Wat jij noemt een uitputtingslag, noemen wij een weekendje "buitenspelen voor volwassenen", lekker in de Modder spelen, of in het donker in de bos of rietvelden een patient evacueren..
Is het geen idee om te solliciteren bij de landmacht? Dit soort dingen doen die mensen die gekozen hebben voor het soldaatje spelen, ze doen het dag in dag uit en zijn er dol op. En raad eens wat?
Die mensen (soldaten dus) komen in geval van grote calamiteiten ook op die manier soldaatje spelen in het rampgebied!!!!! En leggen vaak de basis waarop wij verder kunnen mbt infrastructuur.
Als de brigades aan de beurt zijn om aan te rukken, kunnen we ons echt wel een paar dagen redden in primitieve omstandigheden, de ervaring leert dat er toch nog vrij snel een aardige infrastructuur is opgebouwd in het rampgebied om de hulpverleners te ondersteunen. Na een paar dagen komt eventueel de 2e ploeg van iedere brigade om de eerste af te lossen en zo hou je het een aardig poosje vol hoor.
Voor wat betreft teambuilding en training voor de mentale kant van de zaak, daarvoor hoef ik echt niet een paar keer per jaar in de modder te rollen hoor.
Natuurlijk zullen er ooit wel situaties ontstaan waarbij het meer afzien is, maar de mens kan veel en zolang je hier maar mentaal rekening mee houd, is dat allemaal echt wel te overzien.
Je kan het niet eens zijn met de brigade manier van werken tijdens een ramp Adema, maar het is bewezen dat deze manier van hulpverlening werkt. Betekend dat we onze ogen moeten sluiten voor veranderingen en verbeteringen? Natuurlijk niet, hiervoor is nog een mooie taak weggelegd voor IJmuiden, die naar mijn mening wel iets meer open mogen staan voor wat veranderingen, aanpassingen en aanvullingen op de rampentaak.
Zijn wij klaar voor iedere rampsituatie? Natuurlijjk niet, is de Adema organisatie klaar voor iedere rampsituatie? Dat denk ik ook niet. Het lijkt alsof je denkt dat alleen de brigades de rampsituaties aan moeten gaan.
Volgens mij zijn we een aanvulling, en klaren we het samen met de brandweer, leger etc. waar je ook een hoop kennis hebt, je gaat toch nooit alleen als brigade op safari in het rampgebied, dit is toch altijd een samenwerking.
De meeste brigades trainen trouwens ook nog op eigen houtje om de bemanningen scherp te houden en te trainen in nieuwe technieken. We staan echt niet stil hoor. Zijn we klaar voor een ramp? Nee, is er iemand klaar voor een ramp? Nee. Is er in het land een organisatie klaar voor een ramp? Nee. Waarom niet? Omdat iedere situatie verschillend is, je komt altijd net de situatie tegen die net niet uit komt of die anders is dan waar je goed in bent.
Maar we gaan ons uiterste best doen als we aan de bak moeten, en dat houden we heel lang vol in onze warme overlevingspakken met secumar vesten. Die in veel situaties toch wel handiger en beter zijn dan wetsuits. Jawel, er zijn tal van gebeurtenissen en voorbeelden te vinden waar die wetsuits weer beter in zijn, en zo is het met alles, overal hangt wel een nadeel aan, er is altijd wel een situatie te verzinnen waarbij je materiaal te kort schiet. Laat mij maar rondlopen in een warm viking pak.