Eigenlijk is het zo in het verleden gegroeid, voor hulpverlening in alle soorten en maten, belde je de brandweer, die kon altijd alles oplossen, (denk ik).
Nu wordt er veel meer naar de centen gekeken dan vroeger, waardoor er taken die als vanzelfsprekend bij het takenpakket van de brandweer zijn gaan horen, misschien afgestoten gaan worden, of middels extra rekeningen zwaarder belast worden, dan de reguliere brandweer inzet.
Ik vind het geen probleem als je bij een melding "kat in de boom" een HV met 2 man naar die melding stuurt, binnen 10 minuten is de klus geklaard, en is het voertuig incl. bemanning weer inzetgereed.
Maar als er dan bijvoorbeeld een aantal schapen in de sloot is terecht gekomen, is dat wel een groter incident, waar je bij wijze van spreken meer manschappen en voertuigen naar toe stuurt, (duikers, tankautospuit, eventueel andere voertuigen)
Dan zou je je af kunnen vragen of de eigenaar van de schapen EN of de eigenaar van de kat, allebei evenveel schuld hebben aan hetgeen er met hun dier gebeurt is...
De eigenaar van de schapen zou kunnen overwegen om de sloot af te timmeren, zodat de schapen niet te water kunnen gaan, (soort vangrails langs het water), hoewel de schapen ook weer moeten kunnen drinken.... lastig...
Die kat loopt vrij rond, en de eigenaar kan dus niet de kat in de gaten houden, en is volgens mij minder schuldig dan de eigenaar van de schapen....
Hoe denken jullie hierover?