Een kat die naar boven is gekomen, komt ook vanzelf weer naar beneden.. En anders bel je het plaatselijke 24uur klussen bureau en de de dieren ambulance en dan lossen die het op.. De rekening gaat dan naar de eigenaar van de katten..
Als de eigenaar van de kat, niet bereid is om direct te betalen, dan geen klus.. Wat mij betreft geld dat ook voor de inzet van de brandweer in deze.. De eigenaar van het gebouw, kan zelfs nog een rekening sturen naar de eigenaar van de kat, voor schade..
Sorry, maar ik wil graag mens endier helpen.. maar we mogen ook wat verwachten van de zelfredzaamheid van de burgers toch ?
Een aantal opmerkingen m.b.t. deze en andere reacties
- het betrof hier geen zelfredzame burger maar een weerloze kitten
- niet iedere zelfredzame burger heeft de juiste middelen of de juiste kennis en kunde om een verantwoorde inzet te doen. Of is het de bedoeling dat we de "redding van een dier" graag zien escaleren tot "redding van mens en dier"?
- de dierenarmbulance heeft voor zover mij bekend geen ladder op de wagen of ladderwagens of hoogwerkers in de laadruimte
- voor volwassen katten - en voor wat meer ervaren jonge puberkatten - geldt dat zij inderdaad bijna altijd zelf uit een boom kunnen komen. Ook die van mij (ik heb er 9) hebben wel eens in een boom zitten mauwen - en als ik hen negeerde, kwamen ze inderdaad vanzelf wel weer naar beneden.
- Dit betrof echter geen puberkat of een volwassen dier, maar een kitten van 8 weken. Een babykatje met nauwelijks levenservaring, weinig vacht, weinig weerstand en weinig vet. Een diertje dat in deze tijd van het jaar op een dak snel onderkoeld zal raken. Waarschijnlijk is hij of zij door het raam naar buiten geklauterd en durfde het diertje zich vervolgens op het glibberige dak niet meer te bewegen. Vergelijk het met een peutertje die naar buiten is geklommen, de wankele dakgoot in. Volgens mij is het onze taak, deze hulpeloze jonge wezentjes in nood, mens of dier, te redden omdat de kans anders groot is, dat zij dit avontuur niet overleven.
- wat het citaat betreft: "Wat is er mis met een kat uit de boom spuiten? En die vraag is serieus."
Als je zo'n babykatje van het dak spuit, is de kans groot dat het diertje dit niet overleeft. Springen en op juiste wijze vallen heeft zo'n kleintje nog niet geleerd. Dit lijkt me dan ook in dit geval geen reddingspoging maar een moordaanslag uit gemakzucht.
- gelukkig wordt bij de korpsen waarvoor ik werk, Amsterdam Amstelland en Soest, geen rekening ingediend voor een redding van een dier. Ik zou me daarvoor schamen.
- mocht het wel of niet redden afhangen van de bereidheid tot het betalen van een rekening, dan zou ik die als dierenliefhebber wel willen betalen.
- als beroeps niet zouden willen, dan vraag je maar een vrijwilligerskorps
- en als de brandweermensen van het betreffende korps dan nog te beroerd zouden zijn om voor dit hulpeloze dier de ladder op te gaan of het bakkie in, dan zou ik dat wel voor ze willen doen. En ik weet zeker dat mijn collega's me daarbij met plezier zullen helpen ! Brandweermensen horen mijns inziens zo'n instelling niet te hebben - dan hebben ze volgens mij toch het verkeerde beroep gekozen en kunnen ze beter vakken gaan vullen bij de supermarkt, net zoals een arts met 24-uursdienst die geen zin heeft om een ernstig zieke patient te bezoeken - die moet ook maar wat anders gaan doen wat die heeft ook niet de juiste hulpverlenersinstelling.
Sommige beroepen vragen bijzondere betrokkenheid en inzet - en dat vak van ons is daar volgens mij één van. Dan kun je niet zomaar zeggen "kom morgen maar eens terug".
- "De eigenaar van het gebouw, kan zelfs nog een rekening sturen naar de eigenaar van de kat, voor schade".
Schade? Welke schade kan een kitten in hemelsnaam aanrichten - pootafdrukjes op de dakpannen? Of gaat het over de schade die de brandweer bij een minder zorgvuldige inzet zou kunnen aanrichten? Daar is volgens mij een verzekering voor!
- als je dit overlaat aan een 24-uurs klussenbureau, ken ik nog wel een aantal andere taken die de brandweer doet en die je ook aan commerciële bedrijven zou kunnen overlaten. Duiken (daar wordt al uitgebreid over gepraat), knippen, bomen zagen na een storm (niemand zo handig daarin als een hoveniersbedrijf of bosbouwer), gasluchtjes controleren, reinigen wegdek, de eerste verkenning doen bij de honderdduizendste automatische melding (zullen we daar voortaan eerst maar een particulier beveiligingsbedrijf laten kijken?)...... o jee - dan kun je het grootste deel van de brandweer wel opdoeken!
De clou zit volgens mij in de snelheid waarmee een taak moet worden uitgevoerd, niet in de taak zelf.
Tot zover de mening van een dierenvriendin (die tot ellende van haar collega's vaak onder de kattenharen zit).
Met hartelijke groeten,
Jetty Middelkoop (en Simon, Nika, Wulfie, Tom, Kater, Tux, Binkie, Mutsie en Maup)
't Tijgernest (lijkt me duidelijk waarom mijn huis zo heet)
Soest