In mijn beleving hanteren we nog steeds het principe van verkennen, slachtoffers zoeken, uitbreiding voorkomen en blussen.
Beginnende met de verkenning zie ik een tractor branden en wat vuur er om heen. We bevinden ons in een landbouwschuur waarvan het asbestdak deels kapot is gesprongen waardoor hitte en rook zich naar buiten kunnen begeven. Daarnaast een vrij grote deuropening in een hoge loods.
Afstand van deur naar vuurhaard enkele meters met vrij zicht. Twee hoge druk stralen uit de deuropening ingezet (één ervan staat zelfs half nog buiten zo nu en dan).
Zet je drie stappen meer dan pak je met die twee stralen de hele kop van de brand, je hebt vrij zicht, daardoor snel weer buiten en bovenal niet onbelangrijk ook te zien wat er zich in de omgeving van de brand staat. In dit geval staan de mannen onbeschermd met twee stralen wat te spuiten (ik weet niet met welke functie want koelen van rookgassen heb ik echt anders geleerd en het blussen van brand idem dito!)
Als het dan om veiligheid gaat en men bang is voor knallende gasflessen blijf dan helemaal buiten en ga achter het muurtje zitten of blijf op veilige afstand buiten.
Dat er bij brand gevaren zijn weet iedereen, die schuilen achter elke brand, maar bij een “gewone” woningbrand is het zicht minder of nihil, loopt de temperatuur flink hoog op en kom je ook gasflessen, stroom, en vele andere onvoorziene omstandigheden tegen. Waarom zou je bij zo’n brand dan wel een snelle inzet plegen en onder deze ideale omstandigheden niet?
Het is wederom een leuke discussie geworden waarbij het verschil tussen wel of niet aanvallend optreden ter discussie staat……………….
Zoals René schrijft met “doordacht optreden”………tjah, als je weet waar je mee bezig bent is het ook doordacht en dus niet per definitie verkeerd.
Laten we het er dus maar op houden dat de verzekeringsmaatschappijen ongelijk hebben met de constatering dat er meer grote branden zijn (zowel financieel als qua omvang) en dat de kwaliteitseisen voor de brandweer niet in het leven geroepen zijn om de kwaliteit te verhogen, maar waarschijnlijk dat iemand weer iets bedacht heeft om de tijd mee te vullen