verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48574 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 1 november 2004, 21:16:29
Er zullen heel wat mensen zich kapot schrikken omdat ze denken dat ze een stopteken krijgen  :-X

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #51 Gepost op: 2 november 2004, 02:01:18
niet doen of wel doen, de meningen zullen altijd verdeeld blijven, inmiddels wordt dit bordje met knipperende led's in rieel of spiegelbeeldschrift al op meerdere plaatsen toegepast, en overal toch wel een positieve reactie, de mensen met deze borden gaan niet als dwazen rijden, (ongetwijfeld een enkeling daar gelaten, maar die deed dat zonder bord ook al)

het geeft ook niet het verwachte schrik effect, en zeker geen stop teken, overigens staat alleen het woord stop in de wet, volgen en politie bijv. niet, dus brandweer is ook niet zo vreemd, bij andere overheids diensten worden soort gelijke borden gebruikt, zoals douane en RVI (rijks verkeers inspectie), inmiddels enkele tientallen soorten (diverse teksten)

overigens is voor de brandweer het spiegelbeeld bordje het belangrijkste, immers je vraagt aan de automobilist voor je om rekening met jou te houden, ben je er eenmaal langs, dan is dat niet meer zo nodig.

wettelijk is er niets vast gelegd dat het niet mag, de wet en regelgeving geven aan wat wel mag, en niet anders om in dit geval.
als het aan de werkgroep optisch en geluid ligt mag in de toekomst alleen de politie nog gebruik maken van de zogenaamde tekst borden, ze zijn even voorbij gegaan aan het feit dat douane en RVI en andere ook overheids diensten deze borden gebruiken om automobilisten(vrachtauto's) naar de kant te halen voor controle, maar ja dat soort verkeerde inschattingen zijn we wel gewend, sigarenbandjes en bierviltjes sparen mag wel maar je mag ze aan niemand laten zien.

aanvankelijk en mischien nog zijn er korpsen en gemeenten die ingrijpen bij het gebruik van zo'n bordje, maar meerdere gemeenten staan het toe , er zijn er zelfs die ze zelf aanschaffen.

al met al ben ik van mening dat het bijdraagd aan het veiliger , en ietwat sneller naar de kazerne komen

de op de bijgevoegde afbeelding zit met klittenband aan de zonneklep en met een steker in de sigaretteaansteker.
Nemo me impune lacessit

firemanr

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 2 november 2004, 02:31:49
Ik denk dat het geen ...uitmaakt. De mentaliteit van de medeweggebruikers is ver te zoeken en gaan zeker niet meer opzij voor een " vakidioot"  die zonodig naar een brandje moet....behalve als het hun eigen woning betreft, dan kan het allemaal niet snel genoeg gaan. :-X

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #53 Gepost op: 5 november 2004, 12:50:48
ik heb zelf altijd het idee dat er verschillende mensen die niet bij de brandweer zitten ook zo`n normaal bordje hebben (ik heb ook een bordje van het nos journaal), met die verlichte bordjes (die toch vrij prijzig zijn) verwacht ik niet dat iemand die niet bij de brandweer zit dit gaat kopen!
Dus ik verwacht meer begrip van de overige weggebruikers.

en ook de sticker op de achterklep of achterruit met de tekst

Onze vrijetijd is uw veiligheid, doet het goed denk ik.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

rfo00457

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 6 november 2004, 15:58:26
wettelijk is er niets vast gelegd dat het niet mag, de wet en regelgeving geven aan wat wel mag, en niet anders om in dit geval.

aanvankelijk en mischien nog zijn er korpsen en gemeenten die ingrijpen bij het gebruik van zo'n bordje, maar meerdere gemeenten staan het toe , er zijn er zelfs die ze zelf aanschaffen.

Wettelijk gezien mag het helemaal niet.

In het Voertuigreglement staat omschreven welke verlichting MOET en welke verlichting MAG.

Overige verlichting mag niet.

En zeker niet rode verlichting naar voren uitstralend.

De gemeente kan dit ook niet toestaan omdat de zaken die de gemeente toe mag staan of mag verbieden niet in strijd mogen zijn mer landelijke wetgeving.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #55 Gepost op: 6 november 2004, 21:10:52
rfo00457

daar gaan we weer, ja als je het voertuigregelement zo uitlegt, mag het niet, maar het is ook maar een regelement, daar mag onder omstandigheden dus vanaf geweken worden.

heb jij enig idee hoeveel bordjes van diverse diensten met andere teksten dan alleen stop/politie bestaan, die allemaal met of zonder ontheffing gevoerd worden, overigens het verhaal van gemeenten die dit toestaan is niet uit de lucht gegrepen, meerdere gemeenten staan het nu al toe.

overigens maakt de politie zich zelf daar ook schuldig aan, hun voertuigen hebben meerdere verlichtingen en andere signaleringen die strikt genomen volgens dat zelfde regelement niet mogen, zij hebben daar ook absoluut geen ontheffing voor, maar het komt de herkenbaarheid en zichtbaarheid zeker ten goede, en vindt ik dus dat het zondermeer moet kunnen (geld overigens ook voor alle andere hulpdiensten), dat zelfde geld mijns inziens ook voor het verlichte brandweer bordje.

overigens zijn veel regelgevingen volledig achterhaald en al lang aan vernieuwing toe en laat daar nou niet de politie over oordelen, zij mogen handhaven als zij dit willen, echter hebben zij niet de deskundigheid over verlichting, zichtbaar zijn en dien overeenkomstig, o.a. het rapport van de werkgroep optisch en geluid heeft dit reeds aangetoond, hoe meer je dit leest en toe wil passen, een des te grotere aanfluiting is dit.
Nemo me impune lacessit

Lukas074

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 6 november 2004, 21:26:55
Als ik ook maar ergens zo'n idioot met een bordje tegen komt, dan vrees ik dat ie wat later is als de anderen.

Bij ons moet je gewoon in de buurt van de kazerne wonen, en bij ons komt iedereen lopend aan, ik vind dit gevaalijk ook, want wat moet je doen als er iemand met zo'n  ..... bordje achter op je rijd, aan de kant ??????

Ik denk van niet, iemand die opgepiept wordt is en blijft een gewone bestuurder met een gewone auto zonder een speciale vrijstelling.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #57 Gepost op: 6 november 2004, 21:55:57
sorry almar, ik denk dat je dat woord idioot wel weg kan laten, dat iedereen bij jullie in de buurt van de kazerne woont is een gelukkig toeval, maar in heel veel dorpen en steden moeten de mensen van soms wel 15 tot 20 km ver komen om een TAS vol te krijgen en moeten er dus langere afstanden afgelegd worden, en het zal je verbazen, de mensen gaan gewoon aan de kant voor je, zonder als een dwaas te hoeven te gaan rijden, bovendien in de kleinere gemeenschappen kent iedereen elkaar en weet dat je bij de brandweer zit en voor hun veiligheid zorgt, en dus gaan ze aan de kant als je het bordje aan hebt.

nogmaals het bordje geeft geen enkel recht, ook geen recht op voorrang, maar het geeft wel duidelijkheid

maar zo krijgt een politie, ambu of brandweerauto met alleen een blauwlicht aan ook geen voorrang, want dat heeft hij ook niet, alleen bij ons wel, want ik ga niet op de stoel van een rechter zitten om te beoordelen of hij dit wel of niet heeft, iemand die met zijn lichten knippert of toeterend door het verkeer raast krijgt van mij ook voorrang, mischien heeft hij wel iemand op de achterbank met een slagaderlijke bloeding en moet snel ergens heen.

kort geleden is bij ons in de regio een voertuig staande gehouden die met knipperende lichten en toeterend met grote snelheid reed, na aangesproken te zijn door de politie, die constateerde dat er twee behoorlijk zieke mensen op de achterbank zaten en bij gebrek aan een ambulance(alle waren bezet) door de huisarts naar het ziekenhuis werden vervoerd, politie is er voor gaan rijden met OGS en andere politieauto's hebben kruispunten af gezet, kijk zo kan het ook, maar als er nog geen begelijding voor zit om dan iemand maar voor dwaas of idioot uit te maken en hem dan aan de kant probeert te drukken is mijns inziens erg dom, ik ga nog altijd van de juiste bedoellingen van een bestuurder uit en gun hem het voordeel van de twijfel, en zit er nou toevallig een idioot achter mij die willens en wetens om mij heen wil, nou die mag van mij, want zo iemand heb ik veel liever voor mij dan achter mij.

nog een ander verhaal, vorigjaar ben ik tijdens het naar de kazerne rijden voor een uitruk voormij dwars gezeten door iemand die voor mij reed en totaal niet van plan was om op te schieten, sterker nog hij ging gewoon op zij rem staan, toen hij dit voor de tweede keer deed kon ik niet op tijd remmen en raakte zijn bumper, ik ben doorgereden naar de kazerne en hij kwam mij achterna en werd op de kazerne opgevangen door de collega's, politie was door collega's al gewaarschuwd en snel ter plaatse, meneer kon kiezen, het opzettelijk in gevaar brengen van een mede weggebruikers, het onnodig stoppen midden op een weg waar geen noodzaak toe was en het hinderen van mede weggebruikers, hij was heel snel weg.
Nemo me impune lacessit

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 6 november 2004, 22:03:40
Als ik ook maar ergens zo'n idioot met een bordje tegen komt, dan vrees ik dat ie wat later is als de anderen.

En wat ben jij dan van plan Almar? ???

7194

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 6 november 2004, 22:14:27
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand met zo'n verlicht autobordje zien rijden. En als ik het wel zie hoeft deze persoon er niet op te rekenen dat ik moeite ga doen om hem er koste wat kost er door te laten. Misschien dat ik hem/haar wat eerder voorrang zal geven maar daarmee uit. Mensen die naar de karzene rijden voor een melding hebben zich aan de gewone verkeersregels te houden. Het gaat ook om de veiligheid.

Een ongeval zit in een klein hoekje. Zelf ooit een kind aangereden met zeer lage snelheid en dat liep gelukkig goed af. Kwam ineens achter een caravan vandaan. Ik wil niet weten wat er met haar was gebeurd als iemand even snel er langs zou komen rijden  :-X