VWS voor arrestatieteam

Auteur Topic: VWS voor arrestatieteam  (gelezen 4024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peteroff

• Gast
Gepost op: 24 juli 2007, 17:23:30
Afgelopen nacht hebben collegae van mij uren (!) paraat gestaan bij een actie van het arrestatieteam (AT) van de politie in de regio Apeldoorn. Dit team ging een inval doen in de nasleep van een schietpartij -waarbij een agent gewond raakte- de dag er voor.

Vraag aan ervaren ambu-coll in wellicht het westen des lands.... Gaat er bij een AT inzet voor een vuurwapengevaarlijke verdachte altijd een ambulance mee? Of is dat -zoals wij hier nu denken- bij ons gedaan omdat we dit soort AT-actie's niet echt gewend zijn in onze regio......

We staan wel heel vaak bij de royal flights van het Koninklijk Huis (aan en afvoer prinsen en prinsessen per helikopter vanaf Paleis het Loo), maar dit was voor ons iets nieuws.

Ben gewoon nieuwsgierig of dit in andere (lees drukkere "misdaad"regio's) ook normaal is.
Achtergrond is verder dat daardoor de halve regio aan het rijden bleef, w.o. twee slaapdiensten en VWS-ellende. En dat vond ik wat sneu.

Let op: dit is geen waardeoordeel ten opzichte van het werk van het AT, maar gewoon een vraag uit het beroepsveld.

Advies

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2007, 17:58:24
Preventief aanwezig zijn voor de inzet van collega's behorende tot de hulpverleningsketen, een goede zaak. Ook bij grote brand worden ze ingezet, inzet met verhoogt risico, zorg dat je goed voorbereid bent. Optredens van een AT hebben de ervaring opgeleverd, vandaar de inzet en is voor het hele land van toepassing.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2007, 17:59:22
Ik denk dat je totaal geen idee hebt hoeveel van die AT inzetten er plaats vinden in de regio waar jij werkzaam bent (ik in ieder geval niet). Het aantal AT inzetten is veel groter dan menigeen denk en bij de meeste inzetten staat geen ambu paraat.

Ik denk dus niet dat het is "omdat we dit soort AT-actie's niet echt gewend zijn in onze regio......"
Het zal eerder de verwachting geweest zijn dat de verdachte zich niet zonder slag of stoot zou overgeven, waardoor vuurwapengeweld van de politie misschien noodzakelijk was (met daaropvolgend behandeling van het SO/verdachte door jullie).

Niet zo lang geleden is namelijk ook een verdachte neergeschoten omdat diegene zich niet wilde overgeven. Medische zorg standby is dan wel prettig natuurlijk.

In sommige landen zijn er EMS'ers die standaard met het AT (SWAT zo je wilt ;)) mee gaan. In Nederland is één lid van het team wat verder ontwikkeld op medisch gebied dacht ik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

(PS: Had deze AT actie misschien niet geheim moeten blijven? Het is nogal een gevoelige zaak...)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2007, 18:07:54
Preventief aanwezig zijn voor de inzet van collega's behorende tot de hulpverleningsketen, een goede zaak. Ook bij grote brand worden ze ingezet, inzet met verhoogt risico, zorg dat je goed voorbereid bent. Optredens van een AT hebben de ervaring opgeleverd, vandaar de inzet en is voor het hele land van toepassing.

Je was me net voor, maar we zijn het niet helemaal eens zie ik.

Ik geloof echt niet dat voor elke AT inzet een ambu stand-by staat. Of begrijp ik je verkeerd?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

peteroff

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2007, 18:33:01
(PS: Had deze AT actie misschien niet geheim moeten blijven? Het is nogal een gevoelige zaak...)

Bedankt voor jullie reactie's tot zover. Ik wist het gewoon niet en hier, 50 personeelsleden op deze standplaats met 9 ambulance's, hadden we het gewoon nog niet eerder bij de hand gehad. Ik ben ook niet tegen deze vorm van VWS, ik was gewoon benieuwd. En daarbij het gegeven dat de enige parate auto in een regio van meer dan 350.000 inwoners uren lang onttrokken is. Op Zwolle, Utrecht en Arnhem na (let op de absurde afstanden!) is de rest namelijk alleen piket- of slaap. Dat geeft wel een klein risico.

Wat de geheimhouding betreft: Gezien mijn beroep kun je je wel voorstellen dat ik misschien wel veel meer weet dan alleen maar bovenstaande. Te meer omdat het hier een agent betreft en wij daar beroepshalve natuurlijk wel wat van kennen. Wie weet ook dit slachtoffer. Maar met mijn oorspronkelijke bericht kan ik toch niet zeggen dat ik een geheim verklap. Iedere (burger)getuige kan meer zeggen dan ik doe (aard inzet, samenstelling AT, opstelplaatsen AT, signalement of zelfs specifieke gegevens van verdachte, adres, huisnummer, wijk, tijdstip, achtergrond slachtoffer, zijn of haar gezin, zijn of haar letsels, actuele stand van zaken etc). Het valt natuurlijk wel op als een AT in de nachtelijke uren gaat rommelen. Maar wel goed dat je me scherp houdt, wat dat is natuurlijk erg belangrijk.

Karim

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2007, 18:52:21
't komt hier af en toe voor, ik ben al 'n paar keer bij 'n dergelijke politie invallen meegeweest.

We worden dan eerst naar de briefing op 't politiebureau gestuurd waar we horen hoe en wat, en gaan dan met de politie of arrestatie teams terplaatse waar we 'n positie krijgen toebedeeld, en indien nodig worden we gevraagd om in actie te komen.

Overigens hebben we hier allemaal een eigen kogelvrije vest (het zelfde als die van de politie) dat uiteraard ook bij dat soort actie's gedragen wordt.

En soms zitten we inderdaad 'n paar uur voor niks te wachten buiten (leesboek mee, spelletjes op gsm spelen, bellen/txten, of gewoon gezellig babbelen) en soms is 't na 5 minuten al BANG BANG BANG en gaan we onder politie begeleiding het gebouw in.

Vaak vraagt 't EOC (MKA) wel van te voren aan 't betreffende team of ze bezwaar hebben tegen 'n dergelijke inzet. Er zijn bijv. een aantal vrouwen (al dan niet met kleine kinderen) die liever niet in dit soort situatie's terecht komen maar er is ook 'n groep die altijd wel in is voor dergelijke actie, dus als er meerdere voertuigen vrij zijn wordt vaak eerst gevraagd of dat team iets voelt voor 'n politieactie.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2007, 18:56:37
De inval is vannochtend ook al besproken op het landelijke nieuws, door de persvoorlichter zelf naar buiten gebracht.

De enige keer dat ik bij een AT inval was, stond er wel een ambu paraat, dit omdat er een kindje gegijzeld werd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Advies

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2007, 21:04:55
Je was me net voor, maar we zijn het niet helemaal eens zie ik.

Ik geloof echt niet dat voor elke AT inzet een ambu stand-by staat. Of begrijp ik je verkeerd?

Correct je begrijpt mij verkeerd, niet iedere inzet, het is een kwestie van afweging naar risico.

Bart S

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2007, 21:26:21
Twee situaties die ik heb meegemaakt (het zal voor iedereen duidelijk zijn dat ik verder niet op de invallen inga, ook niet per PM of mail!):

Casus 1: stand-by wat vooraf door de MKA met ons besproken werd. Vervolgens 1x ambu voor briefing op het politiebureau en daarna mee, en toen het 'spannend' werd een tweede ambu stand-by op de post.

Casus 2: na een AT-inval om een gewonde te zien en evt. te behandelen danwel vervoeren.

Mijn conclusie:  per inzet wordt het afgewogen.

Advies

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2007, 23:23:59
AzNOG, Niets verkeerds aan je verhaal en je vraag, aktie is achter de rug, op naar de volgende klus.

goede wacht allen of veel kijk en lees plezier

tot slot voor Bart S. "het zal voor iedereen duidelijk zijn dat ik verder niet op de invallen inga, ook niet per PM of mail!" overbodige zin als je in het vak zit, je kent de spelregels.

Zit je in het vak?