'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 33212 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #130 Gepost op: 24 november 2009, 15:56:25
natuurlijk hoort redden gratis te zijn, maar waarom mag er dan verschil zijn tussen ambulance en brandweer/politie. In mijn ogen is het of allemaal of niemand.

Ziehier het verschil:

Het ziekenvervoer wordt door iedereen apart betaald en kun je dus die kosten gereguleerd verhalen op de verzekering.

De brandweer ontvangt echter geen sou van de verzekeringspremies voor brandschade. De verzekeringen tegen inbraak of diefstal levert ook de politie geen stuiver op. Die worden namelijk uit de diverse belastingen betaald. Pas als je ook dat gaat privatiseren (God, bewaar me!!!) zou je die inzet kunnen verhalen op de burger.

Of je kiest er voor om het ziekenvervoer te nationaliseren en dit dus weer een zaak van de overheid te maken.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #131 Gepost op: 24 november 2009, 16:07:29
(...) Of je kiest er voor om het ziekenvervoer te nationaliseren en dit dus weer een zaak van de overheid te maken.
Hier in Den Haag (en volgens mij ook de rest van NL) mag er vanaf een bepaalde datum maar 1 ambulance instelling de regio bedienen.
Hier in regio 15, betekend dit dus dat de GGD, Witte Kruis BV en Ambuzorg Zoetermeer BV niet meer de 'dienst' uitmaken, maar iemand die het goedkoopste is.

Een gokje van mijn kant (niet persoonlijk): De economie is weer eens belangijker dan de patient. Nu wachten tot de politie wordt aanbesteed.
Wat volgens topmensen uit de Haagse Ambu-hoek zo is, is dat een Amerikaans bedrijf goedkoop gaat inzetten, en de huidige ambulancediensten (GGD, WK en AZZ) voor een ondermaats tarief gaat inhuren.

Dan kunnen ze kiezen, of voor een tarief waar je verlies mee draait werken, of niet.
Is dit echt wat er gaat gebeuren?

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #132 Gepost op: 24 november 2009, 16:24:17
Voordat we verder 'afglijden' naar de (overigens zeer interessante) discussie over privatisering van de ambulancezorg, wil ik voorstellen die discussie verder hier te voeren ;)

Geen cowboys in ambulancevervoer
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

handTAS

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 24 november 2009, 18:38:16
natuurlijk is ambulance wel overheid, dat het bij de ambulance zo geregeld is dat jij een particuliere ambulancedienst mag beginnen doet niet terzake.
De GGD is gemeentelijke overheid  en daarnaast heb je particuliere ambulance diensten, in rotterdam bijv. de GGD rotterdam-rijnmond en het bedrijf bornkamp onderdeel van de bios groep. in amsterdam is het huidige VZA een samenwerking van 4 particuliere ambulancediensten en daarnaast de gemeentelijke GGD, zo zijn er meer in nederland.

En daar is het verschil tussen brandweer/politie en ambulance, want ik zie nergens particuliere brandweer of politie.

Dus de GGD wordt door de gemeente betaald en daarna ook nog door de ziektekostenverzekeringen van nederland per rit, daarom vind ik dat de brandweer ook rekeningen mag sturen. De ambulance wordt per rit betaald dan mag de brandweer per eenheid per uur betaald worden, en al helemaal de prio2 en 3 meldingen en dienstverleningen zoals buitensluitingen e.d. en assistentie ambulance met autoladders e.d.

Hehe mag ik dan particulier gaan flitsen? In het kader van het veiligheid en leefbaarheidsproject help XLR8R de winter door, flitsen in 30km zones geld gegarandeerd. ik denk dat investeerders vinden ook niet zo moelijk is.

STAP NU IN! Weg met Palminv@st minimaal 80% Rentabilliteit op geinvesteerd vermogen! XLR8R flits bv.

Diamondback

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 24 november 2009, 19:10:23
Waar kan ik in schrijven?

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #135 Gepost op: 24 november 2009, 19:25:16
natuurlijk is ambulance wel overheid, dat het bij de ambulance zo geregeld is dat jij een particuliere ambulancedienst mag beginnen doet niet terzake.
De GGD is gemeentelijke overheid  en daarnaast heb je particuliere ambulance diensten, in rotterdam bijv. de GGD rotterdam-rijnmond en het bedrijf bornkamp onderdeel van de bios groep. in amsterdam is het huidige VZA een samenwerking van 4 particuliere ambulancediensten en daarnaast de gemeentelijke GGD, zo zijn er meer in nederland.

En daar is het verschil tussen brandweer/politie en ambulance, want ik zie nergens particuliere brandweer of politie.

Dus de GGD wordt door de gemeente betaald en daarna ook nog door de ziektekostenverzekeringen van nederland per rit, daarom vind ik dat de brandweer ook rekeningen mag sturen. De ambulance wordt per rit betaald dan mag de brandweer per eenheid per uur betaald worden, en al helemaal de prio2 en 3 meldingen en dienstverleningen zoals buitensluitingen e.d. en assistentie ambulance met autoladders e.d.
Voorbeeld van particuliere brandweer:
Gezamenlijke Brandweer, in het Rotterdams havengebied. Dit wordt allemaal betaald door de industrieën in de havens. De GB werkt weer samen met commercieële bedrijven zoals SFS, die de logistiek voor hun rekening neemt. Dus een particulier brandweer-initiatief bestaat zeker!

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 24 november 2009, 23:16:05
Gezamenlijke Brandweer, in het Rotterdams havengebied. Dit wordt allemaal betaald door de industrieën in de havens. De GB werkt weer samen met commercieële bedrijven zoals SFS, die de logistiek voor hun rekening neemt. Dus een particulier brandweer-initiatief bestaat zeker!

is dit niet te vergelijken met de bedrijfsbrandweer?
alleen meerdere bedrijven maken dan gebruik van deze "bedrijfsbrandweer" en delen dus de kosten in plaats dat elk bedrijf een eigen bedrijfsbrandweer heeft.

bedrijven als Philips hebben ook nog een bedrijfsbrandweer

ik zie niet dat deze bedrijfsbrandweer ook naar particulieren rijden als er een melding komt.

skydevil

• Forum gebruiker
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #137 Gepost op: 25 november 2009, 00:24:43

dit is niet waar, in ieder geval niet zo simpel zoals jij het hier stelt, de GB is een openbaar lichaam kijk hier maar http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/organisatie.php

de bedrijven in de haven kunnen lid worden van de GB waardoor zij hun verplichte art. 13 bedrijfsbrandweertaak afkopen door een jaarlijks lidmaatschap te betalen, tegelijk is er financiering door de gemeente rotterdam, deelgemeente hoogvliet en rozenburg ( het geld wat de burger betaalt voor brandweerzorg) en het gemeentelijk havenbedrijf.
SFS wordt wel ingehuurd om een MD (materiaalwagen) te rijden, die elke dag een rondje kazernes rijd met de post, plunjebalen, ademlucht + maskers en andere spullen die nodig zijn op de kazernes, net zoals dat in rotterdam-rijnmond elk district zijn eigen MD heeft.
Maar de GB is zeker geen particulier brandweer-initiatief zoals dat in de ambulance wereld bestaat, het personeel heeft ook een ambtenarenstatus en een deel van het personeel is ook in dienst bij de VRR (leidinggevend, onderbrandmeester en hoger).

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 25 november 2009, 00:35:28
Wat zou er op tegen zijn dat bij gebouw branden de eigenaar een rekening krijgt? Hetzelfde bij ongevallen. Als er straatmeubilair beschadigd is bij een ongeval dan wordt er ook een rekening gestuurd door de wegbeheerder...

Wat is er op tegen dat de brandweer rekeningen zou sturen na een inzet? :)

Diamondback

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 25 november 2009, 02:26:05
Trek ik hem wel effe door, edele junglevegetatie:

Betekent dat dan ook dat de ondernemer/onroerendgoedeigenaar zich mag verzekeren voor een gegarabdeerde, optimale brandweerinzet als hij de stront aan de knikker heeft?  ::)