Ziedaar de eerste twistpunten
-Schoonmaken met water alleen of met water en zeep???
-Desinfecteren met jodium, betadine of iets dat niet prikt
-Verbinden met metalline, gewoon gaas of "niet verklevend" gaas (Heb je een voorkeur Jacques?)
-Bij thuiskomst laten drogen aan de lucht of verbonden laten?
Nou twisten is wel iets dik aangezet hoor, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.....
Persoonlijk zou ik het schoonmaken met een neutrale zeepoplossing, maar gewoon water of hibicet (gebruik ik de laatste jaren steeds vaker) zal ook werken.
Betadine is vermoedelijk niet echt noodzakelijk, maar als het een beetje diep is en er zat duidelijk straatvuil in, dan is misschien toch beter als niets ondanks dat het (een beetje) prikt en de wondgenezing iets beperkt.
Wat het niet verklevende gaas betreft, een vet gaas of een hydrocolloide eilandpleister/afdekking lijkt me goed geschikt, is iets dergelijks er niet dan mag een metaline wat mij betreft ook. Voordeel van een folie/membraam afdekking is natuurlijk dat het enigzins beschermt tegen invloeden van buitenaf.
Drogen aan de lucht is (dacht ik) weer uit de mode, dus de wondgenezing bevorderen met een een vochtig maar niet te nat wondmillieu.
jacques
PS Misschien is het handig om aan te geven wat er zoal aan materiaal aanwezig is, of wil je juist suggesties horen ?
Hydrocolloid, tegaderm etc zijn natuurlijk mooi maar ook erg duur, of het in de tas zit zal erg afhankelijk zijn van het beroep van de eigenaar of diens partner weet ik uit ervaring