EHBO bij de wielerronde

Auteur Topic: EHBO bij de wielerronde  (gelezen 24486 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2007, 11:06:51
Vind niemand het nou vreemd dat er een valpartij met een tandem is gebeurd en de buddy helemaal niks heeft??
En dat die buddie gewoon doorfietst, hoewel hij niet kan/mag finishen in zijn uppie??
Wilde ik ff checken hoor!
Golly

Moet ik dit opvatten alsof je twijffelt aan het feit dat deze casus echt gebeurt is? Tot vandaag weet ik nog niet waarom de buddy doorfietse. Later is hij wel terug gekomen in de auto maar toen waren wij nog bezig met het SO. Toen dachten we er niet aan te vragen waarom hij weg fietste ;-) MAar daar gaat deze casus ook niet over ;-) Dus zullen we terug gaan naar de casus? Iemand nog aanvullingen of ideeën over wat tot nu toe bekent is?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2007, 11:09:25
ik zou eerst een snelle check doen en kijken of het slachttoffer kan verplaast worden zodat er geen gevaar ontstaat voor de andere renners
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2007, 20:58:21
Houd er rekening mee dat de stoker (de renner achterop) meestal visueel gehandicapt is, de machinist, (voorop) niet. 8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2007, 22:04:25
Houd er rekening mee dat de stoker (de renner achterop) meestal visueel gehandicapt is, de machinist, (voorop) niet. 8)

Daarom vraag ik maar liever even... ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2007, 18:09:33
Oke, hier een update omdat het verdacht stil blijft ;-)

Je besluit het nog niet te melden aan het NCS omdat je nog niet weet of het ernstig is. Je hebt zelf op je post een sjarrytank met 10 liter lauw-koud water en daarnaast een deken. Je besluit te gaan kijken wat je SLO mankeert.

Je knielt bij je SLO neer vraagt hem wat er is gebeurt. Stotterend vertelt hij je dat hij achterop zat en ze achter de motor van de regionale tv reden toen ze de bocht in gingen. Door de luchtverplaatsing van de motor, waar zij dus in zaten, kon zijn buddy niet optijd een glad stuk ontwijken en zijn ze onderuit gegaan en is hij een meter of 2 over de grond geschuurd. En hij is met zijn hoofd op de grond geknalt.

Zijn buddy is verder gefiets maar die zou, volgens je SLO, niets hebben. Zelf heeft hij erg veel pijn aan bij zijn sleutelbeen.
Ter verduidelijking: Je SLO is niet blind maar heeft een verstandelijke beperking.

VRAGEN:
- Hoe ziet je Eerste Hulp er nu uit?
- Je bent alleen, vraag je aan het NCS toch assistentie?
- Wat doe je met de Buddy?
- Welke door-vraag vragen stel je je SLO?

Nou, laat het maar horen!
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2007, 18:15:43
ik zou hem uitvragen desnoods met gebaren.

ik nu contact op nemen met de organisatie en zowiezo de vraag of er begeleiding is voor de gehandicapte.
de buddy laat ik bij de finsch eventjes na kijken door de post daar.


vragen:

kan je de pijn aanwijzen op mijn schouder
kan je zeggen van o tot 10 hoeveel pijn het doet
heb je weleens wat gebroken
hoe voelt het nu
heb je nog ergens anders pijn
wat is er gebeurt
kan je je arm bewegen
wat is je naam
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2007, 20:13:48
Nou mijn ehbo bestaat eruit
het so gerust te stellen en een aantal vragen te stellen op dot moment.
Ik vraag versterking van NCS ( had ik al gedaan maarja) Werken met zijn 2en is altijd fijn, en mocht er op jouw stuk nog iets gebeuren kun je altijd nog opsplitsen.
Waarom de buddy is doorgefietst vraag ik me nog steeds af, is niet alsof de buddy in zijn eentje mag finishen.
Vragen die ik stel:
Kun je je herinneren wat er gebeurd is? Nee, dan is so bewusteloos geweest en extra alert op hoofdletsel
Heb je hoofdpijn? Ja dan hoofdletsel
Ben je misselijk?Ja dan hoofdletsel
waar doet t pijn. en doet het hier en hier ook pijn? ( SO concentreert zich vaak op een verwonding terwijl er meer zouden kunnen spelen, soms ook ernstigere als de primaire klacht)
Schouder even bekijken en eventueel brede das aanleggen.
Schaafwonden doe ik niet veel aan op dit moment, advies ze onder de douche goed schoon te maken en so moet toch naar ZKH.
Vervoer naar zkh regelen via NCS/ organisatie vanwege vermoedelijke sleutelbeenfractuur en mogelijke hersenschudding.
ook voor schaafwonden groter dan de onderarm naar arts/ zkh/hap
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2007, 20:16:56
wie weet is er wel helemaal niets met zijn hoofd aan de hand
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2007, 21:20:03
dat kan, maar dat kan ik vanachter de computer toch niet ruiken en hij zegt dat hij hard met t hoofd op de grond is geslagen.
duss rekening mee houden
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2007, 16:43:29
VRAGEN:
- Hoe ziet je Eerste Hulp er nu uit?

eerst kijken hoe so erbij ligt, en eventueel zichtbare letsels, daarna uitvragen

eerst wedstrijd stilllegen, of so van het parcours af, eventueel dmv assistentie indien er assistentie komt zou ik wedstrijd stilleggen vanwege onvoldoende parate hulpverleners.

controleren of er kans bestaat dat so hersenletsel heeft?
diagnose stellen sleutelbeen fractuur j/n?
kijken of er pupil afwijkingen zichtbaar zijn?
schaafwonden behandelen.



- Je bent alleen, vraag je aan het NCS toch assistentie?
ik vraag nog geen assistentie maar meld al wel dat er iemad op het parcours ligt.

- Wat doe je met de Buddy?
voorlopig niets, want als hij/zij nog kan verder fietsen is er toch nog niks aan de hand, waar zou ik hem /haar anders moeten vinden?? ik zie geen andere mogelijkheid.

- Welke door-vraag vragen stel je je SLO?
waar heb je nogmeer pijn?
hoe voel je je op dit moment??
eventuele schaafwonden?
denk je dat je kunt lopen?