Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 79179 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #80 Gepost op: 13 januari 2012, 21:56:04
Duidelijk, gewoon onder de vrijstelling etc van de Kmar
cargo harc op schiphol die hebben wel ogs
maar daar bestaat een koppel altijd uit 1 persoon van de kmar en 1 persoon van de douane
Dat hoeft niet altijd, is maar net wie er dienst heeft. Schipholteam is wel met die indeling
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #81 Gepost op: 13 januari 2012, 22:22:40
Op Schiphol rijdt zowel het Schipholteam als het Cargo-HARC team met OGS in hun voertuigen, dit is overigens eigen ervaring. Onder de noemer KMar. Er zit 7 van de 10 keer een KMar-collega in het voertuig. De meeste voertuigen staan ook op naam van het KMar. Al zijn er ook DOuane/FIOD voertuigen voorzien van OGS.

Weet je zeker dat het voertuigen van de FIOD waren?

De FIOD heeft namelijk alleen burgervoertuigen en die hebben voor zover ik weet geen OGS.
Tenminste niet in degene waar ik ook gebruik van maak....

Grtz,
Marcel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #82 Gepost op: 13 januari 2012, 22:27:16
Weet je zeker dat het voertuigen van de FIOD waren?

FIOD of Douane iig niet van de KMar. Echter praat ik nu wel over een jaar of 8 geleden ondertussen.


Zwaantje douane

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #83 Gepost op: 11 maart 2012, 17:38:39
Aan mijn Nederlandse collega's;

Sinds 2007 zijn er ook zwaantjes van douane  !!!
Hier volgt een beetje uitleg over deze jongens


De Motards van de Douane hebben zelfs meer bevoegdheden dan hun collega's van de Politie, Douanebevoegdheid, Politiebevoegdheid, Veiligheidsbevoegdheid, bevoegdheid van het openbaar ambt.

Het communautair douanewetboek (http://nl.wikipedia.org/wiki/Communautair_douanewetboek) (CDW), voluit "Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad van 12 oktober 1992 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (Publicatieblad van de EG van 19 oktober 1992, nr. L 302, blz. 1 e.v.)".
Het toepassingswetboek van het CDW (http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... &redlink=1) (TCDW), voluit "Verordening (EEG) nr. 2454/93 van de Commissie van 2 juli 1993 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek (Publicatieblad van de EG van 11 oktober 1993, nr. L253, blz. 1 e.v.)"
De douane hebben ook zeer uitgebreide en gesofisticeerde opsporingsdiensten over heel het land. Zelfs een inlichtingendienst. Het is zo dat de douane instaat voor de veiligheid van het Belgisch grondgebied van buiten af, dit wil zeggen dat de Douane alles en iedereen kan en mag controleren die ze wil. De douane is de enige dienst waarbij haar werknemers bevoegd zijn in heel Belgie. Een douanier die tijdens het weekend aan zee op verlof is en normaal in Antwerpen werkt kan u zonder probleem een boete uitschrijven, deze zijn 24u/dag Douanier.
Om ook te reageren op het feit men u niks kan doen omdat men geen geijkt meettoestel bij heeft: Douane en Politie kan u WEL een boete geven voor te snel rijden zonder een geijkt toestel bij te hebben. Men neemt de maximum snelheid op de eigen kilometer teller gereden op het moment van de overtreding. Deze boetes worden dagelijks uitgeschreven.
Deze wet houdt interessante nieuwigheden in voor de douane:
De wet van 15 mei 2007

de ambtenaren der douane en accijnzen zijn voortaan bevoegd om in het gehele land inbreuken vast te stellen middels een PV;Zwaantje douane
Helaas is dit niet het geval in Nederland :-( Dus als jullie ooit eens in België passeren ;-)))))))


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #84 Gepost op: 11 maart 2012, 23:34:39
Politieambtenaren zijn ook bevoegd over het ganse rijk, en ook 24/7 dus op dat vlak zijn ze niet zo revolutionair.

Blijven wel uitstekende motards...


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #85 Gepost op: 12 maart 2012, 00:13:31
Mocht de douane een AT nodig hebben, kunnen ze die dan van de politie lenen of hebben ze er zelf een?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 12 maart 2012, 17:12:51
Mocht de douane een AT nodig hebben, kunnen ze die dan van de politie lenen of hebben ze er zelf een?

In Nederland of België?

In Nederland heeft de Douane geen AOE (aanhoudings- en ondersteuningseenheid, zoals het officieel heet), dus moet daar de politie voor ingezet worden. Wel zijn er bij de FIOD observatieteams en VAG-getrainde teams voor de wat zwaardere jongens (tot ondergrens AT), maar dat kun je meer vergelijken met de aanhoudingseenheid zoals we die binnen de ME kennen. In die teams zitten ook wel Douaniers.

(gelukkig zijn er geen benamingen gekozen die op elkaar lijken, dat zou het te makkelijk maken ;))

Zie hieronder het zeer informatieve stukje van M@rcel over dit onderwerp:
Bij de FIOD-ECD werken ongeveer 1250 mensen op 12 lokaties verspreid over Nederland. Op deze lokaties zijn 2 - 5 opsporingsteams werkzaam. Daarnaast zijn er een aantal teams Account/opsporingsinformatie, een team strategische opsporingsinformatie en het team internationale opsporing. Verder beschikt de FIOD-ECD over een digitaal expertiseteam, 6 digitale opsporingsteams, een aantal observatieteams, een team technische recherche, een criminele inlichtingeneenheid (CIE), een Infodesk alsmede een groep wapendragers.

Opsporingsteams van de FIOD-ECD houden zich bezig met, onder meer:
- fiscale fraude (belastingontduiking);
- financieel-economische fraude (zoals beurs- en beleggingsfraude, handel met voorkennis, piramidespelen, faillissementsfraude, boekhoudfraude en witwassen);
- douanedelicten, zoals smokkel van sigaretten, smokkel van drugs, het ontduiken van invoerrechten en de smokkel van strategische goederen;
- opsporen van grondstoffen voor de vervaardiging van XTC en het opsporen van XTC-laboratoria.

(...)

De functie van wapendrager is een bijtaak naast de regulier functie. Er zijn ongeveer 70 collega's opgeleid als wapendrager, waarvan er ongeveer 30 een aanvullende VAG- en SRO-opleiding hebben gevolgd. Ook de leden van het Observatieteam zijn wapendragend, echter deze worden niet ingezet voor aanhoudingen en doorzoekingen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #87 Gepost op: 12 maart 2012, 19:55:51
Nederland bedoel ik :)
Gebeurt het wel eens dat een AT Team van de Politie de Douane helpt?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #88 Gepost op: 12 maart 2012, 19:58:50
In Nederland of België?

In Nederland heeft de Douane geen AOE (aanhoudings- en ondersteuningseenheid, zoals het officieel heet), dus moet daar de politie voor ingezet worden. Wel zijn er bij de FIOD observatieteams en VAG-getrainde teams voor de wat zwaardere jongens (tot ondergrens AT), maar dat kun je meer vergelijken met de aanhoudingseenheid zoals we die binnen de ME kennen. In die teams zitten ook wel Douaniers.

(gelukkig zijn er geen benamingen gekozen die op elkaar lijken, dat zou het te makkelijk maken ;))

Zie hieronder het zeer informatieve stukje van M@rcel over dit onderwerp:

Ook bij de FIOD is er de afgelopen tijd het een en ander veranderd:
Sinds kort is een landelijke VAG-eenheid, die verantwoordelijk is voor alle aanhoudingen en beveiligingen tijdens doorzoekingen. Het aantal reguliere vuurwapendragers is daarmee drastisch verminderd. In deze VAG-eenheid zitten geen douane-collega's. Het VAG-team werkt nauw samen met de OT-collega's van de FIOD.

In de HARC-teams van Rotterdam, Schiphol en Amsterdam zitten naast collega's van de KMar, Zeehavenpolitie en FIOD wel Douane-collega's.

Grtz,
Marcel


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #89 Gepost op: 12 maart 2012, 20:04:37
Nederland bedoel ik :)
Gebeurt het wel eens dat een AT Team van de Politie de Douane helpt?

Dat komt in principe niet voor omdat de Douane geen strafrechtelijke opsporingsonderzoeken doet. Deze worden door de FIOD gedaan en in die onderzoeken komt het voor dat het AT ingezet moet worden.

Grtz,
Marcel