[Rode kolom] Tankwagen gekanteld

Auteur Topic: [Rode kolom] Tankwagen gekanteld  (gelezen 31642 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

korsakoff

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 17 juli 2007, 08:50:09
Update:

Fikkie heeft zich zeer kranig geweerd. Brandweer-ZH18-402 was benieuwd naar de nummers van de tankwagen: het betreft 1203/33 en 1202/30.
De politie vertelt het volgende:
De A28 vanuit de richting Assen is afgesloten. Verkeer van de A7 worden beide richtingen via de noordelijke ring rondom Groningen geleid. Op beide wegen staan reeds lange files en de spits moet nog beginnen. Afzettingen onder en naast de snelweg gaan niet lukken door personeelstekort. Als dit nodig is, wordt het ME-peloton opgeroepen maar dat duurt inclusief opkomst naar incidentlocatie een uur.

De SB is aanwezig met een reservevoorraad identiek schuimvormend middel (4 m3). De explosiegevaarmeter slaat niet uit maar het meetbuisje van de ROGS geeft wel een uitslag op benzine/diesel (buisje is niet specifiek genoeg om onderscheid te maken). De lucht doet vermoeden dat het om benzine gaat. Er is een schuimdeken over de plas gelegd. Het is op het oog niet vast te stellen of de vloeistof uit de tank komt. In ieder geval is de tank vervormd op de delen die de grond raken en die op de personenauto liggen.
Daarnaast is de HA-basis en de COH en de VC-2 ter plaatse. Ook de OvD en de ROGS zijn ter plaatse.

De ambulancebemanningen hebben de volgende situatieschets:
Onbekend hoe de toestand in de geplette auto is, moet heel erg zijn, heeft de hoogste tijdsdruk.
De chauffeur van de tankwagen is een T1 met forse beknelling.
Van de twee auto's die op de tankwagen gebotst zijn, moet één chauffeur voorzichtig verwijderd worden, T2. De andere is ook T2 maar al zelf uitgestapt.
De botsing in de file zorgt voor een auto die niet meer open wil en voor twee personen die met beleid bevrijd moeten worden. Eéntje is T1 en eentje is T2.
Daarnaast nog een stel T3-inzittenden die nu door de politie 'geraapt' worden.


En nu? Welke prioriteitstelling? Wat adviseert de ROGS, wat doet de OvD en welke deskundigen zijn interessant om ter plaatse te krijgen?

Volgende update: woensdagavond of donderdagochtend


Harry007

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 17 juli 2007, 09:24:43
Update:
Afzettingen onder en naast de snelweg gaan niet lukken door personeelstekort. Als dit nodig is, wordt het ME-peloton opgeroepen maar dat duurt inclusief opkomst naar incidentlocatie een uur.


Kan rijkswaterstaat hier niet voor zorgen dan? Die zijn tenslotte wegbeheerder en hebben voor afzettingen ed hele mooie spulletjes.
Vanwege IM zal de berging ook wel aanwezig komen, waarschijnlijk alleen een kleine wagen voor te observeren wat er nodig is, deze kan dan alvast een telekraan gaan fiksen, en eventueel helpen met afzetten/omleiden/kleine schadegevalletjes meenemen.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #42 Gepost op: 17 juli 2007, 10:11:57
Misschien ook nog handig om een CT van  Groningen airport-Eelde standby te zetten.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2007, 20:07:48
Even een vraagje:
Wordt met T1/T2/T3 de ernst van de verwondingen van de so aangeduidt??


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2007, 00:38:30
Even een vraagje:
Wordt met T1/T2/T3 de ernst van de verwondingen van de so aangeduidt??

Ja, voor uitleg over de betekenis gebruik even de zoekfunctie op het forum ;)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #45 Gepost op: 18 juli 2007, 22:35:29
zoals mij geleerd is op de opleiding is slachtoffers nu onze eerste prio haha. nee geintje we gaan beginnen met de slachtoffers dicht bij de tankwagen. onderstutten, en schouwen. ik denk dat we gaan beginnen met de vrachtwagen chauffeur als eerste, zeker omdat hj het verste van de tank afzit is dit tot dat de tank goed geschouwd is de beste oplossing. verder 1 ts en hv de ongevallen in de file laten doen. zorgen dat er ten alle tijden een ploegklaarstaat met schuim om direct in te grijpen mocht er iets mis gaan. na de chauffeur van de vrachtwagen beginnen we met de voertuigen onder de tankwagen. wat een rogs of ovd zegt ik denk : VEEL SUCCES!!! en voor de rest heb ik geen idee.

oja vraag effe aan rijkswaterstaat of ze schermen zetten tegen de kijkers file. dank je.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #46 Gepost op: 19 juli 2007, 07:46:01
Nu we al even bezig zijn is er ondertussen al meer bekend hoe groot de tankwagen is en hoeveel lading deze nog bij heeft?
zo te horen/zien is de tank dan lek. Laat de ovd maar vast een andere tankwagen komen om straks het een en ander over te kunnen pompen. Hierbij kan hij ook een grote kraan laten komen om proberen eerst het voertuig rechtop te zetten en dan het lek te dichten. Aangezien het zeer waarschijnlijk benzine is kies ik voor de eerste optie om te gaan pompen. dit kan redelijk gecontroleerd zonder ergens vonken te trekken.

voor de rest ben ik met "mijn ts en hv" uit gespeeld want wij hebben de tankwagen onder controle en dat willen we zo houden. ik kan 2 mensen missen die ik niet als koppel maar puur aan de ggd ter beschikking kan stellen als gewonden verzorgers. ze hebben geen materiaal en kunnen dus ook niets anders betekenen. ik wil mijn materiaal bij de tankwagen houden.

Ik zou ovd-b en ovd-g of ovdb met eerste ambu even een rondje laten lopen en trieeren wat de geneeskundige kant het liefst als eerste geholpen wil hebben. HIerop gaan we dan de eerst komende voertuigen op inzetten en verder af handelen als "normale"ongevallen. Zo te lezen heeft de persoon in de geplette wagen een hoge tijdsdruk. dit lijkt me op zich ook erg logisch. Alleen dan zal de tankwagen omhoog moeten met de kans dat het lek verder gaat scheuren en de gevolgen niet te overzien zijn. of de tankwagen moet leeg zijn ;) het is heel moeilijk om nu van achter een beeldscherm met alleen maar tekst om een beeld te vormen van hoe de situatie daar werkelijk is of we iets kunnen doen en hoe we dat kunnen doen. is er beeldmateriaal?

Ja de file. Erg vervelend voor die mensen maar zolang het lek nog niet dicht is. (ik heb het wel onder controle) en er nog beknelingen zijn dan laat het nog maar even omrijden. dit is nu toch al in gang gezet en ja ze wachten maar even. Nu kan je gewoon veilig werken zonder dat je voor ej sokken gereden word van de kijkers op dezelfde en de andere rijbaan!


korsakoff

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 19 juli 2007, 08:38:01
De update:

Er zijn inmiddels 4 TS-en, 1 HV-1, 1 SB, 1 OvD en 1 HOvD/ROGS ter plaatse.
De gewonden uit de personenwagens achter de vrachtwagen en in de file zijn of worden nu bevrijd.
Uit verkenning blijkt dat de plas op dit moment niet groter wordt maar er is geen garantie dat de tank niet lek is.
Om de vrachtwagenchauffeur te bevrijden moet de cabine gelift worden. Dit kan met de spullen en kraan van de HV-1 maar het is mogelijk dat de tank dan een beetje beweegt.
De inzittende(n) van de geplette personenauto kunnen alleen bereikt worden als de tankwagen opgetild wordt. Er is een zwaar bergingsvoertuig beschikbaar. Een lege tankwagen is onderweg maar het duurt nog zeker 30 minuten voordat hij er is. Daarnaast is niet zeker dat de aansluitingen van de slangen nog functioneren.
De compartimenten van de tankwagen (4 stuks) bevatten nog ongeveer 2 keer 6000 liter benzine en 2 keer 5000 liter diesel. De compartimenten zitten om en om: voorste is benzine, dan diesel, weer benzine en als laatste diesel.

Bedenk een list hoe de slachtoffers bevrijd kunnen worden en de risico's mbt (verdere) lekkage van diesel en/of benzine beperkt worden/blijven.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #48 Gepost op: 19 juli 2007, 17:14:16
een tankfdichtingset klaarleggen. verder wil ik lage druk luchtkussen tussen de auto en de tankauto. die kunnen misschien ook een deel van de lekkage tegen houden als je hem tegen een mogelijke lek en de auto zet om hem omhoog te drukken met de luchtkussen. op welke manier kunnen wij de slachtoffers in de voertuigen bereiken. kunnen ze er misschien via de voorkant of achterkant uit?? met de kraan van de hv de tankwagen stabiliseren.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


korsakoff

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2007, 12:18:22
De reacties op de laatste update blijven vrijwel volledig uit. Wel jammer want het is een soort ongeval dat wel wat vaker voorkomt. Daarom bij deze mijn einde aan de casus:

De boekenwijsheid 'ruim afzetten' werkt in deze situaties vrijwel nooit. De infrastructuur is 'gestapeld' (onder de weg lopen diverse fietspaden en wegen die niet bereikbaar zijn vanaf de snelweg en die lastig af te zetten zijn. Het ontruimen van de omgeving is eveneens een schier ondoenlijke zaak.

Volgens mij is dat ook niet nodig: een volledig falen levert conform de berekeningen uit Rotterdam-Rijnmond op asfalt een plas van ongeveer 600 m2. Deze plas kun je beperken door met behulp van oilbooms een soort bassin op te bouwen rondom de vrachtwagen. Je kunt dan met schuim, plastic zeil of piepschuimen platen de plas afdekken. De effecten van zo'n plasbrand beperken zich tot enkele tientallen meters.

Het knelpunt zit hem in de chauffeur van de tankwagen en de inzittenden van de geplette auto. Het gaat hier om het redden van mensenlevens en daarbij is een verhoogd risico te verantwoorden. Voor de geplette auto zou ik kiezen voor een combinatie van technieken: de tankwagen moet een klein beetje gelicht worden zodat de auto vrij komt. De auto moet vervolgens op rustige wijze onder de tankwagen weggetrokken worden, wellicht via een klapschijf/constructie. De tankwagen moet wel zodanig onderstopt worden dat hij stabiel blijft staan. Hem in een keer rechtop zetten is een riskante bezigheid: door de vloeistofschommeling kan hij zo de andere kant op klappen.
Maar voordat je de tankwagen van de personenauto licht, moet je eerst de chauffeur bevrijden. Hierbij kun je de cabine voorzichtig optillen. De risico's voor de mensen in de personenauto zijn relatief gering: de tankwagen rust al ruim op dat voertuig en als de tankwagen goed onderstopt is, zal dat amper erger worden.

Als de personenauto vrijgetrokken is en de slachtoffers bevrijd zijn (net als de chauffeur van de tankwagen) kun je samen met de deskundigen van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat en commerciële bedrijven als Wilchem, Ecoloss, etc. beoordelen of je de tankwagen rechtop zet, of dat je hem eerst leeg pompt.

Als iemand uit eigen ervaring hier wat meer zou kunnen vertellen over omgvallen tankwagens en de wijze van optreden dan zou ik dat erg leuk vinden!

Succes aan de volgende casus-begeleider!