'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 33216 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 23 november 2009, 09:23:35
Deze mensen hebben een rekening gekregen voor de medische verzorging en/of vervoer naar het ziekenhuis. Dat zou, ook hier in Nederland, op exact dezelfde wjze gebeuren (voor vervoer althans, wij rekenen niets voor hulp terplaatse zonder vervoer). Je wordt vervoerd naar het ziekenhuis omdat je letsel hebt. Hoe je aan dat lestsel komt, is volstrekt irrelevant. De kosten kunnen daarna nog worden verhaald op de veroorzaker, maar je zult toch eerst zelf (of je verzekering) moeten betalen.

Ik vind het ook sneu voor die mensen, maar dat ze een rekening krijgen voor medische hulp vind ik, ook naar Nederlandse maatstaven, geheel normaal.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 23 november 2009, 10:21:19
Gratis voor de geredden bedoel ik. Eens, iemand zal moeten betalen, zo gaat dat altijd met gratis.  Maar gaat zo'n rekening niet rechtsreeks naar je verzekering, die 'm dan geluidloos betaalt?
Anders is dat gedoe met ponsplaatjes ook niet zinnig...

Henk

CM

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 23 november 2009, 10:38:15
Henk,

Het ligt er net aan bij wie je verzekert bent. De één doet wel rechtstreeks zaken, de ander niet. "Het gedoe met de ponsplaatjes" zoals je het omschrijft staat daar weer los van. Een ponsplaatje heeft niet alleen met de facturering te maken maar ook identificatie. Neem bijvoorbeeld een bloedmonster, je ponsplaatje wordt gebruikt om je te identificeren in het laboratorium. Je wilt zeker niet verwisseld worden met iemand anders? Het lijkt mij niet erg fijn om dit te horen:

"sorry meneer, U hebt kanker, u gaat dood. Oh, sorry, toch maar niet, dat was iemand anders zijn bloedbuisje".

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #123 Gepost op: 23 november 2009, 10:39:50
Gratis voor de geredden bedoel ik. Eens, iemand zal moeten betalen, zo gaat dat altijd met gratis.  Maar gaat zo'n rekening niet rechtsreeks naar je verzekering, die 'm dan geluidloos betaalt?
Anders is dat gedoe met ponsplaatjes ook niet zinnig...

Henk

Blijkbaar heb je het topic niet geheel gelezen. In de post van DB staat een duits krantenartikel(?) waarin haarfijn word uitgelegd dat van de mensen die de rekening hebben gekregen niet bekend was at de verzekering is, of dat deze mensen particulier verzekerd zijn. In NL als de verekering niet bekend is krijgt het slachtoffer toch echt zelf de rekening voorgeschoteld voo het vervoer naar het ziekenhuis...

„Die Leute brauchen sich keine Gedanken zu machen“, beruhigt dagegen Wolfgang Rowenhagen, Sprecher der Berliner Feuerwehr. Die Rechnung sei lediglich für die medizinische Versorgung oder den Transport mit dem Krankenwagen. Normalerweise erhält die Krankenkasse des Patienten die Rechnung. Ist der Feuerwehr aber die Krankenkasse des Betroffenen nicht bekannt oder ist dieser privat versichert, erhält erst einmal er selbst die Rechnung. Auf der Rückseite hat er aber die Möglichkeit, seine Krankenkasse einzutragen und an die Feuerwehr zurückzuschicken. Oder er zahlt selbst und lässt sich den Betrag von der Krankenkasse erstatten. Er müsse jedoch zehn Euro Selbstbeteiligung zahlen. Die ärztliche Versorgung oder der Transport im Krankenwagen kostet 281,43 Euro, die Behandlung durch den Notarzt 672 Euro. Die Krankenkasse fordert dann den Verursacher des Schadens auf, zu zahlen. „Am Ende werden dem Schuldigen die Kosten auferlegt“, so Rowenhagen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

CM

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 23 november 2009, 10:49:52
Mijn kennis van de Duitse taal is ook niet zo denderend dat ik dat uit het artikel kon halen.  Misschien was de felle reactie naar Henk toe dan ook iets misplaatst?

WM

skydevil

• Forum gebruiker
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #125 Gepost op: 24 november 2009, 11:07:49
Wat ik in deze casus mis is dat ALS er een rekening gestuurd zal worden ik mij kan voorstellen dat die alleen naar de gondelier gaat. "Ik had het ook zelf wel gekund" is een gepasseerd station als er mensen in jouw ondersteboven hangende gondel zitten.

Ik vind dat deze mensen gered zijn en redden hoort gratis te zijn, ook de medische kant.

Henk

natuurlijk hoort redden gratis te zijn, maar waarom mag er dan verschil zijn tussen ambulance en brandweer/politie. In mijn ogen is het of allemaal of niemand.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #126 Gepost op: 24 november 2009, 11:21:59
Uit welke potten wordt de ambulancezorg gefinancierd?

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #127 Gepost op: 24 november 2009, 11:52:28
Uit welke potten wordt de ambulancezorg gefinancierd?
de ritten worden betaald door de zorgverzekeringen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #128 Gepost op: 24 november 2009, 12:20:33
Uit welke potten worden de politie en de brandweer betaald?

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 24 november 2009, 15:39:04
Uit welke potten worden de politie en de brandweer betaald?
polite door het rijk
brandweer door de gemeente