Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 18279 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 25 augustus 2007, 13:44:39
'Vertrouwen of iets goed geregeld is' doe je toch alleen als je het niet zeker weet....  ::) ::) :-X Volgens mij wordt een brandweercommandant voldoende betaalt om zeker te weten of je wel of niet een ramp aan kan.... Volgens mij gaat het bij het bestrijden van een ramp voornamelijk om de organisatie en net of je op iedere hoek een brandweerwagen hebt...  ::) ::) :-X

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1794715.ece

Voortekenen ongunstig bij bestrijden ramp

Zaterdag 25 augustus 2007 - Dikke rampenplannen of niet. De vraag of de Nederlandse autoriteiten een ramp op de schaal van een kerncentrale aankunnen, kan pas beantwoord worden op het moment dat die zich aandient.
Zie ook:
Wat als het mis gaat in Doel?

De voortekenen lijken niet gunstig. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) die de 25 veiligheidsregio's in ons land onderzoekt, kwam vorig jaar tot de slotsom dat het in de meeste regio's ontbreekt aan coördinatie.

Ook kampen vooral de brandweer en ambulancediensten met een tekort aan personeel.

Ook in Zuidwest-Nederland lijken ze de zaken nog niet goed voor elkaar te hebben. Frank Kaptijn, de directeur van de veiligheidsregio Zeeland - na de Botlek het gebied met de grootste veiligheidsrisico's in Nederland - liet zich enkele maanden geleden in de media nog ontvallen dat de rampenbestrijding na de rampen in Enschede en Volendam, nauwelijks zou zijn verbeterd.

Toch, zegt brandweercommandant Peter van Dijk van de Zeeuwse regio, 'vertrouwen' te hebben, mocht er morgen een flinke ramp, in bijvoorbeeld de kerncentrale van Doel, gebeuren.

,,Of we dan voldoende voorbereid zijn? Ik kan niet in een glazen bol kijken. Maar ik heb er wel vertrouwen in, binnen de mogelijkheden die we hebben."

Binnen de mogelijkheden? Van Dijk: ,,Kijk, als we met zijn allen meer zekerheid willen hebben dat we zo'n ramp aan kunnen, moet je er bij wijze van spreken tien keer zoveel mensen bij hebben. Op iedere hoek van de straat een brandweerauto hebben staan. Maar dat is niet reëel. Daarom zeg ik: met wat we nu hebben, moet het kunnen."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 25 augustus 2007, 14:05:24
Volgens mij lees ik tussen de regels door dat de burgemeester de kans op een incident met doel op 0 inschat...  ::)

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1794715.ece

Wat als het mis gaat in Doel?
door Peter Ullenbroeck

Zaterdag 25 augustus 2007 - DOEL - Wat gebeurt er als er iets mis gaat in een kerncentrale en er radio-activiteit vrijkomt? Bijvoorbeeld in Doel. Het is te lezen in het nieuwe rampenplan voor deze centrale. Dat ligt sinds kort ter inzage op gemeentehuizen in de regio. We zijn goed voorbereid. Op papier...

 
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00547/doel_547895b.jpg
Archieffoto Thom van Amsterdam

Een doordeweekse ochtend in september. Terwijl West-Brabant zich opmaakt voor een nieuwe werkdag doet zich net over de grens, in de kerncentrale bij Doel, een ernstig ongeval voor.

De koeling van een van de vier reactorkernen begeeft het, waardoor de kern dreigt te smelten en een radio-actieve wolk vrijkomt. De Belgen slaan alarm. Ook bij de gemeenschappelijke meldcentrale Zeeland komt een verontrustend telefoontje binnen. Direct worden de regionale autoriteiten in Zeeland en Brabant en het ministerie van VROM ingelicht. Alarmfase 4 wordt afgekondigd.

Sirenes loeien, extra bulletins worden uitgezonden op radio en tv. In een straal van vijf kilometer rond de reactor, op Nederlands grondgebied, gaan brandweer en politie over tot evacuatie van de bewoners.

In een schil van zo'n dertig kilometer daar omheen krijgen burgers opdracht binnen te blijven en ramen en deuren hermetisch af te sluiten.

Aan de inwoners van dorpen op een tiental kilometer afstand van de reactor, in Hulst, Ossendrecht en Hoogerheide, worden jodiumtabletten tegen straling uitgedeeld. Tabletten die jarenlang met honderdduizenden opgeslagen hebben gelegen in depots in Heinkenszand en Terneuzen. Boeren op wat verdere afstand van de reactor krijgen opdracht hun vee binnen te halen.

Natuurlijk is wat hier staat fictie. Maar zo zou het kunnen gaan in het geval van een ongeval in de kerncentrale van Doel. Sterker nog, volgens het nieuwe 'rampbestrijdingsplan kernenergiecentrales Doel 2007', dat momenteel op tal van gemeentehuizen in de regio ter inzage ligt, moet de crisisberheersing op Nederlands grondgebied in grote lijnen op deze manier verlopen.

Het is een 133 pagina's tellend boekwerk geworden waarin tot in detail uit de doeken wordt gedaan welke maatregelen de autoriteiten op Nederlands grondgebied zullen nemen op het moment dat het in Doel goed fout gaat.

Een complex en daarmee kwetsbaar samenspel tussen bestuurders, brandweer, geneeskundige dienst en politie waarin veel mis kan gaan.

"Toch", zegt burgemeester Jan Huisman van de gemeente Reimerswaal, op amper een paar kilometer afstand van Doel, "lig ik er geen minuut wakker van."

De Groninger die in 2005 uit Delfzijl naar Zeeland overkwam, is in het plan aangewezen als de man die in de allereerste uren van een ramp geacht wordt de coördinatie op Nederlands grondgebied voor zijn rekening te nemen.

"We zijn hier met die risico's wel wat gewend. Doel, maar natuurlijk ook Borssele. En vergeet niet de Westerschelde met zijn scheepvaartvervoer van gevaarlijke stoffen, of de A58. Wat komt daar allemaal wel niet overheen? Niet voor niets is Zeeland na de Botlek het gebied met het hoogste risicoprofiel."

"Natuurlijk gaan er, mocht het ooit zover komen, dingen in zo'n plan mis. Maar je moet vooral ook niet de illusie hebben dat alles in werkelijkheid zo zal lopen als op papier staat. Er zal altijd geďmproviseerd moeten worden. Als de grote lijnen maar bij alle betrokkenen duidelijk zijn. Daar gaat het om."

Maar de burgervader van CDA-huize is ook kritisch. Het oefenen van het rampenplan, nu voorzien voor één keer in de paar jaar, mag wat Huisman betreft wel wat vaker. Hij verwijst naar de laatste, zogeheten, nationale stafoefening waar bestuurders de crisisbeheersing na een ongeval in de centrale in Borssele naspeelden.

"Dan blijkt de communicatie toch weer een probleem te zijn. Op papier staat dan wel dat er overleg moet zijn met die en die, maar die persoon blijkt in de praktijk net niet bereikbaar."

Beaamt ook Gerard van Staalduinen, deskundige op het terrein van crisisbeheersing bij rampen in Nederland en ingehuurd als extern projectleider bij het opstellen van het jongste rampenplan voor Doel. "Communicatie kan een probleem zijn. Het zijn niet altijd deskundigen waarmee je werkt. Ik noem maar een voorbeeld: de burgemeester van een gemeente in het gebied rond Doel gaat op vakantie, de loco neemt het over en dan gebeurt er iets. Is die loco dan wel voorbereid."

En er is meer in het plan waar je vraagtekens bij kunt zetten. Zo blijkt de ouderwetse sirene waar niemand meer van lijkt op te kijken, nog steeds een belangrijke rol te spelen bij het waarschuwen van de bevolking in geval van een ramp bij Doel.

Van Staalduinen: "Dat lijkt misschien een wat achterhaalde methode. Maar noem mij eens een ander middel waarmee je heel snel, heel veel mensen kunt waarschuwen? Die zijn er nog niet. Wellicht zou het sms-alert in de toekomst die rol kunnen overnemen, maar dat systeem is nog niet zover. Tot die tijd doen we het met de sirenes."

Waarom trouwens niet een rampenplan gemaakt voor Doel én Borssele? "Dat was waarschijnlijk ook wel gebeurd, ware het niet dat Doel in België ligt. Dat ligt dan toch wat moeilijker. Maar het rampbestrijdingsplan voor Borssele is vergelijkbaar met dat van Doel."

De kans dat het plan ooit in de praktijk gebracht moet worden, wordt overigens door Huisman en Van Staalduinen bijna weggewuifd.

De burgemeester: "Ik ben een paar keer in de centrale geweest en ik moet zeggen: ik heb daar een goed gevoel aan overgehouden. Ze zijn daar heel serieus met hun werk bezig, zijn erg punctueel. Ik had zelfs de indruk dat ze er meer aandacht aan veiligheid geven dan aan elektriciteit." Van Staalduinen klinisch: "Risico is kans maal effect. De effecten bij een ongeval in een centrale zijn natuurlijk heel ingrijpend. Daarentegen is de kans dat het mis gaat heel klein. Het aantal incidenten wereldwijd is op één hand te tellen." "Zeker na Tsjernobyl en Three Mile Island zijn de veiligheidsvoorschriften enorm aangescherpt. Nee, het risico dat je wat overkomt is vele malen groter als je in je auto stapt of in het vliegtuig dan dat je bij een kerncentrale woont."




Volgens mij snapt hij het niet helemaal... hij haalt kans en risico door elkaar.... :-X Bij een ongeluk met een auto of vliegtuig worden mensen direct getroffen en is de getroffen groep relatief klein. De kans daarop is groter, alleen is het gevolg kleiner dus het risico is kleiner. Als er een ongeluk gebeurt met een kerncentrale is  de kans kleiner dan bijvoorbeeld een auto/vliegtuigongeluk ongeluk maar de gevolgen zijn een klein beetje veel groter. Ook de effecten op lange termijn zijn veel groter dan een auto/vliegtuig ongeluk. Stel bijvoorbeeld dat de de antwerpse en rotterdamse haven besmet raken... Dan spreek je nog niet eens van menselijk leed.

Zie: http://inmotion.magnumphotos.com/essays/chernobyl.aspx wat de effecten van tsjernobyl zijn (let op:  sommige linken op de webpagina hebben schokkende foto's) Als je dan in het extra menu kijkt op 'map: contamination' kan je zien wat het verspreidingsgebied is geweest.

(ff offtopic: ondanks dat ben ik een voorstander van kernenergie omdat we ook de planeet langzaam kunnen vergiftigen door fossiele brandstoffen die eindig zijn....  ;) maar dat is geen HV discussie...  ;))


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 25 augustus 2007, 17:10:56
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/08/art000001C7E713B665FAFE.html

25 Augustus 2007
"Coördinatie ramp altijd bij Biza"

Het ministerie van Binnenlandse Zaken moet in geval van een ramp altijd de regie krijgen. Dat zegt de Commissaris van de Koningin van Zuid-Holland, Jan Franssen. Hij is ook voorzitter van het IPO, het Interprovinciaal Overleg.

Volgens Franssen heeft Binnenlandse Zaken veel specifieke deskundigheid, na onder meer de ongelukken in Enschede en Volendam. Bovendien hebben provincies en gemeenten behoefte aan eenduidigheid en een goede coördinatie bij een ramp.

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken zei deze week dat haar ministerie altijd de regie moet krijgen. Premier Balkenende wil het per geval regelen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 12 maart 2008, 16:42:52
Rampenbestrijding nog onder de maat

wo 12 mrt 2008, 16:33 Telegraaf

DEN HAAG -  De regionale rampenbestrijding gaat vooruit, maar langzamer dan verwacht. Dat constateert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) na onderzoek.

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken, die het rapport woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, wil de kwaliteitsverbetering versnellen. Ze vindt dat de rampenbestrijding eind volgend jaar op orde moet zijn. Vorig jaar gaf ze aan dat de organisatie daarvan van een 6- naar een 7+ moet.

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #54 Gepost op: 13 maart 2008, 00:59:12
Voorbereiding op rampen verbetert, maar tempo moet omhoog

De veiligheidsregio’s zijn hard aan het werk om de organisatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing te verbeteren. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) wil de kwaliteitsverbetering doorzetten en versnellen.
  
Dat schrijft de minister aan de Tweede Kamer naar aanleiding van een rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid over de periode 2003-2007 en op basis van rapportages van Commissarissen van de Koningin.
  
De Inspectie OOV constateert dat het basisniveau van de voorbereiding op rampen is gestegen. Tekortkomingen zijn er nog bij de voorbereiding op drie belangrijke processen die de startmotor van de rampenbestrijding zijn: informatiemanagement, leiding en coördinatie en opschaling.
Minister Ter Horst wil de kwaliteitsverbetering doorzetten en versnellen via het wetsvoorstel op de veiligheidsregio’s en bijbehorende kwaliteitseisen, via afspraken in het bestuursakkoord met de gemeenten en via convenanten met de regio’s. Als een regio een convenant met de minister afsluit, is er ook extra geld beschikbaar (1,3 tot 1,8 miljoen euro per regio).
  
De provincies constateren dat de hulpverleningsdiensten in de regio’s een grote ramp niet aan kunnen. Minister Ter Horst schrijft dat in zo’n geval bijstand van andere regio’s voor extra capaciteit moet zorgen. Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) ondersteunt de regio’s bij het beter organiseren van bijstand. Ter Horst wil het risicobewustzijn bij lokale en regionale bestuurders vergroten. Het zijn namelijk de bestuurders in de regio’s die de capaciteit van de hulpverlening moeten vaststellen. Zij moeten de capaciteit afzetten tegen de risico’s, de zelfredzaamheid van inwoners en de mogelijkheden voor bijstand uit andere regio’s. Als de Wet op de veiligheidsregio’s van kracht wordt (vermoedelijk vanaf 2009), moeten de regio’s minimaal voldoen aan de basisvereisten crisismanagement.

Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 17 april 2008, 18:56:19
Is dit zo?  ???

http://www.ad.nl/binnenland/2230335/Rampenbestrijding_in_ons_land_krankzinnig.html

donderdag 17 april 2008
'Rampenbestrijding in ons land krankzinnig'

RIJSWIJK - Veiligheidsdeskundige Rob de Wijk heeft er weinig vertrouwen in dat Nederland inmiddels goed in staat is om rampen te bestrijden.
afbeelding vergroten Na de vuurwerkramp in Enschede. FOTO ANP
,,De Watersnoodramp, de Bijlmerramp en de Vuurwerkramp in Enschede, dat waren echte rampen,’’ stelt hij. De brand in Volendam was in zijn ogen een groot ongeluk. De Wijk: ,,En zelfs dan kunnen we het hoofd niet boven water houden.’’

De Wijk zegt dit in een interview met het blad Alert, dat over crisisbeheersing en rampenbestrijding publiceert. De afgelopen jaren zijn er maar weinig echte rampen en grote ongelukken in ons land gebeurd, maar zelfs bij de incidenten die plaatsvinden, gaat het volgens hem fout.

,,Dat heeft te maken met de totaal krankzinnige organisatie van crisisbeheersing en rampenbestrijding,’’ concludeert hij. ,,Onduidelijke bevoegdheden, buitengewoon ingewikkelde structuren die zo complex zijn dat er geen touw aan vast is te knopen en het wordt allemaal steeds ingewikkelder.’’

De Wijk was in 2007 een van de waarnemers van de grootschalige rampenoefening Voyager. Er wordt volgens hem wel geoefend, maar nog steeds erg op beleidsniveau. Er is veel te weinig aandacht voor het werk van de diensten die de daadwerkelijke hulpverlening moeten uitvoeren. Het is de vraag of bestuurders echt in de gaten hebben wat er op een rampplek gebeurt, meent deskundige De Wijk. ,,Ik denk dus van niet.’’

De uitwerking van de besluiten die ze voor de hulpverleners nemen, wordt ,,nog veel te weinig bij zo’n oefening betrokken.’’ De Wijk zegt dat de meeste bestuurders ,,geen flauwe notie’’ hebben van de consequenties van hun besluiten voor de hulpdiensten. ,,Een zeer kwalijke zaak natuurlijk,’’ benadrukt hij. Hij vindt dat in Nederland een hele andere manier van opleiden en oefenen moet komen, veel meer gericht op de praktische uitvoering.

(ANP)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 17 april 2008, 20:55:54
,,De Watersnoodramp, de Bijlmerramp en de Vuurwerkramp in Enschede, dat waren echte rampen,’’ stelt hij. De brand in Volendam was in zijn ogen een groot ongeluk. De Wijk: ,,En zelfs dan kunnen we het hoofd niet boven water houden.’’

Ik vraag me toch af waarop dit gebaseerd is?  een nogal willekeurige opsomming, waarbij een aantal grote ongevallen/rampen juist ontbreken.
De Watersnoodramp lijkt me duidelijk, maar al die andere, wat is de grens tussen grootschalig ongeval en ramp?
Waarom wordt bijvoorbeeld de treinramp van 1962 in Harmelen niet genoemd, met 93 doden en 94 gewonden?

Waarom de Bijlmer met 88 slachtoffers (43 doden/45 gewonden) wel, en waarom zou Volendam met 291 slachtoffers (14 doden en 277 vaak ernstig gewonden) niet als ramp in de boeken mogen staan ?  :(

Wanneer is iets dan een ramp?
Hieronder een opsomming van alle grootschalige ongevallen in Nederland in vredestijd, voor de lengte beperkt tot 10 of meer dodelijke slachtoffers, welke hiervan zijn een ramp geweest, en op basis waarvan....  ???

en als deze eerste opmerking blijkbaar al zo subjectief is, wat moet ik dan van de rest van de opmerkingen in dit bericht denken?

bron: Nationaal Brandweer Documentatie Centrum

OVERZICHT GROOTSCHALIGE ONGEVALLEN IN NEDERLAND
Datum Plaats Gebeurtenis doden/gewonden
21-02-1907 Hoek v Holland Passagiersschip zinkt 127/11+
24-01-1915 Doggersbank Kruiser zinkt 870/?
13-01-1916 Marken Stormvloed en overstroming 15/?
21-05-1917 ZO Drenthe Veenbranden 15/?
13-09-1918 Weesp Treinontsporing 41/42
23-10-1921 Delfzijl Loodsvaartuig vergaat bij storm 10/-
10-03-1922 Genemuiden Veerboot 11/?
03-09-1923 Borkum Duits schip vergaat 41/1
19-07-1924 Schelde Scheepsramp 11/?
18-07-1924 Arnemuiden Storm en ontij 15/7+
09-04-1925 Wielingen Aanvaring schepen 10/geen
17-07-1928 Mijn Hendrik Mijnongeval 13/6
19-01-1929 Rockanje Ongeluk met reddingsboot 37/?
10-09-1929 Rotterdam Brand op schip 10/?
31-10-1936 Schiedam Explosie op schip 9 (17)/19 (11)
08-10-1946 Apeldoorn Vliegtuig stort op gymzaal 24/7?
14-11-1946 Schiphol Vliegtuig crasht 26/geen
17-01-1947 Muiden Explosie kruitfabriek 16/?
12-02-1950 Den Helder Stoomschip vergaat 11/18 (?)
01-02-1953 Zeeland Overstroming 1835/?
23-08-1954 IJmuiden Vliegtuig crasht in zee 21/geen
29-09-1954 Valkenburg Belgische autobus rijdt in huis 19/13
08-01-1962 Harmelen Treinongeval 93/94
15-06-1965 Rotterdam Explosie op schip 16/26
25-06-1967 Chaam, Tricht Windhoos 11/tientallen
12-07-1968 Schiedam Explosie op schip 28/?
12-12-1968 Amsterdam Explosie op tanker 14/1
24-10-1970 Wagenborg Brand psychiatrische inrichting 12/17
02-02-1971 Rolde Brand in verpleeghuis 13/geen
29-09-1971 Eindhoven Brand in een hotel (Silv. Seepaerd) 11/19
25-08-1972 Prinsenbeek Kettingbotsing 13/30
07-11-1975 Beek Explosie + brand DSM 14/103
04-05-1976 Schiedam Treinbotsing 25/tientallen
09-05-1977 Amsterdam Hotelbrand (Polen) 33/47
03-01-1980 Rotterdam Brand in woning 11/geen
16-10-1981 Moerdijk Vliegtuigcrash 21/geen
16-12-1983 Amsterdam Brand in sexclub (Casa Rosso) 13/16
04-10-1992 Amsterdam Vliegtuig crasht in flat 43/45
15-07-1996 Eindhoven Vliegtuigcrash 34/7
25-09-1996 Waddenzee Vliegtuigcrash 32/geen
13-05-2000 Enschede Ontploffing en brand woonwijk 21/945
01-01-2001 Volendam Brand in café 14/277
27-10-2005 Schiphol Brand in asielzoekerscentrum 11/15
Samen sterk in de hulpverlening!


Target77

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 17 april 2008, 21:00:10
De beste man baseert zijn conclusie op rampen in het verleden. Hierna is er een flinke kentering gekomen in de rampenbestrijding. Krijg een beetje de indruk dat de schrijver dezelfde inslag heeft als onze "Brandweerdeskundige Vos"......  ;)


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #58 Gepost op: 17 april 2008, 21:03:37
Inderdaad een onvolledige opsomming. Ik denk dat we in nederland rampen goed kunnen opvangen. Bij de rampen die genoemd worden is er bij mijn weten goed gehandeld, en zoals dat heet de ramp bestreden. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, waarvan geleerd is. Als veiligheidsdeskundige ben je van dit soort dingen *als het goed is* op de hoogte, dus naar mijn mening is het maar een niets-toevoegend artikel


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #59 Gepost op: 17 april 2008, 21:13:17
De meest gehanteerde definitie van een ramp is een gebeurtenis waardoor een ernstige verstoring van de openbare veiligheid is ontstaan, waarbij het leven en de gezondheid van vele personen of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad, en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisaties van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

Hoe groot moet een incident nu zijn om als 'ramp' te worden gekwalificeerd? Hierover zijn de meningen verdeeld, maar ik meen dat eerst bij GRIP4 sprake is van een ramp. Dit betekent dat alleen de Watersnoodramp in 1953 en in mindere mate het vliegtuigongeluk in de Amsterdamse Bijlmer en de vuurwerkexplosie in Enschede tot na-oorlogse rampen kunnen worden gerekend.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding