'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 33215 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Eva

• Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #110 Gepost op: 18 november 2009, 15:12:16
Bijzonder.

Hier wordt een heel verkeerd sgnaal afgegeven door de duitse brandweer. Het publiek kan nu het idee krijgen 112 bellen is betalen.

Ik ken het verhaal niet maar ben het met je eens dat het te gek voor woorden is dat de klant een gepeperde rekening krijgt, en hoe zit het met de eigenaar van het reuzenrad is hij in deze niet verantwoordelijk voor deugdelijk materiaal?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 18 november 2009, 15:18:34
Ik ken het verhaal niet maar ben het met je eens dat het te gek voor woorden is dat de klant een gepeperde rekening krijgt, en hoe zit het met de eigenaar van het reuzenrad is hij in deze niet verantwoordelijk voor deugdelijk materiaal?

Lijkt mij ook. En misschien is het wel de zoveelste keer dat de brandweer moest uitrukken voor dat rad. Je weet 't niet.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #112 Gepost op: 18 november 2009, 15:33:06
Deutsch-Amerikanisches Volksfest
Feuerwehr kassiert nach Karussell-Unglück

Im August waren Fahrgäste eines Karussells auf dem deutsch-amerikanischen Volksfest 45 Minuten kopfüber gefangen. Nun präsentiert ihnen die Feuerwehr die Rechnung.

Berlin
Fahrgäste hingen 45 Minuten kopfüber in der Gondel
Fragen des Tages:Wie sicher sind Karusselle? Es sollte eine lustige Karussellfahrt werden. Aber statt kurzem Nervenkitzel erlebten 15 Besucher des deutsch-amerikanischen Volksfests im August diesen Jahres echte Panik. Eine Dreiviertelstunde lang mussten sie kopfüber in zehn Metern Höhe im Karussell „Stargate“ ausharren. Das Fahrgeschäft, das sich in mehrere Richtungen gleichzeitig dreht und dabei Überschläge macht, war plötzlich stehengeblieben. Mit dem Kopf nach unten befürchteten die Fahrgäste, dass sich auch noch die Haltebügel, die sie in ihren Sitzen hielten, lösen würden. Nach rund 45 Minuten gelang es, die Gondeln wieder nach unten zu bewegen. Die Feuerwehr betreute einige Personen, die einen Schock erlitten hatten, medizinisch und brachte zwei von ihnen ins Krankenhaus.

Nun erhielten einige der Betroffenen eine Rechnung von der Feuerwehr und sind schockiert. Michael Lude etwa bekam am Wochenende eine Rechnung, die sich auf über 600 Euro beläuft. Dabei wurde er nach seiner Darstellung nicht einmal selbst untersucht, sondern begleitete nur seine Frau, die mit dem Krankenwagen in die Klinik gefahren wurde. Seine Frau habe hingegen noch keine Rechnung erhalten. „Ich habe das direkt meinem Anwalt übergeben“, so Lude.

„Die Leute brauchen sich keine Gedanken zu machen“, beruhigt dagegen Wolfgang Rowenhagen, Sprecher der Berliner Feuerwehr. Die Rechnung sei lediglich für die medizinische Versorgung oder den Transport mit dem Krankenwagen. Normalerweise erhält die Krankenkasse des Patienten die Rechnung. Ist der Feuerwehr aber die Krankenkasse des Betroffenen nicht bekannt oder ist dieser privat versichert, erhält erst einmal er selbst die Rechnung. Auf der Rückseite hat er aber die Möglichkeit, seine Krankenkasse einzutragen und an die Feuerwehr zurückzuschicken. Oder er zahlt selbst und lässt sich den Betrag von der Krankenkasse erstatten. Er müsse jedoch zehn Euro Selbstbeteiligung zahlen. Die ärztliche Versorgung oder der Transport im Krankenwagen kostet 281,43 Euro, die Behandlung durch den Notarzt 672 Euro. Die Krankenkasse fordert dann den Verursacher des Schadens auf, zu zahlen. „Am Ende werden dem Schuldigen die Kosten auferlegt“, so Rowenhagen. Sven Gerling, ebenfalls Sprecher der Feuerwehr, kann sich Ludes hohe Rechnung nur mit einer Behandlung durch den Notarzt erklären: „Warum hätte er sonst mitfahren sollen? Im Krankenwagen darf eigentlich gar kein Angehöriger mit. Nur, wenn es wirklich von Vorteil für den Patienten oder die Ärzte ist.“

Die Entscheidung, wer Schuld am Vorfall im Karussell hat, ist Sache der Staatsanwaltschaft. Gegen den Besitzer des Fahrgeschäfts wird wegen fahrlässiger Körperverletzung ermittelt. Die Staatsanwaltschaft konnte bis Redaktionsschluss allerdings keine Angaben zum Stand der Ermittlungen machen.  

(Erschienen im gedruckten Tagesspiegel vom 17.11.2009)

bron: http://www.tagesspiegel.de/berlin/Karussell-Unglueck;art270,2951908

M.a.w.: de rekening is niet voor de brandweer maar voor de medische kant van het verhaal en is bestemd voor de ziektekostenverzekering van de geholpen personen.

Leve de zorgvuldigheid van de nederlandse journalistiek!

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #113 Gepost op: 18 november 2009, 15:48:23
M.a.w.: de rekening is niet voor de brandweer maar voor de medische kant van het verhaal en is bestemd voor de ziektekostenverzekering van de geholpen personen.

Leve de zorgvuldigheid van de nederlandse journalistiek!
En dat hebben we in Nederland dus ook... als je per ambulance wordt vervoerd krijg je als 'slachtoffer' of 'klant' ook de rekening, die dan wordt betaald door de zorgverzekering. Het zal misschien niet 1 op 1 hetzelfde zijn, maar het komt als ik het goed begrijp op het zelfde principe neer.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

skydevil

• Forum gebruiker
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #114 Gepost op: 20 november 2009, 22:53:24
Maar waarom kan de brandweer in nederland geen rekeningen sturen naar de "klanten", elke ambulancerit word in nederland ook gedeclareerd bij de ziektekostenverzekering, dus waarom niet een brandweerinzet op de brandverzekering of autoverzekering of WA verzekering verhalen.
Wat is de brandweer anders dan de ambulance.

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #115 Gepost op: 20 november 2009, 23:00:15
Maar waarom kan de brandweer in nederland geen rekeningen sturen naar de "klanten", elke ambulancerit word in nederland ook gedeclareerd bij de ziektekostenverzekering, dus waarom niet een brandweerinzet op de brandverzekering of autoverzekering of WA verzekering verhalen.
Wat is de brandweer anders dan de ambulance.
Even logisch nadenkend, kom ik al snel tot de volgende conclusie: brandweerzorg is niet altijd 'deelbaar', het principe 'de gebruiker betaalt' gaat niet altijd op. Stel je voor, een melding van een ongeval met gevaarlijke stoffen... de brandweer weet door adequaat optreden te voorkomen dat een groot deel van de bevolking bloot komt te staan aan giftige stoffen. Ga je dan al die burgers een rekening sturen?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 20 november 2009, 23:27:06
Is er een verschil tussen ambulance en brandweer/politie?

Het is toch zo dat de brandweer wordt betaald uit de gemeente kas, de politie uit de schatkist?
Deze zijn dus al betaald door de burgers?

De ambulance is toch geen (rijks)overheid meer ?  De ambulance is vaak toch onderdeel van een bedrijf?? Vandaar de rekening nog komt??

Wie weet dit??

skydevil

• Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 22 november 2009, 23:39:48
Even logisch nadenkend, kom ik al snel tot de volgende conclusie: brandweerzorg is niet altijd 'deelbaar', het principe 'de gebruiker betaalt' gaat niet altijd op. Stel je voor, een melding van een ongeval met gevaarlijke stoffen... de brandweer weet door adequaat optreden te voorkomen dat een groot deel van de bevolking bloot komt te staan aan giftige stoffen. Ga je dan al die burgers een rekening sturen?

nee, natuurlijk niet dat is ook onzin, maar wel diegene waar het incident is, of eigenaar v/h voertuig.

skydevil

• Forum gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 23 november 2009, 00:10:11
Is er een verschil tussen ambulance en brandweer/politie?

Het is toch zo dat de brandweer wordt betaald uit de gemeente kas, de politie uit de schatkist?
Deze zijn dus al betaald door de burgers?

De ambulance is toch geen (rijks)overheid meer ?  De ambulance is vaak toch onderdeel van een bedrijf?? Vandaar de rekening nog komt??

Wie weet dit??

natuurlijk is ambulance wel overheid, dat het bij de ambulance zo geregeld is dat jij een particuliere ambulancedienst mag beginnen doet niet terzake.
De GGD is gemeentelijke overheid  en daarnaast heb je particuliere ambulance diensten, in rotterdam bijv. de GGD rotterdam-rijnmond en het bedrijf bornkamp onderdeel van de bios groep. in amsterdam is het huidige VZA een samenwerking van 4 particuliere ambulancediensten en daarnaast de gemeentelijke GGD, zo zijn er meer in nederland.

En daar is het verschil tussen brandweer/politie en ambulance, want ik zie nergens particuliere brandweer of politie.

Dus de GGD wordt door de gemeente betaald en daarna ook nog door de ziektekostenverzekeringen van nederland per rit, daarom vind ik dat de brandweer ook rekeningen mag sturen. De ambulance wordt per rit betaald dan mag de brandweer per eenheid per uur betaald worden, en al helemaal de prio2 en 3 meldingen en dienstverleningen zoals buitensluitingen e.d. en assistentie ambulance met autoladders e.d.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 23 november 2009, 08:13:16
Wat ik in deze casus mis is dat ALS er een rekening gestuurd zal worden ik mij kan voorstellen dat die alleen naar de gondelier gaat. "Ik had het ook zelf wel gekund" is een gepasseerd station als er mensen in jouw ondersteboven hangende gondel zitten.

Ik vind dat deze mensen gered zijn en redden hoort gratis te zijn, ook de medische kant.

Henk