Yep, wat ik probeerde aan te geven, is dat het Sigma, nu werkt met ideeen die in de eind 80 zijn verzonnen. Sinds implementatie een paar jaar later, is de nadruk meer op de logistieke ondersteuning en dat het allemaal binnen de spelregels past die we met lekaar verzonnen hebben..
Op het werken met ideeën die al even meegaan is volgens mij opzich niets tegen. Immers, hoe lang rijden we al auto's. Het is alleen mooi als een idee in de loop der tijd wordt aangepast aan de dan geldende eisen.
Het SIGMA is opgericht om in ieder geval het logistieke deel van de hulpverlening uit handen van de professionals te nemen. Hoe jij het formuleert, lijkt het net alsof dat niet goed is geweest. Ik ben dan ook benieuwd of je het zo bedoelt, en hoe je denkt dat het anders zou kunnen. Het lijkt me logisch dat je activiteiten ontplooid op basis van de spelregels die je met elkaar verzind. Wat klopt er volgens jou niet aan die spelregels?
Ik dik het misschien aan, maar met de huidige opkomst tijden zijn er bij de meeste calamiteiten komt de Sigma, als mosterd na de maaltijd.., of verzint de AC pas na een half uur of uur, dat ze het sigma ook hadden kunnen alarmeren..
Wanneer het probleem van de alarmering wordt opgelost, denk ik dat we al veel gewonnen hebben. En even in het algemeen. Het valt me op dat er bij het SIGMA altijd wordt uitgegaan dat we de maximale opkomsttijd nodig hebben. Bij de inzet in Friesland in juni, was het SIGMA binnen 30 ter plaatse in een uithoek van de provincie.
En als ik dan evaluatierapporten zie ik echt een gebrek aan VISIE. er zijn meerdere manieren om de opkomst tijd te versnellen.. Een First Responder oplossing is 1 van de mogelijkheden, en er zijn ook combinaties mogelijk.
Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe visie, moet je bij aanbevelingsrapporten kijken. Een evaluatierapport opzich behandelt alleen de gepleegde inzet en wijst daarna op verbeterpunten binnen de huidige visie. Wanneer ik jou idee van de FR bekijk, schoffelt dat fundamentele zaken van het SIGMA onderuit. Dat is niet erg, wanneer er iets beters voor in de plaats komt. Maar met jou visie wordt het logistieke deel van het SIGMA zwaar verwaarloosd.
Maar dan moet je de aanpak niet alleen bekijken in een GHOR aanpak, maar in een multi-disiplinaire aanpak..
Hoe bedoel je dit precies? Ook de brandweer en politie erbij betrekken? De GHOR is opzichzelf al een bonte verzameling van disciplines natuurlijk.
Maar misschien dat de veiligheidsregio's daar langzaam verbetering in brengen. Meer geintergreerde VISIE..
Ik begrijp best dat het heel ver voert om hier zo'n geïntegreerde visie neer te zetten. Je moet me dan ook maar niet kwalijk nemen dat ik de delen die je hier post bekritiseer. Het kan best zijn dat wanneer ik het hele verhaal zou kennen, ik er meer voorstander van word. Maar van wat je tot nu toe hebt geschreven loop ik niet echt warm.
Groeten van Michel
P.S. Gefeliciteerd met je 1000e bijdrage aan dit forum!