHA-Urg A1 HUIZEN EEMLANDWEG 14185
0723085Ambu 14-185 (RAV Gooi en Vechtstreek)


17.29 Twee 112 toeristen op de fiets knalden op elkaar voor brandweer kazerne in Huizen, na melding gaslucht. Allebei naar de eerste hulp.Sterkte!

 :-X :-\

Even een tussendoortje qua 112 fotografen / toeristen...

Kwam deze melding tegen, vond deze melding enigszins wel grappig...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #989 Gepost op: 6 maart 2014, 17:23:30
Daar zit dus ook het gevaar, je rijdt weg naar een melding, kom je dit tegen. Dan kom je dus later bij je melding omdat deze ramptoeristen elkaar aanrijden. Gelukkig reden ze niet in auto's..

(Zit ondertussen te verzinnen wat ik hier van zou vinden als het bij mij zou gebeuren)