verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48257 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #140 Gepost op: 5 november 2011, 15:01:44
* dat kan ook gebeuren...of niet?  
en het was makkelijk kopieëren

Uiteraard, alles kan. Mij hoor je ook niet zeggen dat ze als wezenlozen naar de post moeten scheuren en mbv zo'n bordje ervan uit moeten gaan dat ze voorrang krijgen....

Gewoon het overige verkeer erop attenderen dat ze haast hebben. En begrip kweken als ze ietwat te snel door het verkeer manoeuvreren, dat soort dingen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #141 Gepost op: 5 november 2011, 15:38:52
Waar het omgaat is dat er een eenduiding EN landelijk beleid gaat komen over hoe vrijwilligers zich mogen gedragen tijdens de opkomst naar de kazerne. Nu wordt er overal wat verzonnen, en naar eer en geweten gehandeld.
er wordt van ons van alles verlangt en steeds meer verlangt. Maar een stukje vergemakkeling van ons werk zit er niet in. Er wordt altijd geroepen dat op het moment dat de pieper gaat, je in actieve dienst bent van de brandweer, en dat van de alarmering ook dus de ongevallen/ziektekostenverzekering van de brandweer gaat lopen. Prachtig geregeld. Alleen nu de wijze waarop wij naar de kazerne moeten komen nog gaan regelen.
ik denk dat dit toch een aardig eenduidige richtlijn is? De keuze om wel of geen superprio (om zomaar even te noemen) ligt bij de centralist en niet bij een (overenthousiaste) vrijwilliger. Daarmee maak je ook een duidelijke verzekeringstechnische keuze. Ongeval tijdens superprio? Part of the job, naar een andere melding? Aan de regeltjes houden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #142 Gepost op: 5 november 2011, 15:57:26
Uiteraard, alles kan. Mij hoor je ook niet zeggen dat ze als wezenlozen naar de post moeten scheuren en mbv zo'n bordje ervan uit moeten gaan dat ze voorrang krijgen....

Gewoon het overige verkeer erop attenderen dat ze haast hebben. En begrip kweken als ze ietwat te snel door het verkeer manoeuvreren, dat soort dingen.

Daar kan ik mee inkomen maar men roept toch al dat  men "hoopt dat het huis van diegene is dat afbrand "  als ze niet aan de kant willen
hiermee krijg je geen respect.....en begrip.

Maar het blijft een ongewenst iets dat men zelf maar iets gaat doen.  


Waar het omgaat is dat er een eenduiding EN landelijk beleid gaat komen over hoe vrijwilligers zich mogen gedragen tijdens de opkomst naar de kazerne. Nu wordt er overal wat verzonnen

Hier ben ik het 100% mee eens, dat valt op te maken in mijn postings.    

Alleen is dit al geregeld namelijk:   men moet zich aan de regels houden.    Niets meer en niets minder.          Hoe moeilijk is dit?  

Dat dan de brandweerwagen later vertrekt is aan de vrijwilligers / korpsen om daar iets van te vinden maar het is niet aan deze om dan zelf regeltjes te gaan maken.  
En dat mensen in hun emotie boos worden omdat de brandweerwagen na 9 minuten verschijnt gebeurt ook als deze na 7 minuten verschijnt.

Elke hulpverlener krijgt te horen dat deze "te laat" is.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #143 Gepost op: 5 november 2011, 16:14:46
Ik begin het spoor bijster te raken...
Hebben we het nu over een "sorry, mag ik misschien even passeren-bordje" of over een plank-gas-sneeuwschuiver met "brandweer" er op voor je auto? :)
CN NRK


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #144 Gepost op: 5 november 2011, 16:34:28
Ik begin het spoor bijster te raken...
Hebben we het nu over een "sorry, mag ik misschien even passeren-bordje" of over een plank-gas-sneeuwschuiver met "brandweer" er op voor je auto? :)

Nee, we hebben het over een bordje wat illegaal wordt gebruikt en dat men er vanuit gaat dat je ruimte maakt.    ;)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #145 Gepost op: 5 november 2011, 16:42:23
Het eerste vind ik niet zo'n ramp, het tweede is natuurlijk levensgevaarlijk
CN NRK


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #146 Gepost op: 5 november 2011, 20:51:50
Ik ben er niet voor wanneer mensen van de vrijwillige brandweer of wie dan ook die als zodanig niet herkenbaar zijn zich in het verkeer abnormaal gedragen (abnormaal = niet normaal...). Enig tijd geleden kwam ik in zo'n situatie terecht en dat wat een l*l die chauffeur. Toen ik zag dat hij rennend over straat naar de brandweerkarzerne ging had ik een stuk meer begrip voor zijn rijgedrag. Ik denk dus dat zo'n bordje kan helpen bok het begrip van andere weggebruikers maar geen vrijbrief mag zijn om je te gedragen als voertuig met OGS. Maar ik neem aan dat veruit de meeste hulpverleners dit wel snappen....
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #147 Gepost op: 6 november 2011, 16:15:53
Dan pleit ik liever voor beroeps die 24/7 op de kazerne zitten dan maak ik nog meer kans op gered te worden.........  

Maar ik heb de regelgeving niet in de hand:  ik zie in het verkeer al te veel "eigen" verkeersregels  zoals het naar links op de snelweg zodat invoegers heel gemakkelijk kunnen invoegen  maar zien niet dat er op de rechterbaan behoorlijk geremd moet worden.
Je ziet al dat invoegers er vanuit gaan dat men naar links gaat..............  

Ik zie dat ook met de rode ledbordjes men gaat eigen regels maken en de daar bij behorende excusen.
Men gaat er op een gegeven moment van uit dat men aan de kant gaat en je kan de reacties al lezen dat men het raar vind dat men er niet op reageert   met dit antwoord  (valt me nog me dat het niet eerder is gebruikt)   als "hoogtepunt"  

We leven eenmaal in een land met regeltjes.   Ik zeg niet dat ik nooit de regels overtreed maar daar neem ik de volle 100% verantwoording voor zonder allerlei excuses en redenen    (dat zal de gemiddelde agent denk ik ook vreemd vinden als ze mij aan gaan houden)

De wetgever is van mening dat vrijwillige brandweerlui geen optische en geluidssignalen mogen gebruiken     punt

Er is aan de brandweerkorpsen / commandanten een taak , indien zij dit wensen,  hiervoor te gaan pleiten.  
Maar niet zelf wat gaan ondernemen.  
  
Ik weet ook wel dat de gemiddelde agent dit toestaat en dat zij niet de brandweermensen gaan bekeuren, de keuze van de agent.  

Maar het zal een keer mis gaan  en de vrijwilliger dan jouw of je geliefde aan rijd* dan wil ik  eens horen hoe je er dan over denkt , dan sta je vast ook te schreeuwen en te vloeken dat die geen recht heeft om het bordje te gebruiken......

* dat kan ook gebeuren...of niet?  
en het was makkelijk kopieëren

Als je een beetje bekend bent met de organisatie weet je ook dat een 24/7 bezetting onrealistisch is. Je doet net alsof door dat bordje iedere vrijwilliger als een gek gaat rijden. Wat een kul! In ieder beroep heb je beroepsgekken, en ja ook bij de brandweer maar om dat iedere vrijwilliger over een kam te scheren is gewoon dom. Met uitzondering van de enkeling daargelaten aldus jouw woorden. Denk dat het ikke ikke gehalte meer opgaat voor jou dan voor anderen. Ik zal zeer zeker plaats maken mocht er iemand achter mij zitten met een ledbordje. Hoef je echt geen halsbrekende toeren voor uit te halen. Als het gaat dan gaat het en anders houd het op.


Het zal maar je geliefde zijn...............

Alles kan, Koffiekan, theekan, melkkan en nog veel meer ...
De kans dat jouw huis afbrandt door de huidige verkeersdrukte en dat vrijwilligers niet op tijd zijn is in mijn optiek vele malen groter dan dat iemand jouw geliefde aanrijd. Even kijkend naar de praktijk komt het steeds vaker voor dat de brandweer te laat is dan dat ze iemand aanrijden op weg na de kazerne. Ze zullen er vast zijn maar ik kan mij even geen praktijkvoorbeeld voor de geest halen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #148 Gepost op: 6 november 2011, 16:29:56
De kans dat jouw huis afbrandt door de huidige verkeersdrukte en dat vrijwilligers niet op tijd zijn is in mijn optiek vele malen groter dan dat iemand jouw geliefde aanrijd.

Er gebeuren  meer aanrijdingen dan dat er huizen afbranden.      Dus je kans berekening is niet correct.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #149 Gepost op: 6 november 2011, 16:32:28
Er gebeuren  meer aanrijdingen dan dat er huizen afbranden.      Dus je kans berekening is niet correct.
Maar zijn dat aanrijdingen die veroorzaakt zijn door laagvliegende vrijwillige brandweerlieden? ^-^ 998765