Alarmering Duitse hulpdiensten

Auteur Topic: Alarmering Duitse hulpdiensten  (gelezen 7814 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NvdZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Niek van der Zande Photography
Gepost op: 18 augustus 2007, 18:18:48
Ik weet niet helemaal zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar kan iemand mij iets meer vertellen over de alarmering van de hulpdiensten in Duitsland?
Aangezien ik hier in Hengelo dicht bij de grens zit vraag ik me af hoe dit in zijn werk gaat.
Wordt daar nog steeds analoog gealarmeerd, of zijn ze daar ook al overgeschakeld naar een P2000 variant? Als dit het geval is, is er dan op internet ook een mogelijkheid om dit te volgen. Tot nu toe is het zo dat ik vaak pas merk dat er een grote brand vlak over de grens is als de brandweer uit Twente voor assistentie wordt gevraagd (waarbij het dan nog maar de vraag is wat de lokatie is).
Als er iemand meer informatie heeft over hoe je Duitse meldingen meekrijgt, dan hoor ik het graag.

Niek




Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2007, 00:56:54
Ik meen dat in sommige (oost)duitse dorpen de brandweer nog wordt gealarmeerd zoals in NEderland in de jaren '50 en '60: gewoon de sirene bovenop de kazerne of gemeentehuis laten afgaan, het hele dorp weet dan dat er iets is en de brandweervrijwilligers spoeden zich naar de kazerne. Is trouwens ook iets dat ik dit jaar nog heb meegemaakt in Tsjechie :)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2007, 10:19:58
In Hamburg hebben ze in elk geval pagers, a la P2000 (zal wel een ander systeem zijn, maar in elk geval tekstberichten, geen spraak).
greetz,  Enrique


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2007, 11:12:13
Ik zie af en toe testen voorbij komen dat de alarmcentrale in Hengelo Duitse voertuigen van over de grens alarmeert.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2007, 12:33:30
Ik zie af en toe testen voorbij komen dat de alarmcentrale in Hengelo Duitse voertuigen van over de grens alarmeert.

Dat is alarmering door Nederland, niet vanaf Duitse zijde.

Groeten, Peter.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2007, 13:53:17
Ik meen dat in sommige (oost)duitse dorpen de brandweer nog wordt gealarmeerd zoals in NEderland in de jaren '50 en '60: gewoon de sirene bovenop de kazerne of gemeentehuis laten afgaan, het hele dorp weet dan dat er iets is en de brandweervrijwilligers spoeden zich naar de kazerne. Is trouwens ook iets dat ik dit jaar nog heb meegemaakt in Tsjechie :)

Niet alleen in oost hoor.
In Sittard hoor je regelmatig de sirene afgaan van de duiste brandweer :)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2007, 17:43:59
daarom stond 'oost' ook tussen haakjes, wist niet zeker of het in west ook nog zo was ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2007, 03:44:32
Ik meen dat in sommige (oost)duitse dorpen de brandweer nog wordt gealarmeerd zoals in NEderland in de jaren '50 en '60: gewoon de sirene bovenop de kazerne of gemeentehuis laten afgaan, het hele dorp weet dan dat er iets is en de brandweervrijwilligers spoeden zich naar de kazerne. Is trouwens ook iets dat ik dit jaar nog heb meegemaakt in Tsjechie :)

Voor Nederlanders die niet weten dat de alarmering op deze manier gaat is dat flink schrikken. Een aantal weken geleden was ik op vakantie in het boerendorpje "Roth". Midden in de nacht gaan opeens snoeihard de sirenes aan. (klinkt als een luchtalarm). Dus wat doe je als Nederlander: uit bed, radio en tv aan, ramen en deuren dicht.. zie je 1 TS voorbij rijden naar een bermbrandje.. tja.. je schrikt jezelf wel even te pletter als je zo wakker word ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2007, 09:55:37
Voor Nederlanders die niet weten dat de alarmering op deze manier gaat is dat flink schrikken. Een aantal weken geleden was ik op vakantie in het boerendorpje "Roth". Midden in de nacht gaan opeens snoeihard de sirenes aan. (klinkt als een luchtalarm). Dus wat doe je als Nederlander: uit bed, radio en tv aan, ramen en deuren dicht.. zie je 1 TS voorbij rijden naar een bermbrandje.. tja.. je schrikt jezelf wel even te pletter als je zo wakker word ;)

 ;D en die Duitsers maar denken "wat een paniekerige mensen die Hollanders".....
greetz,  Enrique


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2007, 06:05:29
Haha ja, maar er zit ook een 2e kant aan...

Als duitsers naar NL komen en het luchtalarm gaat ivm bijvoorbeeld een brand met heeeele gevaarlijke stoffen.. zullen ze dan ook rustig op straat blijven lopen? (een deel van de nederlanders ook.. "welke idioot heeft perongeluk op het verkeerde knopje gedrukt op de centrale".. zucht..