you're right!
eens even kijken hoor
Waarom voor IV gekozen?Al vanaf kind interesse in de brandweer en alles wat hiermee te maken heeft, je wordt dus brandweerman. Wanneer je beschikt over de capaciteiten om het vwo te doorlopen dan weet je wel dat er meer in kan zitten dan het zijn van beroepsbrandweerman. (Niets ten nadele van iemand hoor!!) Je gaat kijken naar wat de mogelijkheden zijn en komt al gauw uit op bouwkunde om zo de brandweerwereld in te stromen... maja Peter had eigenlijk helemaal geen zin in bouwkunde. Toch maar het natuur&techniek-profiel gekozen. In de vierde kwam ik de opleiding (hbo) Integrale Veiligheid tegen. Dit leek me dan ook wel wat. Vanaf het begin bezig zijn met veiligheid. Omdat er zoiets niet op universitair niveau was/is toch maar besloten dit te gaan doen. Heb wel eerst m'n vwo gewoon afgemaakt en in 6 jaar voltooid.
Maar dus gekozen voor IV vanwege het feit dat je vanaf dag 1 bezig bent met het oplossen van veiligheidsvraagstukken.
Waar?Voor mij was Utrecht de meest logische optie maar omdat ik geen economie in m'n examenpakket had zitten wilde ze me niet zomaar in het tweede jaar toelaten. (stom, stom, stom...
) Navragen in Den Bosch leverde wat minder moeite op en zodoende gekozen voor Den Bosch. Heb de opleiding dan ook in 3 jaar kunnen doen. Iets wat momenteel volgens mij al niet meer mogelijk is.
Wat wilde ik met IVZoals eerder al beschreven wilde ik de kant van de brandweer op. Op dat moment nog geen directe link naar de officiersopleiding ivm de (toen de tijd) negatieve verhalen over ervaring etc...
Wat wil ik nu met IVIn het derde jaar stage gelopen binnen de rampenbestrijding gelopen en dat is me echt heel goed bevallen, dat wilde ik dus ook wel. Toch besloten voor de officiersopleiding te gaan, juist omdat de selectie erg zwaar is. Dat is ook wel gebleken want ben na de 3e dag afgevallen... en met mij vele anderen.
De brandweer blijft trekken, maar de rampenbestrijding niet minder. Aangezien ik nog geen repressieve papieren heb wordt een baan bij de brandweer een stuk lastiger. Ik hoop dan ook via een baan binnen de rampenbestrijding ook in te kunnen stromen in de wereld van de vrijwillige brandweerman.
(dus als iemand nog wat weet!!)Er is momenteel al wel de mogelijkheid om door te studeren op een universiteit binnen bestuurskunde en dan je master "safety en nog wat"
te halen.
Wat nog belangrijk isNaar mijn idee heb je door het volgen van IV geen streepje voor op andere kandidaten die solliciteren bij brandweer of politieopleidingen. Al heb je de hogere hotelschool gedaan, ze kijken naar je capaciteiten als manager. Of je dan al weet wat TP, TS, persvoorlichter, etc... betekent vinden ze niet interessant. Natuurlijk is de opleiding wel een mooie basis en zal tijdens je verdere opleiding bij politie of brandweer grote voordelen opleveren.
(teveel kennis van het vak zou ook weleens nadelig kunnen zijn... als ik kijk naar mijn eigen selectieproces)Al met al ben ik blij de opleiding afgerond te hebben. Het is een mooie basis van een (hopelijk) leuke carriere binnen brandweer/rampenbestrijding. Wat mij betreft zouden ze deze ook op universitair niveau moeten gaan uitzetten, om meer breedte te krijgen.
Ik zeg express niets over de inhoud van de opleiding in Den Bosch omdat deze de afgelopen tijd nogal is veranderd tenopzichte van mijn traject. zie de site voor meer info. (mijn mening... via PM
)
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel!!
Peter