Politie gaat harder optreden tegen niet handsfree bellen....

Auteur Topic: Politie gaat harder optreden tegen niet handsfree bellen....  (gelezen 5845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 5 september 2007, 22:57:34
Krijgt een agent naast een bekeuring ook nog problemen met de werkgever als hij 'gesnapt' wordt?  ???

Er bestaat een kans dat hij of zij er wel iets van hoort, je hebt natuurlijk voor (sommige) regels uit het RVV ontheffing, of mobiel bellen daar ook onder valt  ???

ging dit topic nou niet over handsfree bellen??? over off topic gesproken...


Mijn stukje gaat volgens mij precies over de topic titel, Politie gaat harder optreden tegen niet handsfree bellen, en is dus gewoon ontopic in mijn ogen. Maar goed, mocht je nog meer problemen hebben, stuur gerust een PM, dan gaan we hier weer ONtopic!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #11 Gepost op: 5 september 2007, 23:13:38


bron: geenstijl.nl

Edit: volgens mij staat dit voertuig stil ::)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #12 Gepost op: 6 september 2007, 00:14:00

bron: geenstijl.nl

Edit: volgens mij staat dit voertuig stil ::)

Maar dan nog is het verboden om in de auto niet-handsfree te bellen, volgens mij...

http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Mag_ik_mobiel_bellen_tijdens_het_besturen_van_een_voertuig_/vid/6241FFDB-C295-519D-16253F827C99FBFD/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44/objectid/4A1C8DB8-C09F-296A-618656E3532D0A10/displaymethod/displaydefaultintro

Mag ik mobiel bellen tijdens het besturen van een voertuig?
Het is verboden tijdens het besturen van een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig een mobiele telefoon vast te houden (handheld bellen). Deze regeling is opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), artikel 61a.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 6 september 2007, 02:57:21
Maar dan nog is het verboden om in de auto niet-handsfree te bellen, volgens mij...

Mag ik mobiel bellen tijdens het besturen van een voertuig?
Het is verboden tijdens het besturen van een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig een mobiele telefoon vast te houden (handheld bellen). Deze regeling is opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), artikel 61a.


Als je stilstaat bestuur je geen voertuig op dat moment. Het is voor 'n kind van 3 ook verboden om "een auto te besturen" maar dat kind mag best achter 't stuur gaan zitten als 't voertuig stil staat, dat heeft iedereen als kind toch wel 's gedaan (en uiteraard ook even op de toeter duwen dan)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #14 Gepost op: 6 september 2007, 16:07:35
Ja als je stilstaat mag je idd gewoon een telefoon vasthouden in je hand.

@ Palmpie

Van wie moet de diender dan een bekeuring krijgen? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een collega een collega tijdens zijn werk, rijdend in opvallend dienstvoertuig een bekeuring geeft. Daarbij komt ook nog kijken dat wij niet zien wat de daadwerkelijke reden is waarom de diender de telefoon in zijn hand heeft. Als net blijkt dat de handsfree set kapot is en er moet toch echt voor de uitvoering van je werk gebeld worden dan mag dat gewoon. MUV artikel 5 Wegenverkeerswet hebben we ter uitvoering van onze taak ontheffing van de regels gesteld in het RVV


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #15 Gepost op: 6 september 2007, 16:20:49
Ja uiterraard mag het, maar ik kwam er later achter dat het voertuig stil stond.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2007, 17:27:20
Ja als je stilstaat mag je idd gewoon een telefoon vasthouden in je hand.

@ Palmpie

Van wie moet de diender dan een bekeuring krijgen? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een collega een collega tijdens zijn werk, rijdend in opvallend dienstvoertuig een bekeuring geeft. Daarbij komt ook nog kijken dat wij niet zien wat de daadwerkelijke reden is waarom de diender de telefoon in zijn hand heeft. Als net blijkt dat de handsfree set kapot is en er moet toch echt voor de uitvoering van je werk gebeld worden dan mag dat gewoon. MUV artikel 5 Wegenverkeerswet hebben we ter uitvoering van onze taak ontheffing van de regels gesteld in het RVV

Je mag toch niet niet handsfree bellen omdat dat te gevaarlijk tijdens het rijden omdat je dan niet je aandacht bij de weg hebt... Lijkt me typisch een artikel 5 geval... ;)


Voorbeeld: aanrijding door niet opletten door niet handsfree bellen... Ik neem aan dat daarvoor wel geschreven wordt...  ;) Het lijkt me dat je baas ook niet een bijzonder fijn gevoel krijgt als één van zijn werknemers zoiets flikt en er iets in je dossier komt te staan...


Karim

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 september 2007, 17:56:48
Je mag toch niet niet handsfree bellen omdat dat te gevaarlijk tijdens het rijden omdat je dan niet je aandacht bij de weg hebt... Lijkt me typisch een artikel 5 geval... ;)


Niet handfree bellen hoeft niet direct perse gevaarlijk te zijn en in 'n artikeltje 5 te veranderen.  Als ik op 'n lege snelweg rij en m'n gsm gaat af pak ik die ook even op en hou ik even een kort gesprek, hoeft niks gevaarlijks aan te zijn.

Net zoals met inhalen, als ik met 65 in 'n auto inhaal in de bbk en d'r is geen ander verkeer is d'r niks aan de hand, maar doe ik diezelfde manouvre als er een tegenligger komt en beide auto's moeten op de rem trappen dan is er pas sprake van 'n artikeltje 5.

Kortom iets wat verboden is is niet meteen een artikeltje 5 anders konden ze die bon wel standaard bij elke bekeuring meegeven.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #18 Gepost op: 6 september 2007, 19:23:23
Niet handfree bellen hoeft niet direct perse gevaarlijk te zijn en in 'n artikeltje 5 te veranderen.  Als ik op 'n lege snelweg rij en m'n gsm gaat af pak ik die ook even op en hou ik even een kort gesprek, hoeft niks gevaarlijks aan te zijn.

Net zoals met inhalen, als ik met 65 in 'n auto inhaal in de bbk en d'r is geen ander verkeer is d'r niks aan de hand, maar doe ik diezelfde manouvre als er een tegenligger komt en beide auto's moeten op de rem trappen dan is er pas sprake van 'n artikeltje 5.

Kortom iets wat verboden is is niet meteen een artikeltje 5 anders konden ze die bon wel standaard bij elke bekeuring meegeven.

Dat klopt helemaal Karim.
En even terug komen op de vraag van Jerommeke88 vwb de vraag of handsfree bellen ook onder de vrijstelling/ontheffing valt:

Ja dat klopt. De politie heeft vrijstelling voor alle regels van het RVV90 voor zover dit nodig is ter uitvoering van de politietaak.
Dat wil niet zeggen dat we maar klakkeloos alles aan onze laars mogen lappen. Gewoon aan de regels houden voor zover je met normale surveillance bezig bent en geen reden hebt om van je vrijstellingen en ontheffingen gebruik te maken.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #19 Gepost op: 7 september 2007, 12:25:26
@ Jeroen over die motoren,
ik weet dat elke regio (25 regio's in totaal dus) 1 motor krijgt.
Za-Wa heeft er al een sinds vorige week, heb hem nog niet gespot helaas. Hij zou wel al "tientallen" bellende bestuurders aan de kant hebben gezet.