verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 48539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #70 Gepost op: 7 november 2004, 14:47:25
He  rfo00457, ik ben blij dat dat jij niet bij ons in de regio dient, maar je begrijpt in iedergeval de intentie van mijn verhaal, ook weet je zelf hoe het is om een regelgeving aan te passen, duur jaaaaaaaaren!

en dan nog een opmerking, het brandweerbordje maakt geen onderdeel uit van de verlichting waar het voertuigregelment over spreekt, maar is slechts een signalering en mag ook als zodanig beschouwd worden.
Nemo me impune lacessit


Target77

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 7 november 2004, 15:54:22

Overigens schijnen vrijwillige brandweerlieden op weg van huis naar de kazerne 4800 aanrijdingen per jaar te veroorzaken volgens een artikel in het NRC van 8-8-2000.

Dus indien het gebruik van het bordje officieel wordt toegestaan, is een training in hoe je op de weg te gedragen ook geen overbodige luxe.

Ik begrijp dat jij je conclusie baseert op een artikel uit 2000. Dat vind ik jammer. Want weet jij ook of dit aantal ongevallen is toegenomen of afgenomen de afgelopen 4 jaar? Pas als je vergelijkend cijfermateriaal hebt kun je naar mijn mening pas een echt objectief oordeel geven. Voor het zelfde geld is juist door dit soort middelen (verlicht autobordje), die overigens in 2000 niet beschikbaar waren voor de vrijwillige brandweerman, het aantal ongevallen juist afgenomen. Wie zal het zeggen....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #72 Gepost op: 7 november 2004, 16:09:24
Ik begrijp dat jij je conclusie baseert op een artikel uit 2000. Dat vind ik jammer. Want weet jij ook of dit aantal ongevallen is toegenomen of afgenomen de afgelopen 4 jaar? Pas als je vergelijkend cijfermateriaal hebt kun je naar mijn mening pas een echt objectief oordeel geven. Voor het zelfde geld is juist door dit soort middelen (verlicht autobordje), die overigens in 2000 niet beschikbaar waren voor de vrijwillige brandweerman, het aantal ongevallen juist afgenomen. Wie zal het zeggen....
om nog maar er over te zwijgen dat dat geneuzel uit de krant vandaan komt,dus  volstrekt niet betrouwbaar


rfo00457

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 7 november 2004, 16:16:04
@target77:

Dit is het meest recente materiaal wat ik tot mijn beschikking had. Ik zie nog even geen reden om aan te nemen dat dit significant veranderd is, maar ik houd mij van harte aanbevolen. En al was het zo, dan is het geen reden om de wet te overtreden, maar meer om deze aan te passen.

@zwaailampmaker:

Volgens mij begrijpen we elkaar heel erg goed. Ik ben vóór een aanpassing van wetgeving op dit gebied, maar tegen overtreding van de wet.

Overigens valt deze overtreding onder het Voertuigreglement 5.2.65. Het is heel makkelijk, als er met het voertuig wordt gereden levert dit een bon op.

Dan kan op grond van art. 160 lid 6 WVW de bestuurder worden verboden verder te rijden alvorens hij/zij deze verlichting heeft verwijderd of onklaar gemaakt.

Eventueel kan ook het kentekenbewijs ingevorderd worden. De eigenaar laat dan binnen 4 weken het voertuig zonder de verlichting zien op het politiebureau. Komt hij niet opdagen, dan wordt het kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW. In die periode rijden is niet toegestaan.

Enneh...... Alle verlichting die als hoofddoel heeft het naar buiten uitstralen valt hieronder. Dus zo ongeveer alleen je binnenverlichting niet. Maar, dat wist jij ook wel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 7 november 2004, 16:32:48


Eventueel kan ook het kentekenbewijs ingevorderd worden. De eigenaar laat dan binnen 4 weken het voertuig zonder de verlichting zien op het politiebureau. Komt hij niet opdagen, dan wordt het kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW. In die periode rijden is niet toegestaan.


als je kentekenbewijs is ingenomen mag je niet meer rijden,nee hoe moet je dan laten zien dat de verlichting is verwijdert of komen ze even bij je thuis kijken ??? ???


rfo00457

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 7 november 2004, 16:42:23
Kentekenreglement art. 23 lid 2

Wanneer het kentekenbewijs is ingevorderd overeenkomstig artikel 60 van de wet, mag op de dag waarop het voertuig als gevolg van het bepaalde in artikel 39, vierde lid, aan de aldaar bedoelde ambtenaren moet worden getoond, met dat voertuig via de kortste route naar en van de plaats van onderzoek worden gereden.

Maar de meeste mensen zullen slim genoeg zijn om de verlichting meteen te demonteren. Want dat gedoe met het kentekenbewijs willen maar weinig mensen aanhalen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 7 november 2004, 16:50:23
ik denk dat zolang er niet iets geregeld gaat worden,we hier wel over door kunnen blijven discusieren.Maar dat het verder niets oplost,de oplossing ligt in den Haag.De politiek moet eens na gaan denken over het feit dat een brandweervrijwilliger steeds moeilijker op de kazerne kan komen.Hier in onze gemeente valt het nog wel mee,maar ik kan me voorstellen dat in de grotere steden het probleem groter is


Target77

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 7 november 2004, 16:52:05
@target77:

Dit is het meest recente materiaal wat ik tot mijn beschikking had. Ik zie nog even geen reden om aan te nemen dat dit significant veranderd is, maar ik houd mij van harte aanbevolen. En al was het zo, dan is het geen reden om de wet te overtreden, maar meer om deze aan te passen.

Ik heb het hier ook niet over een excuus zoeken om de wet te overtreden, maar dat jij je mening baseert op mogelijke out dated info. En idd zou naar mijn mening voor de beroepsgroep "Brandweer" de wet aangepast moeten worden m.b.t. het gebruik van dit soort bordjes. Niet om een voorangspositie te krijgen in het verkeer, maar wel om begrip te kunnen krijgen van de overige weggebruikers. Ik ben het helemaal eens dat er dan wel iets aan voorlichting dient te gebeuren alvorens dit officieel gemaakt zou worden. En dan doel ik op voorlichting naar het publiek maar ook naar de brandweerman m.b.t. hoe zich te begeven in het verkeer na een melding.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #78 Gepost op: 7 november 2004, 16:54:10
dit blijft natuurlijk een interpretatie verhaal, tot op heden is mij niet bekend gemaakt dat iemand daad werkelijk een bekeuring heeft gehad, en geloof mij ik vertoef dagelijks in die kringen die het als eerste te horen krijgen als er iemand voor is geverbaliseerd, maar goed er hoeft maar 1 agent te zijn die er een prestige zaak van wil maken, zo werkt dat in democratisch nederland, we zullen het afwachten, zo zijn op dit forum vele zaken aan de orde gekomen die onder dezelfde noemer vallen, bijv. reddigsbrigades met toeters en bellen, mag ook niet, mits.......

art.160 lid 6 is echt zo'n kapstok, ja als je alles ecaxt volgens de wet doet mag iedere politie agent uitstappen en wordt zijn voertuig in beslag genomen want deze is uitgevoerd met retroreflekterende strepen zoals volgens art.5.2.65 niet is toegestaan(hiervoor zou per voertuig op kenteken een ontheffing moeten worden afgegeven), wie moet dan wie aanhouden, en ja wij hebben het over het zelfde, namenlijk dat ze eens voort moeten maken met het aanpassen van de diverse wet en regelgeving, en dan wel gebaseerd op een goed, eerlijk en gedegen onderzoek, maar.... ze hebben nog zoveel belangrijkere zaken eerst af te handelen, zodat we ons af kunnen vragen wanneer ze daar ooit aan toe komen.
Nemo me impune lacessit


rfo00457

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 7 november 2004, 17:28:06
Citaat
en ja wij hebben het over het zelfde, namenlijk dat ze eens voort moeten maken met het aanpassen van de diverse wet en regelgeving, en dan wel gebaseerd op een goed, eerlijk en gedegen onderzoek,

Eens, en daarvoor zijn de geeigende wegen zoals contact met individuele kamerleden, 3VO, NIBRA, ministeries, IVW etc.

En als de brandweer dit een belangrijk issue vindt, is er dus best een manier om dit voor elkaar te krijgen.

Maar door doelbewust de wet te overtreden, krijg je het in ieder geval niet voor elkaar.

Denk maar aan de discussie van jaren geleden over het derde remlicht. Overgewaaid uit Duitsland, eerst ongelovelijk verboden, nu zelfs verplicht.