waarschuwings systeem verplichten of niet

Auteur Topic: waarschuwings systeem verplichten of niet  (gelezen 1648 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

maverickjack

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 9 augustus 2007, 11:19:14
Studenten maken waarschuwingssysteem hulpdiensten
09 augustus 2007, 10:28  (2 reacties)

TWENTE (ANP) - Tweedejaarsstudenten van de studie Elektrotechniek aan de Universiteit Twente hebben een systeem ontwikkeld waarbij automobilisten worden geattendeerd op naderende hulpdiensten. Ronan van der Zee, de docent van de studenten, bevestigde donderdag een bericht hierover in Trouw.

,,We wilden een soort alarmering hebben voor automobilisten die aangeeft: pas op, er is een hulpdienst in aantocht'', aldus Van der Zee. De studenten ontwikkelden een zenderapparaatje waarbij radio's automatisch zachter worden gezet.

Het apparaat maakt gebruik van het radio data system (RDS) dat tegenwoordig in iedere auto aanwezig is. Van der Zee legt uit dat bijvoorbeeld tijdens het luisteren naar Radio 3, RDS automatisch over kan schakelen naar een filemelding van Radio 1.

Wat is jullie mening moeten mensen dit laten inbouwen in de auto's of niet

korsakoff

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2007, 11:29:38
Verplichten zou betekenen dat iedereen verplicht een radio in zijn auto zou moeten hebben dat uitgerust is met dat Traffic Alert systeem én dat iedereen verplicht is de radio altijd aan te hebben tijdens het rijden. Lijkt mij bijzonder onaangenaam en lastig te controleren. Ook werkt het in de hand dat mensen sirenes niet horen omdat ze de radio aan hebben....

Kort en goed: leuke gadget met een positief effect maar alleen voor mensen die willen. Niet verplichten wat mij betreft.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2007, 11:47:26
Zoals ik het bericht heb begrepen, hoeft er in mijn luxe-auto geen aanpassing te gebeuren. Het werkt immers op de RDS die reeds in mijn autoradio zit. Als ik de radio niet aanheb, dan is het systeem ook overbodig, ik hoor dan immers de sirene..

Was het juist niet bedoeld voor de situaties dat ik teveel herrie uit mijn radio laat komen en daardoor de sirene niet hoor???

kortom, m.i. een prima uitvinding!

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2007, 09:29:44
Na een half uurtje ouwenelen met een collega tot de conclusie gekomen dat het voor het leeuwedeel van de bevolking een uitkomst is, alleen voor het hulpverleningspersoneel heeft het het nadeel dat er bij een A1/prio1 rit geen muziek meer gehoord zal worden terwijl er gewerkt wordt......

misschien moeten de heren uitvinders daar even aan denken, de arbeidsvitamientjes moeten uiteraard ook ingenomen worden hè?

mzzl, d'n Druif ;D
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2007, 12:56:05
Dit item is elders op het forum ook gepost, dat artikel is iets uitgebreider :

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15389.msg517069.html#msg517069

Groeten, Peter.