Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 25398 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 15 juli 2007, 19:05:13
Ik ga het hier niet voor Maarten opnemen maar, de studie Integrale Veiligheidskunde, die wij toevallig beide volgen, geeft hier meer inzicht in dan menig actief hulpverlener zich zelfs maar kan voorstellen.

Dat lijkt me een interessante, ontmoedigende studie!

Je leert zeker eerst wat een ego is en hoe je er vanaf komt!  ;)  ;D.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 15 juli 2007, 19:13:43
Dat lijkt me een interessante, ontmoedigende studie!

Je leert zeker eerst wat een ego is en hoe je er vanaf komt!  ;)  ;D.

Henk
Ach,ik heb wel aanvullende informatie.Maar dat is wel erg offtopic,maar wel in dezelfde denklijn als jij Henk  ;D ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #72 Gepost op: 16 juli 2007, 01:51:30
Ik ga het hier niet voor Maarten opnemen maar, de studie Integrale Veiligheidskunde, die wij toevallig beide volgen, geeft hier meer inzicht in dan menig actief hulpverlener zich zelfs maar kan voorstellen.

Vertel, vertel....

Ik ben benieuwd


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #73 Gepost op: 16 juli 2007, 02:18:34
Dat lijkt me een interessante, ontmoedigende studie!

Je leert zeker eerst wat een ego is en hoe je er vanaf komt!  ;)  ;D.

Henk

Ach,ik heb wel aanvullende informatie.Maar dat is wel erg offtopic,maar wel in dezelfde denklijn als jij Henk  ;D ;)

Vertel, vertel....

Ik ben benieuwd

Hoe kan ik hier nog zinnig op reageren? Wie het weet mag het zeggen, ook via PM als dat de voorkeur geniet. ^-^
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 16 juli 2007, 14:21:29
Misschien een idee om hier verder te gaan over IVK?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,18918.0.html

Ik wil daar graag alles uitleggen over het ego Henk ;) ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Pamela

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 16 juli 2007, 14:34:25
:( Pamela vindt dat Peterzelf veel te hard aangepakt word. Ik vind het heel goed dat hij een casus neerlegd waar gezien de reacties behoorlijk wat verschillende standpunten over zijn. In plaats van de man te bedanken voor zijn tijd en moeite krijgt hij sarkastische en bijna beledigende reacties van onze "mederedders". Zij moeten zich schamen, de inhoudelijke reacties natuurlijk uitgezondert. Peterzelf, ik hoop dat je genoeg hebt kunnen filteren om een antwoord op je vraag bij elkaar te kunnen breien, bedankt voor je uitgebreide reactie. De discussie gaat nog even door denk ik.  O0

 :) Pamela vindt dat brigades zich aan hun primaire taak moeten houden. Ook de behandelplek afschermen valt daaronder, maar niet het fysiek tegenhouden van personen. Je kan gewoon zeggen stoppen maar als iemand toch doorloopt, so be it! Voor de rest voorkomk de verdrinkingsdood en help mensen in nood op hety water of strand, maar trek daar de lijn. Geen beveiliging van feesten partijen of andere evenementen. Krijg je alleen maar verwarring door. En als een lid meer wil dan dat, dan denk ik : "ach, so be it!"  >:D

Pamela


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #76 Gepost op: 16 juli 2007, 23:36:51
Hoe kan ik hier nog zinnig op reageren? Wie het weet mag het zeggen, ook via PM als dat de voorkeur geniet. ^-^

Niet voor het eerst breng je je studie ter sprake in een topic. Prima op zich
maar als je stelt dat deze studie inzicht geeft in bepaalde zaken dan is het
niet zo vreemd dat ik daar belangstelling voor heb. Een zinnige vraag die een
zinnig antwoord kan opleveren waar we allemaal wat aan hebben.

Mogelijk dat dit in het nieuwe topic kan. Maarten heeft in ieder geval een goede
aftrap gegeven door beknopt aan te geven wat deze studie inhoud:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,18918.0.html


Cyrus

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 17 juli 2007, 09:31:55
Op en rond het strand wordt multidisciplinair samengewerkt. Zo kan het dus bij ons gebeuren dat tijdens een ongeval een RB lid de 4x4 politie jeep bestuurd, terwijl de dienstdoende agent een ambulance naar een andere oprit verplaatst en de twee plegen met RB chauffeur op weg naar een incident zijn.

Dit lijkt natuurlijk allemaal wel ok maar wil je als vrijwillegers van een hulpverleningsorganisatie wel met mooie oranje shirts in een politieauto rijen? Dan word je natuurlijk al gauw geassioseerd met de politie en dat is toch een heel andere tak. Moet je niet doen. Zouden een aantal leden niet eens stil moeten staan bij het feit dat er nou eenmaaal verschil zit tussen profesionals en vrijwillegers? Ik vind dat de politie somige taken als ramptoeristen tegenhouden of politiewagens wegrijden nooit moeten uitbesteden aan redingsbrigadeleden of andere vrijwilegers wat dat betreft. Die vrijwillegers die willen wel, het enthausiasme is groot, het verantwoordingsbesef daad en gevolg vaak gering. Doe je vrijwillegerstaak en laat je niet opschepen met taken waar je niet voor bedoeld bent, ondanks het grote enthausiasme...


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #78 Gepost op: 17 juli 2007, 11:36:27
Dit lijkt natuurlijk allemaal wel ok maar wil je als vrijwillegers van een hulpverleningsorganisatie wel met mooie oranje shirts in een politieauto rijen? Dan word je natuurlijk al gauw geassioseerd met de politie en dat is toch een heel andere tak. Moet je niet doen. Zouden een aantal leden niet eens stil moeten staan bij het feit dat er nou eenmaaal verschil zit tussen profesionals en vrijwillegers? Ik vind dat de politie somige taken als ramptoeristen tegenhouden of politiewagens wegrijden nooit moeten uitbesteden aan redingsbrigadeleden of andere vrijwilegers wat dat betreft. Die vrijwillegers die willen wel, het enthausiasme is groot, het verantwoordingsbesef daad en gevolg vaak gering. Doe je vrijwillegerstaak en laat je niet opschepen met taken waar je niet voor bedoeld bent, ondanks het grote enthausiasme...

Is allemaal onder het mom van een oude campagne... "Die pet past ons allemaal"   ;)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #79 Gepost op: 17 juli 2007, 21:11:19
 :) Pamela vindt dat brigades zich aan hun primaire taak moeten houden. Ook de behandelplek afschermen valt daaronder, maar niet het fysiek tegenhouden van personen. Je kan gewoon zeggen stoppen maar als iemand toch doorloopt, so be it! Voor de rest voorkomk de verdrinkingsdood en help mensen in nood op hety water of strand, maar trek daar de lijn. Geen beveiliging van feesten partijen of andere evenementen. Krijg je alleen maar verwarring door. En als een lid meer wil dan dat, dan denk ik : "ach, so be it!"

Dit lijkt natuurlijk allemaal wel ok maar wil je als vrijwillegers van een hulpverleningsorganisatie wel met mooie oranje shirts in een politieauto rijen? Dan word je natuurlijk al gauw geassioseerd met de politie en dat is toch een heel andere tak. Moet je niet doen. Zouden een aantal leden niet eens stil moeten staan bij het feit dat er nou eenmaaal verschil zit tussen profesionals en vrijwillegers? Ik vind dat de politie somige taken als ramptoeristen tegenhouden of politiewagens wegrijden nooit moeten uitbesteden aan redingsbrigadeleden of andere vrijwilegers wat dat betreft. Die vrijwillegers die willen wel, het enthausiasme is groot, het verantwoordingsbesef daad en gevolg vaak gering. Doe je vrijwillegerstaak en laat je niet opschepen met taken waar je niet voor bedoeld bent, ondanks het grote enthausiasme...

In de theorie lijkt het allemaal zo mooi. Ieder zijn eigen taak; functiedifferentiatie. Maar iedereen weet dat de praktijk niet overeenkomt met de theorie.
Wat is de taak van de reddingsbrigade?   ..Het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood..
Wat is de taak van de brandweer? .. De brandweer houdt zich voornamelijk bezig met het beperken en bestrijden van brand en brandgevaar. Dit is de traditionele taak van de brandweer.

Tevens biedt de brandweer hulp aan burgers bij allerlei andere incidenten.
Hierbij valt te denken aan het bevrijden van mensen of dieren die bekneld zitten (bijvoorbeeld bij een verkeersongeval of andere situaties), het bieden van hulp wanneer mensen, dieren of voertuigen te water zijn geraakt of op een andere manier in nood zijn. Daar hoort tevens bij het leegpompen van ondergelopen ruimten, het opheffen van gevaarlijke situaties bij storm en het opruimen van stormschade. Al deze activiteiten vallen onder de repressieve taken van de brandweer.

Daarnaast vervult de brandweer proactieve, preventieve en preparatieve taken.
bron: http://www.haarlem.nl/smartsite107.htm

Is de reddingsbrigade zowiezo dan al niet bezig om buiten hun 'huisje' te werken?

Diegene die de mening hebben dat de reddingsbrigade zich alleen maar dient te beperken tot het zwemmend en varend redden van drenkelingen vind ik wel erg beperkt. Een hulpverlening is niet te plannen, hierop dien je zo goed mogelijk te reageren cq. anticiperen.

Er zijn een aantal personen die vinden dat de reddingsbrigade niet als taak dient te hebben om de plaats incident af te schermen
Ook de behandelplek afschermen valt daaronder, maar niet het fysiek tegenhouden van personen.
Wat heeft het voor zin om een lokatie af te zetten en er vervolgens deze afzetting niet te bewaken?

Leg mij dan eens , als voorbeeld, uit hoe de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade hier anders moeten reageren?  http://www.hvrb.nl/strand/tim.html en let dan even op het stukje tekst : Binnen enkele minuten moet het strand ontruimd worden. Mensen met koelboxen, ligstoelen en windschermen moeten allemaal direct weg. Uiteindelijk wordt er ruimte gemaakt door de badgasten met redlijnen opzij te schuiven. Trek maar een blik dienders open, zodat zij het strand kunnen ontruimen??

Zelf heb ik als reddingsbrigadelid al een aantal keren een plaats incident afgezet met een reddingsboot, om de duikers van de brandweer, en onze eigen duikers, veilig te stellen voor overvaring. (afzetten van lokatie incident; volgens sommigen hier geen taak van een reddingsbrigade, maar van de politie.)
-of valt het duiken naar drenkelingen óók niet onder de taak van de reddingsbrigade, daar dit al onder de taak van de brandweer valt?-

Mijn mening is om je flexibel op te stellen tijdens hulpverleningen, daar ook de professionele hulpverlener het ook niet direct goed georganiseerd krijgen. Dit door het vroege tijdstip na opstarten hulpverlening of door gebrek aan beschikbaar personeel.

De mening van sommigen dat de pers gewoon zijn werk moet doen, deel ik niet. Het zal in het voorbeeld van deze topic niet voor niets zijn dat die dame daar het publiek tegenhoudt. En of je dan gewoon onbeschoft doorloopt terwijl iemand daar moeite doet om de plaats incidentent te beveiligen? Misschien zijn de personen achter de afzetting wel getuigen / familie of vrienden. Als pas aangekomen pers weet je dit niet. Het getuigt dan van fatsoen om je aan de gestelde regels te houden. Als de pers op dat moment twijfelt over de bevoegdheden van de reddingsbrigade, waarom is hij / zij dan niet lang een van de politieagenten gelopen om dit te verifiëren? Waarom is Peterzelf niet langs de vorige agent gegaan en aangegeven dat hij tegengehouden werd verder op de pier?

Mijn persoonlijk mening over de pers welke deze soort vermeende "nieuwsfeiten waar iedereen recht op heeft om weet van te hebben" moet coveren zal ik voor mij houden... :-X

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge